0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Idag är det 5% etanol i 95 oktanig bensin, jag misstänker att K-sprit-tricket är från den tiden då bensinen var helt etanolfri?
Men jag måste nog ändå säga att jag ligger på plus.. Så här blir det med privata besiktningstationer, dom vill ju ha nöjda kunder Senaste besiktningen på bilen:Motorn läckte lite olja, kan inte bli mycket olja, bilen saknar nästan helt motorolja.Hål i avgassystemet. "Det hör man direkt"Lambasondlampan lyser konstant.Ingen handbroms.Lilla blinkersen på sidan av vänster flygel urfunktion. "Trasig lampa lyser"Bilen blev helt godkänd utan anmärkning , jag som trodde vi skulle köra bilen 4 veckor till och sen till skroten Appropå det är det någon som vill köpa en pärla som rullat ca 40.000 mil ? Bilen behöver nästan ingen motorolja, fyller man på oljan så hackar bara motorn..Handbromsen behöver förmodligen bara spännas Avgasröret borde kunnas tätas då tror jag lambasondlampan kommer att släckas.Just det, flytta inte bilen 3-4meter då startar inte bilen igen, bilen måste gå några hundra meter innan den stängs av, då startar bilen som en klocka Kommer att bli sorgligt den dan jag skall skiljas från pärlan, men var sak har sin tid..
Har testat 50% etanol men inte klarade den avgasvärdena, jag tror att är mer en skröna.Efter en ny Biltema-katalysator gick den igenom med perfekta värde på besiktningen.MVH/ Stefan
Ingår adress till besiktningsstationen ifråga så känns det nästan intressant .Tyke
Man måste ha "lagom" mycket etanol 50% är för mycket, då blir katalysatorn inte tillräckligt varm och slutar fungera.20-30% brukar vara lagom.Som gammal jänkebilsåkare så kan jag bekräfta att det INTE är en skröna att K-sprit fungerar, har stått på tomgång med CO-mätaren uppkopplad och slått i K-dojja , CO-värdet sjunker -mycket.en förgasarbil utan katalysator blir det bara bättre och bättre ju mer man häller i.En katalysatorbil blir bättre till 20-30% uppblandning, sedan blir det sämre till ca 80-90% uppblandning, då blir det bättre igen men då går de flesta bilar knappt att köra.Jag kan nästan doktorera i att få trimmade jänkare genom besktningen