0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gunnarb skrev: Jag tror inte att mässingskopplingar varken gör från eller till i sammanhanget. Mässing leder ström oändligt mycket bättre än vatten och det är de små galvaniska strömmarna som går genom vattnet och sedan tillbaka genom kopparn, mässingen och järnet som med tiden orsakar den galvaniska korrossionen.Om man blandar kopparrör med järnrör så korroderar järnet p.g.a. att det är mindre ädelt (har högre reduktionsförmåga än kopparn). Dock tar det tid om man inte har saltvatten och rören är ju tjocka så det kan lätt ta mer än 50 år i en värmeanläggning, kanske litet snabbare i en färskvattenanläggning, där det även finns mer syre i vattnet som hjälper till med korrosionen.Om järnrören dessutom är varmförzinkade (elförzinkning är värdelöst p.g.a. att det är för tunnt) så äts först zinken upp och därefter järnet pga att zinken är mer reduktionsbenäget (mindre ädelt) än järnet som i sin tur är mer reduktionsbenäget än kopparn som betraktas som en relativt ädel metall (zink ligger lägre i den elektrokemiska spänningsserien: zink: -0,76 V, järn: -0,44V och koppar +0,34V). Zinken hjälper alltså till att skydda järnrören och fördröjer därför att järnet rostar.Mässing som är en legering (blandning av koppar och zink) ligger förmodligen någonstans emellan zink och koppar på samma sätt som järn, men ju högre andel zink i mässingen desto snabbare äts mässingen upp om den har kontakt med en ädlare metall som koppar......Brons som är en legering mellan koppar och tenn (-0,14 V) är mycket bättre eftersom det ligger högre upp i den elektrolytiska spänningsserien (är mer ädelt) förutom att det är mycket hårdare än mässing.Sammanfattningsvis: att blanda koppar och järnrör är inte optimalt, men det är ingen katastrof. Det tar lång tid för järnet att rosta sönder och det är svårt att helt undvika, eftersom kallvattenrören som kommer från kommunen brukar vara av varmförzinkat järn. Jag skulle dock inte blanda i onödan inne i huset och speciellt inte i färskvattensystemet. I värmesystemet så får man ju acceptera att värmeelementen är av järn, medan ledningarna till dem är av koppar.
Carl N skrev: Det spelar visst roll att ha övergångar i mässing, där har Gunnarb fel.Det handlar om hur stor potentialskillnaden är mellan de olika materialen och mässingen jämnar ut potentialskillnaden.
Carl N: Kan du motivera lite mer hur du menar?Jag tolkar Gunnarb:s inlägg som att han tar med potentialskillnaden i sitt resonemang men att han säger att järnrören oftast är tjocka varför det tar lång tid innan de hinner rosta sönder. Han nämner även att rören ibland är varmförzinkade och därför reduceras zinken före järnet.
mässing (den måste vara avzinkningshärdig) ligger mitt emellan koppar och järn i spänningspotential.