0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
På gipsväggar brukar man kunna höra var reglarna går om man knackar på väggen.
Finns ju ganska billiga instrument för att hitta ledningar o spik/skuv i väggen, jag har en gammal B&D som funkar "bra" för det. en ny kostar tydligen 750kr, min var mycket billigare men det var nog 10-15 år sen. http://www.byggmax.se/verktyg/handverktyg-och-redskap/vattenpass-matning-och-markering/multidetektor-black-och-decker-bds303-xj-p421722
Använd alltid osb skiva så slipper man leta reglar om man inte ska hänga upp riktigt tunga saker.
Vi har tydligen rätt olika uppfattning om osb skivans förträfflighet skulle aldrig bygga en vägg till mitt hus enbart med gips även om jag vet att plugg håller bra så känns det fel att behöva borra ett 10 mm hål i väggen för att hänga upp nått. Nu är ju inte osb skivan ett krav det går ju ändå bättre med råspont
Förlåt, det var ingen kritik, du får "ta i" så mycket du vill tyckte bara att det var långt att läsa
OSB-skivor är förträffliga att montera en hatthylla (mekanisk påverkan) eller förankra garderober/skoskåp i. Absolut. OSB är 11 mm limmad o pressad "porös" skiva, 11 mm för en stackars skruv att dra i är inte mycket att hurra för. En tung pryl går alldeles utmärkt att hänga i OSB, dvs om man borrar och pluggar. Skall man hänga upp en tavla kan man göra det utan plugg i gips. Vet man att det kommer hängas mycket prylar i en hall kan man visst förbereda med OSB mellan (ej på) de reglarna eller sätta OSB på heeeela den väggen. Olämpligt att enbart sätta en skiva OSB och resten gips då det skiljer så pass i tjocklek (om jag nu inte svär i kyrkan o gör bort mig är väl OSB 11 mm och gips 12,5 mm). Att skruva 4 pall gips går fortare, är billigare och ge ett slätare resultat än 2 pall gips + 2 pall OSB. Tycker man att OSB+gips ändå blir bäst med ovan i åtanke så är det väl bara att ösa på, inte mig emot så länge men har i åtanke att man inte alltid måste borra/plugga i gips för att hänga de enklaste saker samt att man måste borra/plugga i OSB+gips när man skall hänga tunga saker samt ändå kortla för t.ex. handfat och WC. OSB är bra ibland, men det är inget "mirakelmedel" för alla infästningar och kan leda till spruckna ytskikt om det monterats med olyckliga förutsättningar.