Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Flexibilitet gällande uppvärmningssystem vid nybyggnation  (läst 127588 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
SV: Flexibilitet gällande uppvärmningssystem vid nybyggnation
« Svar #210 skrivet: 04 juli 2014, 02:20:37 »
Att det är så få firmor som erbjuder riktigt seriös fuktmätning av betongplattor är enl min gissning bara en indikator på att det med hjälp av lite sunt förnuft i praktiken är ett ickeproblem.  tummenupp

Högst oklart vad det finns för spännande husbyggarkurser att deltaga i. I mitt fall är det närmsta bekantskapskretsen som har 50 talet lösvirkesbyggen under bältet sedan millenieskiftet, från ritning till färdigt för inflyttning. Att bygga hus är också ett sätt umgås på kvällar och helger. :)

De där flytspacklen som är "torra" på 24-48h ger en ångbastueffekt 1-2h efter flytning, det blir 40-45 grader varmt (empirisk uppskattning) och sprider en varmt fuktig luft men en "lukt" som får en att tro det nyss kommit ett rejält sommarregn.  :D

Vad gäller påskyndandet av torkning så förespråkar jag varsamhet och att vänta så länge som möjligt med allt för extrema åtgärder, god ventilation är det viktigaste så lämna fönster öppna o var inte rädd "att värmen smiter ut o kostar pengar", fukten skall ut. Att mot slutet köra avfuktare är inga problem tillsammans med värme och ventilation på vinterna, avfuktare och sommar = så tätt hus som möjligt. Brassar man på med allt vad torkning heter till en början kan det bli strul (beroende på vad man bygger i för material), huset vill acklimatisera sig i lagom takt.

Jag förstår oron kring fukten i teorin, i praktiken bör det inte bli några problem då du skall gå och njuta lite själv och inte leja bort precis allt. Jag hade varit mer orolig för en lite för optimistisk tidplan, det finns hundratals prylar som vart och ett kan sinka hela bygget ett par dagar vardera. Räkna med att det sker i ett par enstaka fall, säg inte upp/sälj nuvarande bostad för tidigt o stressa lugnt. 
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad villvetamer

  • Nyfiken amatör som ännu inte är
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 699
  • Karma +0/-0
  • Är rustad med en omättlig törst på kunskap
Tack för era inlägg Tågråttan, Puckonen och V-S.

Som sagt.. känns som bilden sakteligen börjar klarna även om jag tror det kommer ta mer än dubbelt så länge för oss jämfört med V-S. Och när vi väl kommer igång så blir det säkert så att vi försöker göra någon form av projektplanering, även om den garanterat spricker. :-X

Sambon är orolig jag ska ta på mig för mycket då jag gärna vill lära mig en massa. Hon har en poäng, för det finns många i vår närhet (och på TV, typ arga snickaren ::)) som gått i väggen av att de tagit på sig för mycket.
Vore dock kul att pyssla med 2-3 väl avgränsade, roliga moment samt utan att känna tidspress. Bygga FTX-ventilation (gör det själv-paket), enklare rörkrökning till radiatorer på ovanvåning samt flytande golvvärme känns som sådana. Snickerier brinner jag inte för i lika stor utsträckning.

Det är nästan så att man skulle ta tjänsteledigt och vara praoelev på nån VVS firma månaderna innan husbyggnadet  tOOmten
« Senast ändrad: 04 juli 2014, 13:13:14 av villvetamer »

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3120
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Flexibilitet gällande uppvärmningssystem vid nybyggnation
« Svar #212 skrivet: 04 juli 2014, 16:35:21 »
Fick huset med ytterväggarna monterat och vattentak på. Tog mig och farsan från juli12 till september13 att bygga allt utom vvs, golvslipning, mattläggning och spackla/tapeter/måla. Var där mellan 18-21 vardagar och hela helger. Kunde själv nästan inget om att bygga men fick lära mig på vägen och göra om då det blev fel, men tusan vad roligt det var.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad V-S

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västerås
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nybyggt med Nibe 1245-6, golvvärme och FTX
SV: Flexibilitet gällande uppvärmningssystem vid nybyggnation
« Svar #213 skrivet: 07 juli 2014, 11:45:04 »
Är det så att du vet att bygget kommer ta lång tid så håller jag med Puckonen, se bara till att hålla plattan välstädad och försök få igång en frånluftsfläkt så snart som möjlig när huset väl är helt tätt. Då kan du ventilera ut byggfukten under en längre tid.

Vi tog hjälp av snickare i en del moment men försökte göra så mycket som möjlig själva. Bland annat FTX-installation som jag tror att de flesta klarar av, speciellt, om man sm du nämner, köper byggsats från nätet med färdig dimensionering och ritningar.
Nybyggd villa på landet. Egenritad "klassisk" 1,5-plansvilla i lantlig stil. BOA=172 kvm. Nibe 1245 6 kW med golvvärme i två plan. FTX-aggregat. Systemair 300 Save. Individuell mätning av elen till Niben.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 4039
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Flexibilitet gällande uppvärmningssystem vid nybyggnation
« Svar #214 skrivet: 07 juli 2014, 16:38:17 »
Tack för era inlägg Tågråttan, Puckonen och V-S.

Som sagt.. känns som bilden sakteligen börjar klarna även om jag tror det kommer ta mer än dubbelt så länge för oss jämfört med V-S. Och när vi väl kommer igång så blir det säkert så att vi försöker göra någon form av projektplanering, även om den garanterat spricker. :-X

Sambon är orolig jag ska ta på mig för mycket då jag gärna vill lära mig en massa. Hon har en poäng, för det finns många i vår närhet (och på TV, typ arga snickaren ::)) som gått i väggen av att de tagit på sig för mycket.
Vore dock kul att pyssla med 2-3 väl avgränsade, roliga moment samt utan att känna tidspress. Bygga FTX-ventilation (gör det själv-paket), enklare rörkrökning till radiatorer på ovanvåning samt flytande golvvärme känns som sådana. Snickerier brinner jag inte för i lika stor utsträckning.

Det är nästan så att man skulle ta tjänsteledigt och vara praoelev på nån VVS firma månaderna innan husbyggnadet  tOOmten

Hyr in Puckonen som "konsult" och bollplank.

Jag skulle bjuda honom/henne  10.000:-......

Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
SV: Flexibilitet gällande uppvärmningssystem vid nybyggnation
« Svar #215 skrivet: 08 juli 2014, 11:39:27 »
Nja, njo, njä. Inget konsultande för han Puckonen tack, tid är en elak faktor och distans skall vi inte prata om. Omöjligt att svara exakt på frågor som har många ingående faktorer.  :) Jag tror nog TS har gott om rådgivare redan.

Det bästa rådet jag har att ge som täcker den största delen av funderingar och frågetecken om man skall man köpa in mycket material själv och sedan montera själv:
1: Förhandla fram en bra rabatt på 15-25% hos sin lokala bygghandel
2: Bygghandelns personal kanske inte har spikat så många tak, murat så många hus själva, men de kan sina produkter: köp från lokala bygghandeln och följ monteringsanvisningarna. Bygghandeln kan fråga leverantören vid oklarheter för just din specifika lösning/situation. Pröva det hos en nätbutik...  a:gl

Med ovan scenario behöver man inte jaga runt i en massa butiker, men slipper lägsta-pris-hetsen och tjatet om att de skall göra ett bra pris till en stor kund. Hämta prylarna själv eller skicka polarna att hämta på ditt kto o njut av en faktura veckovis och möts av glatt humör av personalen.  tummenupp Även om ngn firma är billigare på ngn enskild pryl så blir totalpriset iaf tillräckligt bra och till på köpet har man sparat tid, bensin och sömn. Saknas en produkt kan de allt som oftast ta hem den då de även brukar vara kund hos leverantören som de inte frontar/marknadsför. Bara fråga/be om offert.
Dessutom så är det ointressant hur andra spikat sin takpapp eller hur mycket överlapp de satt på sin ångspärr. Det är material/monteringsbeskrivning på den produkt man faktiskt köpt som är styrande. Det är många moment man som lekman får göra så länge det är fackmannamässigt gjort, det uppnås i 99% av fallen genom att följa monteringsanvisningen och inte fråga svågern har han ”brukar göra”. Har man gjort som man skall och det sedan inte blir bra kan man reklamera prylarna och blir det ngt större fel senare i livet så är det inget snick-snack från försäkringsbolaget att det inte är rätt utfört för att man gjort det själv, ty det är gjort enl anvisning för aktuell produkt/material.

Ett sista råd om man gör mycket själv men fortfarande använder hantverkare till vissa delar:
Om det finns 5 sätt att göra godkända förberedelser på och man inte riktigt kan välja vilket sätt frågar man helt sonika hantverkaren som skall komma hur han vill ha det förberett. Vilka produkter vederbörande använder kanske spelar in till den grad att det måste göras om delvis när han väl dyker upp. Hantverkare brukar bli lyckliga som små barn på julafton när de redan från början kan få styra så det blir precis som de önskar innan de kommer på plats, bra hantverkare har så mycket jobb att de hellre blir klara fort o kan åka vidare än att de skall behöva spendera och fakturera 2h timmar extra på ngn struntsak hos dig (en kortling på fel plats/höjd/dimension eller en icke närvarande glipa vid ngn regel eller frånvarande OSB-strimla eller en flexslang som helt kommit i vägen).

Ett tips rent allmänt i vardagen då man alltid har mobilen och en centimeterstock på sig: Ha som ovana att lägga centimeterstocken framför allehandainstallationer och utgå från en referenspunkt du känner igen och knäpp ett kort. Referenspunkten är viktig, när man tagit 10 kort med en fönsterkarm som referens är det 6-24 mån senare inte helt glasklart VILKEN karm det var som refereras till på kortet.  a:gl Guld värt att veta vart kortlingarna för handfatet var ngn stans när det skall skruvas upp (modell brukar inte vara valt av frugan när man står med väggen öppen o skruvar för glatta livet) eller att veta vart det INTE går flexslang i väggen när köket skall monteras eller frugan önskar en spegel i hallen och TV-fästet skall skruvas med skruven från h-elvetet.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3120
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Flexibilitet gällande uppvärmningssystem vid nybyggnation
« Svar #216 skrivet: 08 juli 2014, 16:13:53 »
Varför använder ni cmstock då det finns 10m måttband?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Snickarna använder både tumstock och måttband beroende på vad dom ska göra.

Själv använder vi alltid tumstock, aldrig måttband då den är för sladdrig i mitt jobb..
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3120
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Flexibilitet gällande uppvärmningssystem vid nybyggnation
« Svar #218 skrivet: 08 juli 2014, 22:59:06 »
Jag tänkte som på alla byggprogram som visas i tv så är cmstocken alltid fram, förstås om det ska vara exakt mått så går det ju inte med måttband. Och med två olika måttband brukar det ju alltid kasta någon mm. Min ansvariga över bygget tyckte att 'en tum nära' var tillräcklig bra, medans en annan var överlycklig då han hittade en måttstock med 1/10 mm...
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
Jag använder Talmeter. Gäller att läsa rätt skala för invändiga mått bara!
Huvudsaken när man bygger med precision är väl att använda samma måttverktyg hela tiden!
Om det blir fel på några mm spelar det ingen roll, slutbesiktning av bygge tillåter att snickaren gör fel på typ +/- 0,1m enligt vår kommuns tekniskt ansvarige.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
SV: Flexibilitet gällande uppvärmningssystem vid nybyggnation
« Svar #220 skrivet: 09 juli 2014, 01:29:44 »
Givetvis måste det inte tvunget vara en cmstock, men det slutar oftast med just det. Den är stadig och enkel att ha styrsel på med en hand när den andra skall knäppa kortet. Centimeterstockar ligger det i alla byggbrallor man äger och en i snickarbältet (och ett par i frugans alla "bra-att-ha-lådor"), dvs det finns allt en till hands (förutom när man nyss kommit högst upp på stegen/byggställningen och skall ta ett mått och man givetvis lagt den vid kap o gersågen...  :::_) ). I snickarbältet ligger givetvis även ett måttband, 5 meter brukar duga till "allt" och vara hyfsat hanterbart och i lagom storlek. De lite bredare har bra styrsel för att hissas ut ett en meter extra vilket brukar underlätta för den late eller stressade vid mätning mot tak eller från bock/stege/ställning. Räcker inte 5 meter tar man sin byggpenna (med stift, bra precision och alltid "vass") och klottrar ett streck o mäter vidare eller kompletterar med en av alla cmstockar.

Lägger man ut ett måttband för att dokumentera ngt mått brukar det sluta med att man i efterhand inte kan läsa av måttet man söker pga för stort avstånd till kameran i förhållande till upplösning eller skakig hand med suddig bild som resultat.

Ngt jag riktigt gillar är att (OM man skall sätta dubbla lag gips) skriva måtten STORT med spritpenna direkt på första laget med gips och sedan fotografera när det är stora avstånd/många mått att få med. Klockrent även att skissa direkt på väggen bakom t.ex. köksskåpen vart man INTE skall skruva 2 veckor senare när köket kommer. Samma sak att rita på golvspånet EXAKT vart varje golvslinga/matning går, mao på resp skiva vartefter man lägger dem på plats. Klockrent när man skall skruva dem o är lite stressad att se vart man inte får skruva. 3 veckor senare är det dags att skruva innerväggar, guld att veta vart man bör undvika att skruva. Ett par veckor efter det vill elektrikern dra en matning mellan våningsplanen från central till kopplingsdosa, underbart att denne då vet vart det absolut inte får skruvas. Samma sak med rörpularen. Eller till en själv när data/tele/multimedia skall fram mellan våningarna.

Sedan innan man skruvar igen väggens andra sida efter att väggarna bombats med el, vvs, data etc etc brukar jag rita streck på golvet vart dessa kommer/går så man inte drar en gipsskruv rätt i kablaget vid syllen eller i en vattenledning. Skall det dubbla lag med gips märker jag ofta ut även reglar på golvet så man har ett hum om vart regeln borde vara när man kommer stapplandes med 27 kilo gipsskiva. Gipsen ritar jag alltid stödlinjer på för skruvandet så man enkelt träffar reglarna, tunt-tunt blyertstreck syns inte när det målats och sparar mer tid med automatskruvdragaren uppvarvad än det tar att rita 2 streck (om man kör c/c 400 på reglar). Kör man cc 600 finns ju centrum redan utmärkt på gipsskivan.

När jag ändå är inne på reglar vill jag slå ett slag för stålreglar i de icke bärande väggarna, smidigt att jobba med (2 dammfria klipp med plåtsaxen och sedan böjer man av den, noggraneheten på längden behöver inte vara på milimetern utan 2 cm kort är helt ok) och det blir rakt.

Gillar inte hysterin kring att sätta OSB+gips för att "kunna skruva vart man vill". OSB är tidsödande/skitig att kapa, blir gärna ojämn/sväller där skruvskallen går in (syns inte pga "mönstret" i skivan och man missar gärna att fixa detta innan man står där med gipsskivan, men behöver sätta den med erforderlig glipa/avstånd till nästa skiva om det vill börja svälla (lägger en 3" spik som distans om jag tvingas skruva upp junket), dyrare än gips, sämre ljudisolering än dubbla lag gips och man får alltid ngn elak flisa i handen av dem. För att inte tala om hur drygt det är att ta hål för apparatdosor, även om man mäter noga och tar den större hålsågen/dosfräsen för kopplingsdosa så kan man ge sig på att det iaf jävlas. Svårt att enkelt skava av lite av skivan med rakbladskniven, slutar med att man får ta ned skivan igen o köra sticksåg (om man inte tar ett multiverktyg o kapar den grovt på plats efter att man hängt den i första skruven). Eller så envisas man med att använda onehole och som vanligt borrar sönder mallen.  a:gl Skall man hänga en tavla i gips duger det att enbart knacka i en spik sned nedåt direkt i gipsen eller skruva en gipsskruv lite försiktigt oavsett om det finns ngn regel bakom eller ej. Spik/skruv direkt i gipsen håller många kilo så länge det som hängs upp inte utsätts för mekanisk påverkan o spik/skruv släpper. Finns en uppsjö av smidiga plugg att hänga tunga saker i gips med. VET man att man skall skruva mycket saker på en specifik plats föreslår jag att man skruvar (med ett par enstaka skruv) en strimla OSB direkt i gipsen mellan reglarna istället för att klä delar av väggen med OSB, begriper inte varför inte OSB och gips kan hålla samma tjocklek...

Det var väl ett onödigt långt sidospårs-inlägg om centimeterstockens förträfflighet...  a:gl Sc:,h
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3120
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Flexibilitet gällande uppvärmningssystem vid nybyggnation
« Svar #221 skrivet: 09 juli 2014, 05:51:28 »
Fortsätter i rita på väggen temat, efter att det var spacklat och målat/tapetserat, drog jag grova streck exakt var elkabel och rör finns i väggen så att jag även vet vid nästa renovering/listspikning vet var de finns.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
Fortsätter att propagera för Talmetern. Det är ett stålmåttband. Kan låsas på det mätta avståndet och är försett med en rits som kan användas för att överföra måttet till den bräda ed som skall kapas. Du behöver inte ens läsa av måttet.
Men visst Puckonen, det vimlar av tum/cm-stockar i alla fickor och lösliggande på byggarbetsplatsen men om man skall ha den senaste så är den alltid just då försvunnen ur synhåll.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
SV: Flexibilitet gällande uppvärmningssystem vid nybyggnation
« Svar #223 skrivet: 10 juli 2014, 10:52:56 »
Vem vet, kanske dyker det upp en talmeter i snickarbältet en vacker dag.  ;)

Andra husmorstips att hitta reglar med efter att det målats och man saknar en proffsig regelsökare:
1: Titta på väggen i släpljus, har målarna slarvat med spacklingen o ngn "skalle" syns?  tummenupp
2: Ta en magnet o leta e fter skruven med, där det sitter skruv finns det reglar.  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30446
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Flexibilitet gällande uppvärmningssystem vid nybyggnation
« Svar #224 skrivet: 10 juli 2014, 21:31:12 »
Vem vet, kanske dyker det upp en talmeter i snickarbältet en vacker dag.  ;)

Andra husmorstips att hitta reglar med efter att det målats och man saknar en proffsig regelsökare:
1: Titta på väggen i släpljus, har målarna slarvat med spacklingen o ngn "skalle" syns?  tummenupp
2: Ta en magnet o leta e fter skruven med, där det sitter skruv finns det reglar.  tummenupp

På gipsväggar brukar man kunna höra var reglarna går om man knackar på väggen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!