0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Watchdog behövs inte.Det hanterar elpatronerna.
Hmm, då lär det bli stopp rätt snart..Finns det inga bra färdiga programslingor/paket/...?Borde väl vara rätt universella kontroll-loopar vi pratar om här?
C+ eller ++ måste du kunna i båda fallen.
Varför det? Jag kan visserligen C och C++ men jag har inte skrivit en enda rad C i min Paj. Men visst kommer det behövas någon hårdvarunära programmering, men inte nödvändigtvis C (även om jag skulle förespråka det)Utan koll på programmeringen så tycker jag inte att man ska ge sig på exp-ventilstyrning då det lätt havererar hela maskinen.
Hmm...har ni sett några billiga expansionsventil-styrningar som jag slipper programmera själv/ som är pålitliga, eller är det kört?
Risken är att vid något fel så suger kompressorn vätska.Inte bra.
Jo jag vet, men samtidigt är det väl inte precis kärnkrafts- eller flygklassade komponenter som krävs...?
Nej, men det kan hända vid minsta fel på ditt program.
Ja, jo, fast det är heller inte så avancerat som att genomföra en månlandning.. Jag har dock fortfarande inte fattat exakt vad en elektronisk expansionsventil kan göra som en vanlig inte klarar, är det att reglera så att det är maximal mängd kokande köldmedia i evaporatorn, och inte en minskande mängd med höjd temp i kondensorn, så som jag tycker det verkar fungera med en vanlig ventil?Eller något helt annat..?
Jag trodde den öppnade o stängde med ledning av tempskillnad mellan själva ventilen o där bulben sitter.Och att en elektronisk variant i tillägg till detta kan variera själva temperaturen (eller trycket) i eller efter förångaren, så att den inte nödvändigtvis följer vad som händer i övriga systemet.Men jag bara antar detta..
Temperatur på kylmediet förstås.Det är ingen skillnad mellan de två förutom att den ena styrs genom en dataalgoritm och den andra mekaniskt med temperatur.
Kör med en Arduino istället.Den får du för 100spänn och lägger till en LCD för att visa data.Den har USB kontakt och kopplar mot PC hur lätt som helst.En Raspberry är i princip en PC och du behöver en videoskärm för att visa något.I princip overkill för en värmepump.