0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Finns BV som bara har 5 kpa men ypperligt få känner till det. Du vet man tar det dahl eller ahlsell har i hyllan och att beställa från ventim gör inte så många. Inte heller tar man en 40 BV i ett 28 rör och man drar gärna 15 rör då konvektorn har den dim anslutning Spelare ingen roll om du har 2000 timmar kylbehov. Du tränar ändå på detta. Drivströmmen på ext CP blir inte ens 150 spänn och interna drar som din externa skulle gjort. Dessutom tjänar du in BV kostnaden och kommer ha en högre förångning för evigt vilket kommer tjäna in mer än den extra strömmen på ext cp Personligen skulle jag dock valt en separat LVVP för kyla. Min Panasonic går för fullt för det trots att jag har en vp med stöd för det jag beskriver.Jag lägger gärna lite extra deg på komfort
Hej gott folk,Jag har nyligen blivit med daikin och är än sålänge nöjd, men skulle någon vilja förklara på ett enkelt (om möjligt) sätt hur jag justerar värmekurvan så att jag får varmare inne?Idag står den på 37,25 på Tt axeln och -20, 15 på den liggande axeln. Nu är det mellan 5-13 grader ute vanligtvis och jag har knappa 20 grader inne.Vilken parameter ska jag ändra för att få ca 21-22 grader?
Stort tack för hjälpen, höjde den liggande lite igår för att testa igår och idag på morgonen hade vi ca 21 grader inne.När ska man låta elpatron gå in och stötta?
Hej, Har en Daikin (jordvärme) installerad där jag nu får kod 7H-01 flödesproblem. Installatören har felsökt flera gånger utan att hitta felet. Säljare från Daikin har varit på besök och rekommenderat att ta bort samtliga termostater på elementen vilket gjorts men det har inte hjälpt. Pumpen har fungerat sedan den installerades i september men har nu vid köldknäppen som varit börjat larma om flödesproblem. När kompressorn går för rumsvärme och framledningstempen är över ca 47 grader börjar flödet efter några timmars körning variera från allt mellan 2l/m till 22l/m för att sedan bryta helt och larma. Ganska jobbigt när man ligger och sover och vaknar till ett nedkyld hus . När kompressorn är av ligger flödet mellan 15l/m till 22l/m. Vid varmvatten tillverkning är flödet 29l/m. Vad kan detta tros bero på ? Som sagt, pumpen larmar inte för flödesproblem när framledningstempen är lägre än cirka 47 grader.Delta t är inställt på 5 grader. Väderberoende kurva. Element väl luftade. Får ringa installatören imorgon igen men hoppas någon här kanske har svaret.
Hej.Fick bergvärmepumpen installerad i fredags. Hur är det med uppstarten, behöver installatören justera in några inställningar? Som det var nu, ringdes bara daikin vid uppstart, sen var allt klart. Ändrades datum, tid och språk kändes det som, sen klart.Och vart kan man se antalet kompressor starter? Och kabeln till kontrolldosan, heter den något speciellt? Behöver köpa en lång, så jag kan dra upp dosan från källaren till hallen uppe.