Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Daikin
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
55
[
56
]
57
...
62
Next
Gå ned
Författare
Ämne: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd. (läst 328901 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19347
Karma +15/-15
Smurfen.
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
«
Svar #825 skrivet:
03 september 2016, 22:19:05 »
Citera
Förkastligt tror jag knappast nån anser men en brine cp drar en del och de flesta får kyla så dom klarar sig hyffsat med laminärt flöde och gissar att skillnaden i brine temp är minimal.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5464
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
«
Svar #826 skrivet:
04 september 2016, 23:35:56 »
Citera
Hyfsat är ok eller ? Daikin säger att det finns absolut ingen anledning att ha igång extern CP.
Det är väl då förkastligt att starta den.
Har för mig att 0,458 lps vid 18- blandning på vanlig kb sprit i en 40 slang ger oss turbulent strömning och detta vill Danfoss att man skall eftersträva. Hur kan jag få maximal tillgänglig kyleffekt om jag inte uppnår detta flöde ?
Som jag tänker är det omöjligt att nå detta genom en extern CP med BV och en konvektor utan man ligger nog oftast en bra bit därifrån.
Verkar som jag har haft fel i min tro att detta varit korrekt
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35933
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #827 skrivet:
05 september 2016, 07:01:55 »
Citera
OM driveffekten blir 100% större och kyleffekten blir 5% bättre så har man fördyrat kylan med 100% för att få 5% bättre kyleffekt.
I de flesta fall kanske kyleffekten räcker ändå, och då är finns det "absolut ingen anledning" att satsa mer driveffekt på cirkulationen för att få mer kyleffekt.
Och även om man hade nytta av de extra 5% kyleffekt som det (kanske) kan ge så vore det en rätt dyr förbättring, frågan är om man ens skulle märka den förbättrade kyleffekten.
Bara för att något inte är en uppenbar vinst behöver det inte vara "förkastligt".
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
«
Svar #828 skrivet:
05 september 2016, 07:34:00 »
Citera
0,5 l kontra 0,1 l hur blir detta 5 %
Drivströmmen på min int kb CP är runt 70 w som vi då nyttjar en 500 timmar det blir hur många kwh
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #829 skrivet:
05 september 2016, 07:59:30 »
Citera
35, för de flesta helt i onödan, men visst har du en poäng, behöver man mer kyla än vad det kan ge utan att öka flödet så är det billigt.
Om man inte behöver det så "dubbleras" priset på frikylan helt i onödan.
I min anläggning har jag en extern pump som drar 70 W, och den interna drar 130 W, nästan 200% mer skulle frikylan kosta mig om jag körde med båda pumparna, vilket jag inte gör.
Frikylan, även om jag inte alltid når måltemperaturen räcker ändå för att det skall vara behagligt.
Och jag tror inte att det skulle märkas på rumstemperaturen även om jag ökade flödet så jag fick turbulent strömning.
Man får väl anta att Daikin har provat det där om de säger att det är onödigt att ha så högt flöde vid kyla.
Har du andra erfarenheter så är det som vanligt välkommet att berätta om dessa.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19347
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #830 skrivet:
05 september 2016, 08:09:04 »
Citera
Mun hur stor skillnad gör flödet på brine tempen om man har en vanlig villa installation och 1 fläkt konvektor som kyler ?
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #831 skrivet:
05 september 2016, 08:14:09 »
Citera
Jag har ingen aning, det enda jag märkt är att jag får märkbart bättre kyla när värmepumpen producerar värme, då blir ju KB påtagligt mycket kallare.
Annars är det nog som med värmen (minns Rolands tester med olika flöde/DeltaT på KB i sin kollektor).
Det som påverkas av flödet är främst deltaT, värmepumpens uteffekt/COP förändrades bara marginellt, trots att man har "uppväxlingen" i kylprocessen som gör det typ 4 gånger effektivare än när vi talar om tiondels grader kallare brine som turbulent flöde kanske skulle ge när man kör frikyla.
OM frikylan ger för dålig effekt med bara en cirkpump i drift så kan det hur som helst vara en fördel att köra båda pumparna, om man märker någon effekt av det så är det ju billigt - speciellt om man har en modern snål cirkpump.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
«
Svar #832 skrivet:
05 september 2016, 11:33:31 »
Citera
En hyfsat stor konvektor som ger 2,5 kw kyla vill ha 0,13 lps detta ger oss inget turbulent flöde utan brinet står still i ytterkanten på slangen och isolerar lite. Detta ger oss att om hålet håller 8 grader så får vi kanske upp 10 grader istället.
Med min lösning som absolut inte behövs så garanterar jag att jag får den absolut lägsta inkommande temp som är möjlig för bara 35 kwh om året och jag sparar även in kostnaden av backventil vilket ger mig mer flöde i värmedrift och därmed högre förångning
Sammanfattningsvis blir i mitt tycke Daikin inget alternativ om man vill ha frikyla. Bättre att satsa på Nibe eller Viessmann tex som stöder denna typ av inkoppling som är totalt överlägsen den konventionella. Viessmann styr även både värme och kyla i samma innetemp givare och kräver 0 extra utrustning för att få detta att fungera
Loggat
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
«
Svar #833 skrivet:
05 september 2016, 14:45:19 »
Citera
Fördjupar vi oss i detta så märker vi snabbt att en normal BV har 20 kpa i tryckfall och eftersom de flesta kunder söker VP med DT styrning på KB så kommer denna lösning tvinga CP att dra MER ström än med den lösning jag förespråkar
I mitt fall ( då jag inte väljer att DT styra KB) så kommer min CP gå med max ström alltid. Fördelen med Orakel lösningen blir att förångningen hamnar högre och jag kommer tjäna långt mer än 35 kwh som min extra CP drar
kostnaden jag tjänar in på material blir även den cirka 500-1000 spänn beroende på hur man gör med BV.
I nästa Daikin maskin kommer nog denna lösning ha stöd och jag har inga problem med att dem snor min lösning om de döper den till
OCS Oracle Cooling Solution
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13351
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #834 skrivet:
05 september 2016, 14:47:57 »
Citera
Då lär dom få
Oracles
advokater efter sig...
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #835 skrivet:
05 september 2016, 15:21:33 »
Citera
Jag har ju haft frikyla i många år och min uppskattning är att den är aktiv i ca 5 månader/år, delar av dygnet, i minst 2 månader/år så går den dygnet runt, om vi leker med tanken att det blir ca 90 dygn/år den behövs så innebär det 2160 timmars drift.
Nibe 1255-12 kW har en cirkpump på max 180 W och om jag tittar på pumpkurvorna så borde det behövas ca 70-80 W för att kunna ge 0.5 l/s flöde i en 200 meters kollektor.
Ca 140 W i markvärme (400 meter kollektor)
I bergvärme ger det ca 151 kWh/år.
I jordvärme ger det ca 302 kWh/år.
Det är ändå rätt billigt, om det behövs, men backventilen betalar sig fort om man inte har behov av kallare brine.
Har du några hänvisningar till hur mycket kallare brine man får med turbulent/laminärt flöde?
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
«
Svar #836 skrivet:
05 september 2016, 15:54:30 »
Citera
Jag förstår att det känns jobbigt för dig att du haft en ofödelaktig inkoppling på din kyla. Så nu kommer den förväntade attacken på oraklet, Inget nytt här.
Nej jag har inga formelsamlingar och avhandlingar. Men varför gör mouvitec en turbo slang om det inte är nödvändigt ? Hur gör vi för att få den kallaste tempen upp från hålet ? Jo vi gör som i värmedriften och kör CP för fullt
Din maskin i alla tider gått sämre än den kunnat pga BV och din frikyla har även den haft en högre temp än den behövt.
Nu är din anläggning annorlunda då du har pool o jv men principen är den samma.
Men det står alla fritt att betala extra pengar för en sämre funktion
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #837 skrivet:
05 september 2016, 16:34:10 »
Citera
Nja, jag håller väl i princip med dig denna gång, synd att du inte har förmåga att se det.
Däremot är ju 500 timmars kyldrift avsevärt mycket mindre än vad jag har på min frikyla uppe i Piteå, de som bor där det är varmare borde ju ha minst lika mycket behov av kyla som mig, kan man tycka, men det beror ju mycket på hur huset är byggt också, vi har ju mycket fönster i söderläge.
Mitt stora problem är väl främst att jag har så ineffektiva cirkpumpar, för det första så kan nog den inbyggda inte ge 0.5 l/s i 500 meter kollektor, och för det andra så är nog den externa cirkpumpen lite för klen (fick den gratis så jag kopplade in den på chans).
Att räkna hem en ny snål cirkpump så här åren före hela anläggningen skall bytas ut känns inte heller rätt, det fungerar för bra för att jag skall vilja lägga ut några tusen på en ny pump för tillfället.
Jag konverterade hela huset för runt 90 000 kr och har bara lagt ut pengar på en ny kontaktor de senaste 15 åren.
Visst, jag hade kunnat byta ut cirkpumparna, sätta in arbetstank, och kanske t.o.m en inverter för att styra uteffekten, men jag tror nog inte att det hade lönat sig.
En helt ny värmepump med allt optimalt kanske kan spara 1500-2000 kWh/år mer för mig, det skulle en uppgradering av den gamla inte göra -. det skulle vara en dålig affär.
Backventilen påstås i alla fall vara av en typ som inte begränsar flödet, men vad vet jag.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
«
Svar #838 skrivet:
05 september 2016, 16:44:41 »
Citera
Finns BV som bara har 5 kpa men ypperligt få känner till det. Du vet man tar det dahl eller ahlsell har i hyllan och att beställa från ventim gör inte så många. Inte heller tar man en 40 BV i ett 28 rör och man drar gärna 15 rör då konvektorn har den dim anslutning
Spelare ingen roll om du har 2000 timmar kylbehov. Du tränar ändå på detta. Drivströmmen på ext CP blir inte ens 150 spänn och interna drar som din externa skulle gjort. Dessutom tjänar du in BV kostnaden och kommer ha en högre förångning för evigt vilket kommer tjäna in mer än den extra strömmen på ext cp
Personligen skulle jag dock valt en separat LVVP för kyla. Min Panasonic går för fullt för det trots att jag har en vp med stöd för det jag beskriver.
Jag lägger gärna lite extra deg på komfort
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #839 skrivet:
05 september 2016, 16:51:37 »
Citera
Som sagt, jag håller ju med dig om att det med dagens moderna cirkpumpar inte längre finns några uppenbara skäl att låta den interna pumpen stå, framförallt om man inte får tillräckligt kallt med bara en extern pump igång.
I just mitt fall skulle det inte löna sig att bygga om det just nu, men om man gör nytt så är det nog lika bra att göra som du föreslår.
Eller.
Man får bättre kyleffekt, men det kostar lite mer i drift/år.
Frågan är väl vad som prioriteras.
Och kanske är det som du säger att den högre förångningen vid värmedrift kanske betalar vad det kostar extra att köra fullt flöde vid frikyla.
Än en gång talar vi om saker som i slutet av året kostar 0-200 kr mer eller mindre än alternativet, så det är ju egentligen inget att tjafsa om.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
55
[
56
]
57
...
62
Next
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Daikin
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 695
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
Börje__
uecjs
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info