0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Gör man på det viset har man ingen aning om hur ett enrössystem fungerarTermostarerna tex påverkar inte flödet i ett en rörssystem hela systemet är ett konstanflödes system . han har monterat en kortslutning!Myten och okunskapen om att enrörssystem skulle vara sämre med värmepump måste någon gång ta slut .säger man så är det bristande erfarenheter och kunskap . Din installatör /säljare vad säger han/hon ?hur betedde sig värmepumpen vid uppstart?En tank är inte orsaken till att en anläggning går med dålig COP Den gör 2 saker ! säkerställer flödet i en process vilket är nummer 1. och bonusen är att den lagrar överskottsenergi ,( i nästan exakt tillverkad temperatur /skiktad med rätt grejer)Den dåliga cop en anläggning får är allt annat vi lyft fram i tidigare inläggKan man räkna och har systemförståelse får man den bästa COP en anläggning kan ge efter dom förutsättningar som finns på plats . Så anläggningens COP har att göra med om den säljs och installeras av en kalkylsäljare eller en Tekniker När den väl sitter där blir det styret och hur långt man kan sträcka det som avgör om en felaktig installation överhuvudtaget får kompressorn att gå.. Och det är nu man får en anläggning som kommer att gå med en dålig COPunder hela sin livslängd ! Styrgrejer klarar inte att ta bor hur stora vvstekniska fel som helst även fast dem flesta tror det! en gång under alla år har jag hittat ett rör det vart stopp i på grund av magnetit. ett fastighets bestånd på 200 lgh byggt på 60 talet och radiatorn satt längst bort i ett garage, stopp i ca 2 meter rör.det kan däremot fastna i fördelningen eller i reglerventiler , men om systemet är så skitigt skulle det runnit som sirap när dom tappa ur det och då spolar man systemet .Jag är av den åsikten att detta ligger hos installatören , Har han föreslagit sålt installerat har han funktionsansvar .Mitt råd till PLM vänd dig till installatören och be dem fixa det du betalt för . Du hade varmt och ett fungerande värmesystem innan då ska du ha det efteråt också cocacola
tror inte någon bett dig hänga ut någon Froskog visst han har varmt i huset . men värmepumpen jobbar med ett fel ! och det behöver man åtgärda.oavsett orsak, filter, stopp i rör, alla tänkbara orsaker en inverter kan ställa till med om den projas fel .Det är installatörens skyldighet gentemot Daikin som leverantör och slutkonsument att produkten får dem driftförutsättningar som krävs för funktion livslängd och Rykten sen på frågan hur jag skulle gjortdet finns olika sett att säkerställa flödena . beroende på hur det ser ut och efter vilka förutsättningar väljer jag efter ett par olika allternativ . cocacola@Rickardja orsaken till den dåliga cop är den som bestämmer att övertemperera kurvan , tanken påverkar inte systeminställningarna det gör människan . Tanken är ett balansinstrument att andvändas för säkerställande av process och omhändertagande av eventuell överproducerad energi . lagrad med så liten uppblandning som möjligt
Jo jag tänkte väl snarast på att installatören kanske kommer att slingra sig med ev hänvisning till att "Det är ju varmt och många starter är ingen fara!" Tycker nog att det saknas en del info om systemet egentligen, kanske är det helt enkelt en väldigt liten total vattenvolym!?/C
om en bypass monteras på maskinen så skall den vara placerad så långt bort som möjligt från maskinen för att undvika en termisk kortslutning. volymen vatten som systemet jobbar mot skall vara minst 20 liter. d.v.s om bypasen sitter så nära maskinen att det inte ryms 20 liter mellan maskinen och bypassen så kommer maskinen att starta och stoppa onödigt mycket. om du har flödeslarm så har du ett flöde under 8 liter per minut. ett sådant lågt flöde är inte tillräckligt för att få ut all effekt ur systemet. jag skulle börja med att angripa roten till problemet och det kan vara förträngningar i rörstammen i värmekretsen.soliga hälsningar från florida.God Jul på er allesammans!Med vänlig hälsning,Daikin
Ingen som har några fler förslag efter mitt senaste inlägg om min anläggning
Det kommer att börja läka om du skruvar på justeringen, men det är inga problem om du har skyddslocket till den högra ventilen. Saknar du den, så rör du inte den ventilen. Speciellt inte idag.Rekommenderar att du stänger bypassen och monterar en arbetstank.