0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Tack för svaren,jag har ju i alla fall värme,så jag får väl fira lite jul också inte bara sitta vid datorn. Kommer självklart att kika in här ibland så fortsatta tips tas tacksamt emot. Vad är det som styr hur länge VP ska gå, är det deltat på radiatorkretsen? Enligt installatören är det vanligt med problem vid enrörssystem men det måste väl finnas lösningar?
Överskjutningsvärdet styr delvis och finns i avancerade inställningar men jag tycker det låter som om du behöver en tank och extra cp./C
Vad pratar vi för storlek på tank?
Det finns helt klar de här som kan detta mycket bättre än jag men 100-200l kanske!?/C
Har en bypass monterats utan att det satts in en extern cirkpump så är det ett under att huset hålls varmt, allt flöde borde ju bara snurra intern i bypassen.Vid installationen gjordes ett avstick för ev framtida konvektor i pannrummet,när jag fick problem med flödet byglades sticket med en ballofix så jag kan reglera strypningen.Jag gissar att det finns en gammal cirkpump i anläggningen, eller att de satt in en backventil i bypassen, men då är den ju värdelös...Finss ingen gammal CP den åkte ut tillsammans med trekombipannan!Det kanske finns ytterligare ett filter som aldrig rengjorts.
Ok då är det väl till att följa systemet bit för bit bit, ventil för ventil etc.Vad är det för flöde i systemet när pumpen går och går det att köra utan bypass bypassen?/C
om en bypass monteras på maskinen så skall den vara placerad så långt bort som möjligt från maskinen för att undvika en termisk kortslutning. volymen vatten som systemet jobbar mot skall vara minst 20 liter. d.v.s om bypasen sitter så nära maskinen att det inte ryms 20 liter mellan maskinen och bypassen så kommer maskinen att starta och stoppa onödigt mycket. om du har flödeslarm så har du ett flöde under 8 liter per minut. ett sådant lågt flöde är inte tillräckligt för att få ut all effekt ur systemet. jag skulle börja med att angripa roten till problemet och det kan vara förträngningar i rörstammen i värmekretsen.soliga hälsningar från florida.God Jul på er allesammans!Med vänlig hälsning,Daikin