0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Eftersom jag under dom senaste 4 åren suttit och haft som en betydande del av min arbetsuppgift att hantera just ROT så ser jag inte vart "problemet" skulle vara. Jag kanske inte riktigt förstått vad du menar, typ av entreprenad spelar ingen roll däremot kan man naturligtvis inte använda både schablonavdrag och göra avdrag för den faktiska kostnaden på samma projekt.
Haha ja iofs är det ju sant i detta fall, min "pappa" är 3kW starkare än din ...fast du valde ju självmant en svagare "pappa"!? haha ...iofs låter din "pappa" mer än min så han kanske kan skrämma iväg min på så sätt? Skämt åsido, det ÄR säkert två bra maskiner, vi vet ju egentligen inget om hållbarheten på någon av de. Det viktigaste är att elräkningarna sjunker som man tänkt sig och då spelar det övriga mindre roll.Finns inte på kartan att det är standardpris, eller så är det jag som bor i en grotta eller på en ö med specialpriser som är mycket dyrare än för övriga. Jag skall tala om att ingen, inte ett enda hushåll, av de människor jag känner, har fått så lågt pris. Nu bor iofs de flesta av dessa personer mellan Göteborg och Malmö och västkusten med omnejd, så priserna kan ju vara annorlunda där du bor.Men av alla offerter jag har tagit in, och det är väldigt många (tog in offerter från andra städer med för att få riktigt mycket kött på benen), har ingen varit i närheten av din prisklass.För det priset som du betalat där, kanske jag hade fått en 6 el 7kW pump med 130m borrhål på sin höjd.Men de som menar att 124,000:- inkl. moms och efter rot för en 2,5-13kW inverter och 190m borrhål inkl. all installation är normalpris får jättegärna hojta till och ge fler exempel på dessa "normala" priser, så får jag helt enkelt inse att företagen försökt totalt grundlura mig med sina offerter till mig. Plus att jag dessuom praktiskt taget lurat mig själv och betalat överpris på allt fast jag installerat allt själv utan extra arbetskostnad.Förresten, hur många liter vatten är det i ditt vattenburna system totalt, dvs. med radiatorer, golvvärme, kulvert dvs alla rör osv.?
Lycka till med Niben nu Flinta och hoppas att den sparar ordentligt åt dig om du nu pyntat rejält för den.
1255:an har ju klart överlägset bäst SCOP.
Nejdå det är lungt, jag har köpt allt så billigt som det fysiskt går i Sverige. Däremot kommer det inte i närheten av ditt superpris Hur många kvadrat värmer du med vattenburet? Huset på bilden ser ut att vara runt 180-200kvm eller så?
I ett av typfallen är Niben 5% bättre. I ett annat är Daikin 6% bättre. På vilket sätt är Nibens SCOP "klart överlägset"?
Då SP mätte fel förra gången så finns det ingenting som säger att de räknar rätt denna gång.
Men om ni nu inte väljer att publicera resultaten kan man ju bara ana o vad som kommer skrivas här på forumet under lång tid framöver
Fast det är väl bara till Daikin's fördel i så fall? Skrev inte froskog att de korrekta siffrona är lite lägre? Då bör ju Daikin vara glad egentligen Menar Daikin att varenda en av pumparna har räknats ut fel? Många av de börjar ju bli "gamla" nu, skall de testas om då eller?Det var ju verkligen en jävla soppa detta här i så fall, ...tänk så många som baserat sina val av VP på EM's tester... ...jag är en av de som gick efter de testena från början (iofs blev det en annan vp i slutändan, men ändå). Man kan ju inte lita på någon längre,.. helt otroligt.
Självklart kan delfakturor för samma arbete komma löpande, men Skatteverket kommer fortf. att räkna det som samma entreprenad och behandla ROT-avdraget som "ett" för hela totalentreprenaden,,,,,,
Nu får ni kamma till er! Om ni läser så skrev jag att alla beräkningsfelet gäller alla pumparna utom 1255:an som är helt ny-testad och jag vet inte vad Daikins nya värde är utan gissar utifrån den info och fakta jag ändå har.Daikin har förmodligen betalat SP själva för att göra testet vilket gör att de äger rättigheterna och nu vill Daikin givetvis vara 110% säkra på att det är rätt siffror som publiceras nästa gång. Energimyndigheten har pyntat för de andra testerna och lägger upp dem på sin sida fritt som det passar dem.Testerna som ligger uppe nu är de nya omräknade och helt plötsligt ger en G3:a enbart 4,3 i SCOP gör golvvärme i det lilla huset emot 4,8 i det gamla testet.) Testet som går att hitta på Daikin, länkat lite tidigare i denna tråd är felaktigt beräknat och inaktuellt. OK?Frågan är nu om jag köpt en maskin med 3,9 eller 4,8 i SCOP. /Christer