0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Kompressorn är beräknad att hålla 72.000 timmar vid nominell effekt. Dvs vid 148 Hz. Då maskinen sällan jobbar med 10 kW så innebär det en livslängd på ca 130-160.000 timmar. Driften är beräknad till 5500-6000 driftstimmar/årMaskinen kan styra 2 kurvorD
Du kan anta samma för HT.Livslängden är beräknad på antal varv en kompressor gör. Liten effekt = låg frekvens = lång livslängd. Man kan säga liksom att den hinner färdas längre sträcka vid en högre frekvens under ett år.D
Tar man inte hänsyn till start och stopp då? Är det inte start/stopp som sliter mest? Nu skrev du "en kompressor" så jag vet ej om du menar inverter, on/off eller både och?
Start kan ske på olika sätt.Det som sliter på en start är t.ex. Om maskinen har hunnit svalna av (överdim, milt väder) och du plötsligt får en start med fullt varvtal ( läs 50 Hz) och du skall då bygga upp en oljefilm på metallytorna. Startströmmar som sliter på lindningarna är ett annat exempel.Sen kan du starta (väldigt sällan då maskinen oftast arbetar) med ett lågt varvtal (läs 0 Hz) och mycket låga startströmmar.
Varför gör tillverkarna det ens möjligt att den kan starta med fullt varvtal? Varför inte låta den "mjukstarta" varje gång, oavsett om den skall upp i 50 Hz eller bara 5? Bara så den hinner smörjas upp lite innan den kommer upp i hastighet.Eller är detta valbart i en meny så man kan välja?Sedan förstår jag att det då tar några sekunder/någon minut extra innan den kan börja få upp värmen, men den lilla extra väntan lär ju inte märkas komfortmässigt och väl värt att "offra" för en längre livslängd på kompressorn.
Varför inte låta den "mjukstarta" varje gång, oavsett om den skall upp i 50 Hz eller bara 5? Bara så den hinner smörjas upp lite innan den kommer upp i hastighet.
Alla firmor har ju en förkärlek till att ha en massa tilläggsklausuler som puttar upp priset.
Installera själv? Jag sparar ca. 70.000 kr på att göra det. Det är mycket arbete men väl värt det ändå. Så blir det riktigt gjort också