0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag var ju klart väldigt otydlig där... jag tänkte på installationsmanualen nu ...eller är den färdig nu? Var hittar jag den då? Hittar broschyr och produktblad, men inget annat. Går jag till kontakt och support finner jag inget heller. Nu hittar jag iofs ingen vanlig manual heller.Nu menar jag naturligtvis manual (installationsmanual) till inverterbergvärmepumpen, den som heter Evolution? (tror jag den heter?) ...du får ursäkta min osäkerhet, det är bara det att jag inte är så van vid Daikin's hemsida... har lite svårt för den
Hej Smurfen,Den finns inte för nedladdning.Kan publicera här den uppdaterade när den är klar dock.MvhDaikin
Bara så jag inte missar nåt nu, stämmer det att den information som officiellt finns tillgänglig i dagsläget om pumpen är det som kallas broschyr respektive produktblad på daikin.se?I väntan på manualer, skulle du kunna besvara följande frågor?Kan jag tillfälligt sänka framledningen/kurvan under en viss tidsperiod, tex om jag är bortrest över en helg eller en vecka?Japp, finns 7 st förprogrammerade lägen som kan anpassas personligenKan jag tillfälligt prioritera varmvattenproduktion om jag vet att jag kommer att förbruka mycket varmvatten de närmsta timmarna?Japp, 2 st valfria förbestämda tillfällen / dygn där vattnet hettas upp till önskad temp. Utöver detta träder återvärmning in om temp går under inställt värde. Ovanpå det så kan man manuellt höja temp till önskat värde. Även väderberoende temp i tanken kan väljas, d.v.s. börvärdet ökar vid låg utetemp för att kompensera för kallare inkommande.Vad är värmefaktorn för varmvattenproduktionen?VArierar med inställd temp men låg om jag minns rätt på 2,3 vid 52 °CÄr kontrollpanelen trådlös eller trådad?Trådad och kan flyttas från maskin till valfri plats i huset för styrning, kan även användas som rumsgivare och då modulerar den effekten för att nå rätt temp.Kan ställas in för snabb/långsam värmeavgivare (ex. golvvärme/fläktkonvektorer)Det går även att koppla trådlös innegivare som jobbar enligt samma moduleringsprincip med då kan inte maskinens menysystem styras från den trådlösa givaren utan det sker från maskinen. Till den trådlösa givaren kan en extern givare kopplas som ex. gjuts in i golvet vid golvvärmestyrningOm trådlös, vilken räckvidd kan man förvänta sig? Går det att använda tråd om räckvidden visar sig inte räcka?Måste återkomma om räckvidden, men det går alltid att tråda sista biten till maskin om räckvidd saknasOm jag använder innegivare, vilka inställningsmöjligheter finns för styrningen mot innetemperaturen?Rumstemp: 12-30 °CFinns det möjlighet att följa upp elenergiförbrukning och värmeproduktion och i så fall hur? Eller behöver jag installera externa värme/elmätare för att kunna följa upp det?Maskinen mäter sin egna förbrukning samt avgiven energi, det går således att läsa av båda värdena. Vill man öka mätnogranheten så kan extern elmätare anslutas mot plint på kretskortet, antal pulser/kWh är ställbart i menyn.Vad är det för cirkulationspumpar som sitter i den?VArvtalsstyrd på värmebärare mot delta T som väljs i menyn (3-10 °C), 3 fasta hastigheter på brine.Vad är maximal rekommenderad längd och dimension på köldbärarkretsen?Beroende på köldbärare: Polypropylenglykol 40%: 600 m. vid 40 mm slät slang, Bioetanol 29%: upp till 900 m.Var sitter anslutningarna?Toppanslutet i bakkant, inkommande på höger, utgående på vänster sida.Vad är kraven på installationsutrymmet, vad är tex minsta avstånd mot väggar i vardera riktning och var behöver man åtkomst för att kunna serva den?Tycker att det skall finnas 10 cm. på sidorna för justering av fötter e.t.c., front och topp måste tas bort vid service, speciellt toppen vid filterrengöring. Maskinen är 173 cm hög.[/list]
900 meter slang måste sitta en kraftig cp i den eller konkurrenterna brukar rekommendera max 400 meter.
De flesta tillverkare har runt 400 meter som max slang längd.
Maskinen mäter sin egna förbrukning samt avgiven energi, det går således att läsa av båda värdena. Vill man öka mätnogranheten så kan extern elmätare anslutas mot plint på kretskortet, antal pulser/kWh är ställbart i menyn.
Beroende på köldbärare: Polypropylenglykol 40%: 600 m. vid 40 mm slät slang, Bioetanol 29%: upp till 900 m.
Tack för snabbt svar, några följdfrågor:Är det momentan effekt eller energi man läser av? Om det är energi, under vilken/vilka tidsperioder är det?Energi in / energi ut : d.v.s. kWh 40 mm invändig diameter då antar jag? PEM 40
Är det momentan effekt eller energi man läser av? Om det är energi, under vilken/vilka tidsperioder är det?Energi in / energi ut : d.v.s. kWh
Vart har du sett låga total entreprenad priser ? Här är en som säljer Daikin för 72000 kr och som skriver att det är enbart för maskin http://www.blocket.se/kronoberg/Bergvarme_med_steglos_effekt_3_12kW_Daikin_48792176.htm?ca=5&w=3
"Daikins nya Bergvärme...pris på maskin utan installation ( preliminärt)"
"Även luftvatten se nedan...Pris från, 72000kr inkl standard installation efter ROT.Då är det 180liters vvb samt inverter styrd värmepump på 1,8-5,1kW."