0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har svårt att tro att nån endast lägger på 2% på inpriset blir inte mycket att leva på. Men håller med om att 62000 kr inte är rätt slut kundspris om man köper av sin lokale rörmockare 10000 kr till är nog mera rätt.
Det tragiska är att många nätbolag som EJ lagerför själva utan bara lotsar vidare beställningen till grossist inte ligger på högre marginaler.Slutkunden ser priset och drar slutsatsen att det måste vara en väldigt hög marginal för installatören.
Självklart skall installatören tjäna pengar på sitt jobb och på delarna han säljer.Hur skall man kunna täcka kostnader för hembesök/offerter/kalkyler/bilar/försäkringar/e.t.c. om det endast är timmarna på plats som kan faktureras ?
Anledningen att jag la mig i pris diskussionen var att nån trodde att det skulle gå att få bättre pris av sin lokala röris vilket är mycket ovanligt.
Med reservation för att vara tjatig ...så kan i alla fall jag inte se något konkret pris på 72.000 kr på nätet för Daikin's nya inverter BVP?Det står faktiskt så här på blocket:"Pris från, 72000kr inkl standard installation efter ROT.Då är det 180liters vvb samt inverter styrd värmepump på 1,8-5,1kW."Ja, det är ju inte Daikins bergvärmepump det.Tror som sagt 72.000 bara är ett "lockpris" som inte avser Dainkins inverterbergvärmepump.Det är faktiskt väldigt tråkigt när många företag smyger med priserna. Fast man har enl. konsumentköplagen rätt att begära specificerad faktura, var man ju i så fall skulle kunna se vad som kostat vad. Efter utfört arbete då naturligtvis. Då ser man exakt vad man har betalat för borrning, BVP, material, arbete osv.
Branschen måste nog uppdateras.Om Installatörerna skall kunna konkurrera med nätbutikerna så behöver de höja sin timlön när de arbetar mot privatpersoner, troligen är en taxa på runt 1000 kr rimlig med tanke på "hembesök/offerter/kalkyler/bilar/försäkringar/e.t.c" som naturligvis belastar deras marginaler hårt när de arbetar med "små" projekt mot privatkunder.
Vart har du sett låga total entreprenad priser ?
Här är en som säljer Daikin för 72000 kr och som skriver att det är enbart för maskin http://www.blocket.se/kronoberg/Bergvarme_med_steglos_effekt_3_12kW_Daikin_48792176.htm?ca=5&w=3
Manual finns klar på 22 språk...