0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
För att klargöra lite innan vi drar diskussionen för långt.... Det var expansionskärl till varma sidan samt nivåkärl till kalla sidan jag syftade på.
En arbetstank är inte fel även om jag ifrågasätter vinsten i detta läge.Vi behöver endast 20 liter volym att jobba mot.Kopplas arbetstanken som en 4-rörstank så tror jag att besparingen uteblir p.g.a. dels värmeförluster i tanken och dels p.g.a. att den andra cirk pumpen drar energi.Skall man däremot koppla den mot en liten golvvärmeslinga i toaletten så måste man volymförstärka.Problemet däremot blir att framledningstemperaturen måste knäckas av om det skall vara en fotkomfort att tala om och det vette fasicken om inte en elpush är en enklare lösning ?
Expansionskärl, säkerhetsventil, manometer, filter, avtappningskran för både varma och kalla sidan är integrerade i maskinen + avtappning vvb.
Är du säker på att du behöver mer ? Sektionsradiatorer eller grova rör i huset ?
Vad för framledning har du vid DUT?
Har någon hittat någon information om det går att få ut loggningsdata ur denna maskin? Går det att styra den via internet/smartphone (känns om alla konkurrenter har börjat introducera olika alternativ för detta)?Vad tror ni om ljud från pumpen när den byter effekt, tänker mig att även om den är tyst så kan skillnader i (tysta) ljud vara mer jobbigt ett lite högre ljud om det sker ofta. Hur snabbt byter den effekt tro?
Återförsäljare som jag har pratat med har sagt att loggningsfunktioner kommer att införas under våren men de har inte kunnat svara på någon detaljnivå. Om det ska införas i efterhand så måste det ju ske genom mjukvaruuppdatering, och om man ska kunna använda det till något vettigt krävs ju att den har internetanslutning eller usb-anslutning för att föra över data. Det skulle vara intressant om Daikin_ kunde klargöra för oss vad som gäller, det känns riskabelt att köpa en produkt baserat på vaga utfästelser om vad den kommer att kunna göra i framtiden.I produktbladet anges ljudnivån till 45,5 dBA och det är väl i nivå med vad konkurrenterna anger. Det skulle vara intressant att veta under vilka förhållanden det är uppmätt. Om det är vid maxeffekt så borde man ju få en lägre ljudnivå 99,9 procent av tiden. Relaterat till det skulle det vara intressant att veta om den går på maxeffekt vid uppvärmning av varmvatten? Och när effektbehovet är mindre än 2,5 kW så den fungerar som en on/off-pump, vilken effekt jobbar den med då?
Alla förbättringar i styret kommer vara på mjukvarunivå och skall kunna laddas upp hos befintliga användare.
Men IVT har väl haft en inverterstyrd BV pump tidigare?//Rasmus