0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Elmätaren monteras lämpligen i normkapslingen bredvid säkringarna om det finns plats, annars finns det små kapslingar för elmätaren i webbshopen, som man kan sätta upp bredvid elcentral eller värmepump.Man ansluter sedan en tvåledarkabel mellan elmätarens pulsutgång och värmepumpens pulsingång.
Jag återkommer på måndag till dig.Trevlig helg.Daikin
Jag trodde att man kollade max tempen ur kran vilken var 52 hos Daikin och 53 hos Nibe och sen lät tappa vv för att kolla mängden 40 gradigt vv då får man ett rätt visande test som inte tar hänsyn till ev givar placering.
Jo men så måste det väl ändå vara om testet skall bli korrekt och rättvist? Annars förlitar de ju sig på tillverkarna och då faller ju hela idén med att testa maskinerna mot varandra. Annars hade de ju bara kunnat samla alla uppgifter ur specifikationerna från respektive maskin och gjort en jämförelsetabell.Nog tror jag man mäter så som du också trodde Smurfen. Annars vågar man ju inte lita på EM's tester
Jo å vv är ju viktigt att maskinen är bra på att producera, tämligen dyrt med denna vara./Christer
http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/104-3-fas-elmatare-for-dinskena.html
Kanske fattade jag Daikin fel men det var nått med givarplaceringen som gjorde att Daikin hade sämre vv produktion i testet.
I dag är det nog ganska inte ovanligt att ganska många % av kompressorn tid går till vv man brukar ju räkna runt 5000 kwh till vv och vad är normalt till värme mellan 15-25000 kwh sen blir det ju runt 1/3 del om man har en vp.