0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Under tiden som det var dåligt med strömmen efter stormen "Gudrun" hjälpte jag en gammal kompis på landet att elda hans oljepanna till 85 grader med självcirkulation.Utan cirkulationspumpen gick systemet baklänges, men de flesta radiatorerna hade ändå ingång i ovankanten???Frågade en röris, shit happens sa han. :,v(
Om det cirkulerar åt rätt håll (och man har luftat ordentligt) då ska ALLTID radiatorn vara varmast upptill. Sen ska den svalna av nedåt men i princip exakt samma temp ska den hålla över hela längden. Den ska inte va varm i botten vid "utloppet" och kall på resten av botten!!!
1 Stängde av cirkpumpen samt stängde ventilen på utg. varmvatten till radiatorerna Väntade till radiatorerna var kalla öppnade sedan och slog igång cirkpumpen - Omöjligt att avgöra vilket rör som blir varmt först vid radiatorerna.
Återkommer då vi har fått upp normal temperatur, håller alla tummar (visste inte att jag hade någon)
Radiatorerna uppför sig dock fortfarande 'märkligt', har ett par långa radiatorer långt ifrån pannan, dessa vägrar att bli varma över hela sin längd. Har skruvarna i 'T-styckena' nu en avgörande inverkan ...... ? Några tips på hur jag justerar dessa?
Att cirkpumpen sitter upp och ned är det ok?