0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ville inte att Joka skulle sova skavfötters med oss
För ett antal år sedan hade vi en lokal bilhandlare som sålde nya Toyota-bilar ca 25% billigare än återförsäljarna.Han importerade dem från Danmark.Jag åkte själv ock köpte en bil i Danmark, och min totalkostnad, bara de rena utgifterna (ingen arbetstid inräknad) gick på rätt precis vad han begärde för bilarna.Jag tyckte att det verkade skumt, men tänkte att han kanske får ett ännu bättre pris än mig.Efter ett par år visade det sig att han aldrig rapporterat till skatteverket att han tagit in bilarna, och slapp därför momsen.Att priset på dessa husbilar ligger just 20% lägre skulle kunna vara en indikation på momsfusk, men kan ju även vara så enkelt som att de inte har lika stora krav på marginaler som de vanliga ÅF har.Bäst affär gör du troligen om du själv åker till Tyskland, Polen eller något annat land, kanske Danmark, och köper den där.Ha i åtanke att skatteverket inte har koll på sånt, struntar du i att momsa bilen är det liten risk att du blir upptäckt, i vart fall var det så tidigare.Jag ringde t.o.m och frågade hur det kan komma sig att man inte måste momsa den i tullen när man fyller i alla andra papper, och på vilket sätt de skulle kunna hitta mig om jag valde att inte momsa...Tjejen på skatteverket svarade, Vi har våra kontroller, men jag hörde på hennes röst att det inte var stor chans att de skulle kunna sätta dit alla som struntar i att själva anmäla importen till skatteverket.