0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Då kanske den skulle hålla några år
@ leifa.kMen Saab finns ju inte längre. Tror väl att SAAB bilarna kommer att ta slut ngn gång.Saab var ett dyrt märke. Hur gamla är bilarna när du köper dem? 10 år? Äldre? ...
Jag undrar om allt handlar om momsfusk i alla fall..Idag fick jag höra från en snickarkompis med egen firma som importerar bilar, han köper bilarna i Tyskland och slipper betala momsen där för att han köper bilarna med Vatt-nummret "Momsnummret" Sen i Sverige tar han upp en moms som han aldrig har betalat och sen kvittar den igen eftersom momsen är avdragsgill..Så berättade han för mig att han gjorde, men vart ligger själva vinsten i det
Ja, det är ju så det går till...Han betalar ingen moms, men gör avdrag för momsen.Så här skall det gå till:Han köper bilen i tyskland för 100 000 kr.Väl i Sverige gör han en anmälan till skatteverket att han importerat en bil för 100 000 utan moms.Efter en tid kommer ett inbetalningskort från skatteverket på 25 000 kr som han betalar in.Han gör avdrag för momsen, och lite beroende på hur firman går så får han sedan tillbaka större delen av momsen.I princip har han när allt är klart bara betalt 100 000 kr för bilen.Istället köper han i tyskland för 100 000 kr.Han anmäler inte till skatteverket att han importerat en bil, utan bokför istället att summan 100 000 kr är inklusive moms (det fungerar så länge företaget inte blir utsatt för revision)Han får tillbaks 20 000 kr eftersom han gör avdrag för momsen utan att ha betalt in den.Han har betalt ca 80 000 kr för bilen.I fallet med Bobil är det inte alls säkert att det är nåt fuffens med momsen.Det kan vara så enkelt att de försöker tjäna på att inte ha några lokaler eller marknadsföringskostnader.Men företaget verkar ju inte gå så bra, kanske borde de vara lite dyrare.