0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag skulle nog rekommendera en EcoHeat i alla fall, du kan nämligen koppla ihop denna med din ack (med en laddomat) så kan du ta tillvara på värmen från kökspannan på bästa sätt.Fördelen med EcoHeat är att den har redan allt det där med shunt mm samt att den inbyggda styren jobbar mer optimalt än om du dockar en EcoPart mot din nuvarande ack.Skillnaden blir att varmvattnet kommer att göras av EcoHeat, och VVB:n på din nuvarande ack får bli bortkopplad.Acktanken kommer vara kall om du inte eldar och när du eldar så kommer acktanken ladda EcoHeat med värme.En EcoHeat 308 + 600 m jordvärmeslinga (2 x 300 m) borde räcka fint om det inte är för torr och sandig jord.
Man kan ha VVB:n i acktanken fylld med vatten.Det är väl inte så bra att låta EcoHeaten värma acktanken, jag ser inte nyttan med detta, det blir bara mer värmeförluster.Kökspannan kommer bara vara kopplad mot acktanken (har kökspannan en VVB?). Kopplar man acktanken enligt bifogad länk så ska verkningsgraden bli OK (byt ut pannan i länken mot din acktank, den befintliga kopplingen mellan kökspannan och acktanken behåller du som den är).Manuella shunten kan enligt bifogad länk ersätta laddomaten ser jag nu.Styrningen som heter EcoLogic är helt OK men själva EcoHeat är byggd på ett lite annorlunda sätt än en acktank så den ger möjligheter till lite mer avancerade inställningar och styrning som en vanlig acktank saknar.http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=f97c25c7-7fbd-4dd8-8c9a-70663ec34359&Time_Stamp=634986161165681250
Hej!CTC har ingen bra skiss på detta, men jag antar att du menar nått sånt här:http://www.nibeonline.com/pdf/M10097-6.pdfMöjligt är det, men det blir sämre COP, dessutom kommer 120 liter 50 °C varmvatten inte räcka så långt.Troligen måste du då komplettera med en extra VVB för att få tillräckligt med varmvatten.Jag skulle inte välja denna lösning.
Jag skulle gissa ca 30% sämre COP, och med EcoPart + EcoLogic + VVB så blir investeringskostnaden i paritet med en EcoHeat tror jag.Det som påverkar COP mest är kondenseringstemperatur. Ska du ha 50 C i tanken så har en EcoPart ett COP på ca 3,2.Med en EcoHeat så kan kondenseringstemperatur variera mellan 30-50C och vid 35 C är COP ca 4,6.
Om din acktank hade slingberedare så skulle det funka, men jag avråder ifrån att ha en förrådsberedare med temperatur under 50 °C på grund av risken att få legionellatillväxt.
Jag kör med Ecopart mot acktank på ca 32 grader och sedan slutvärmer allt till 56 i en andra tank med el. Det blir ingen tokförbrukning av el för de sista garderna. Cop blir bra så länge man inte försöker pressa upp temperaturen.Utan någon extra styrning bara Ecopart.
Ecopart ger inte så många besked.Starte beror på vilket start stop man väljer vid 5 grader 27- 32 blir det 12 starter vid 8 grader klara den sig med 2 starter 24 - 32 Jag dimesionerade systemet för att klara 35 - 30 som det står i prövningsrapporterna från VP tillverkare vid DTU.Golvvärme över allt och ett ellement i varje hörn av huset för att kompensera för dubbla ytterväggar i hörnrummen. Jag har isolering 95 + 65 i väggarna och 300 i taket. Golvplattan har 15 cm lekabetong ingen höjdarisolering alltså. Det går att hålla nere framledningen i alla hus men man måste offra på värmesystemet. Jo jag har två likadana tankar 500/120 med 90mm PUR först en med radiatorvatten och sedan en med 6kW elpattron kallvattnet går först till ena sedan nästa sedan till VVC