0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: larryd skrivet 29 november 2005, 11:04:43Jag är nog bortskämd....Men jag har ett välisolerat hus i Stockholmsområdet på 160m2 i två plan och 100m2 källare/Garage. Vattenburen värme med många element. Många söderfönster och sannolikt en hög förbrukning av hushållsel. Kombinerad el/oljepanna av "snåltyp"Detta gäller väl inte pumpen i sig, alla gör som dom vill. Jag drar slutsatsen att du är pensionär? med alla barnen utflugna.Jag har redan i tanken gått igenom hur jag vill bo när jag blir pensionär med barnen utflugna. Vi bor i kåk med trädgård endast för barnens skull. Hade jag varit i din sits i dag (om det nu är som jag tror?), hade jag installerat ett dyrt fint vp-system för 150000:- även om det inte funnits det minsta driftsekonomi i det, och sålt kåken, tagit hävstången på investeringen och dragit, kanske byggt en pool innan också, så att jag riktigt känt hur jag sätter en inflyttande barnfamilj i klistret över panikupplåningen när räntan stiger. Folk tycks ju bli som galna över den kombinationen. Sluppit alla problem med hus, till en lägenhet. Detta med tanke på "idiot" priserna på kåkar i dag runt hela Mälardalen!! Men det är som sagt jag. / hej
Jag är nog bortskämd....Men jag har ett välisolerat hus i Stockholmsområdet på 160m2 i två plan och 100m2 källare/Garage. Vattenburen värme med många element. Många söderfönster och sannolikt en hög förbrukning av hushållsel. Kombinerad el/oljepanna av "snåltyp"
Hej!Jag har en villa på drygt 100 kvm med hyffsat öppen planlösning. Den ligger utanför Stockholm. Har nu bestämt mig för att skaffa en L/L-VP. Den absolut bästa platsen för den vore ovanför ytterdörren. Avsåndet från dörrfodret till taket är 30 cm. Kan man montera innedelen dikt an mot innertaket, eller måste det finnas en luftspalt? Jag har kollat in ett par olika modeller och skulle gärna vilja ha era synpunkter på dessa;*Panasonic E9DKE, 28 cm hög innedel.*Mitsubishi SRK/SRC-35 ZD-SA, 25 cm hög innedel.*Mitsubishi MSZ-FA25VAH, 29,8 cm hög innedel.*Fujitsu AWY14L H, 25 cm hög innedel. Vilken, om någon av dessa, bör jag satsa på? Finns det någon som kan tipsa om bra leverantör som även installerar i Stockholmstrakten? Min granne har köpt en Panasonic E12CKE från Bauhaus. Jag tror att de hjälpte till med att kontakta installatör också. Nu rinner kondensvattnet inte ut där det ska, men Bauhaus vill inte kännas vi det. De hänvisar till ett företag i Göteborg. Har jag fel om jag inbillar mig att det är bättre att inhandla pumpen från ett företag som även ombesörjer installation så att man inte blir bollad fram och tillbaka som min granne vid eventuella problem? Hur är det egentligen med parallelimporten av Panasonic som det skrivs så mycket om? Ska man vara noga med att det verkligen är en "Sverigepump" man köper, och hur vet man i så fall att det är en sådan?Alla synpunkter tas tacksamt emot. Jag är novis på detta område så all hjälp är välkommen!Stort tack på förhand!//Kalle
Kanske kan Panasonic ändå vara ett alternativ ?Det vore synd att välja bort den om priset är rätt.Innedelen till en E9DKE kan monteras så att underkant är 33 cm under taket.Min pump sitter så och fungerar utmärkt.Minimum avstånd till tak för denna pump är 5 cm enligt leverantören.(Luftintaget är ju inte enbart längst upp utan även svängt framåt.)Om man sätter ett mellanlägg under monteringsplattan så kan den ev hänga ner lite över fodret.Lycka till !Berkan