0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Tack!Panasonic går nog bort då...och jag kommer att välja "totalentreprenad". Fujitsu AWY14L H är tydligen ett "Vägg- och takmonterat" aggregat. Är det någon som vet om det betyder att man kan sätta den direkt i vinkeln mellan väggen och taket? Är detta en modell som klarar nordiska förhållanden, och skulle den räcka för min 100 kvm villa med braskamin i ena delen av huset och en blivande L/L-VP i andra?Någon som har erfarenhet av denna modell?//Kalle
Panasonicen går bort för att den är för hög. Jag har 30 cm från dörren till taket där den ska sitta. Tydligen behövde man 6,5 cm luft mella aggregatet och taket. Panasonicen är 28 cm hög, därför går den bort, inte för att den skulle vara dålig som pump betraktat. Tvärtom skulle jag gärna vilja ha en Panasonic då de verkar vara väldigt prisvärda. -Rickard! Har du en annan uppfattning om hur mycket luft som behövs mellan aggregatet och taket lyssnar jag gärna!Har för övrigt fått ett pris på Fujitsu AWY14L H, 25 cm hög innedel, 6 kW. 25.000:- inkl. inst. Bra eller dåligt? Killen jag pratade med skulle kolla upp vad han skulle ha för samma modell fast med 4 kW. Han trodde at det borde räcka då jag har en braskamin i andra änden av huset.//Kalle
Citat från: KJM skrivet 21 november 2005, 13:34:20Panasonicen går bort för att den är för hög. Jag har 30 cm från dörren till taket där den ska sitta. Tydligen behövde man 6,5 cm luft mella aggregatet och taket. Panasonicen är 28 cm hög, därför går den bort, inte för att den skulle vara dålig som pump betraktat. Tvärtom skulle jag gärna vilja ha en Panasonic då de verkar vara väldigt prisvärda. -Rickard! Har du en annan uppfattning om hur mycket luft som behövs mellan aggregatet och taket lyssnar jag gärna!Har för övrigt fått ett pris på Fujitsu AWY14L H, 25 cm hög innedel, 6 kW. 25.000:- inkl. inst. Bra eller dåligt? Killen jag pratade med skulle kolla upp vad han skulle ha för samma modell fast med 4 kW. Han trodde at det borde räcka då jag har en braskamin i andra änden av huset.//KalleBetalar du så mycket som 25.000kr är det tvelsamt om du får pengarna tillbaka. Säg att du sparar mellan 3-5.000kr/år. Då är pumpen betald efter 5-6 år. Sjunde året kan du börja tjäna pengar. Själv har jag räknat med att pumpen håller i sex år i min egen kalkyl.
Tack för alla svar!Jag ska kolla upp Toshiba, Micra, Mike & runte, har ni några tips på bra återförsäljare av Toshiba?Har varit och pratat med en återförsäljare av Panasonic, och han rekommenderade faktiskt ett annat märke med lägre höjd om jag inte kunde höja taket i det område där pumpen ska sitta. Hedervärdigt gjort av honom tycker jag! Går det att höja taket så vill jag gärna handla av honom bara för att han var så tillmötesgående och dessutom inte bara försökte sälja in sitt egna märke.//Kalle