Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken L/L-VP kan jag installera?  (läst 31084 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #60 skrivet: 29 november 2005, 16:25:20 »
Jag är nog bortskämd....

Men jag har ett välisolerat hus i Stockholmsområdet på 160m2 i två plan och 100m2 källare/Garage. Vattenburen värme med många element. Många söderfönster och sannolikt en hög förbrukning av hushållsel. Kombinerad el/oljepanna av "snåltyp"

Detta gäller väl inte pumpen i sig, alla gör som dom vill. Jag drar slutsatsen att du är pensionär? med alla barnen utflugna.
Jag har redan i tanken gått igenom hur jag vill bo när jag blir pensionär med barnen utflugna. Vi bor i kåk med trädgård endast för barnens skull.
Hade jag varit i din sits i dag (om det nu är som jag tror?), hade jag installerat ett dyrt fint vp-system för 150000:- även om det inte funnits det minsta driftsekonomi i det, och sålt kåken, tagit hävstången på investeringen och dragit, kanske byggt en pool innan också, så att jag riktigt känt hur jag sätter en inflyttande barnfamilj i klistret över panikupplåningen när räntan stiger. ;) Folk tycks ju bli som galna över den kombinationen. Sluppit alla problem med hus, till en lägenhet. Detta med tanke på "idiot" priserna på kåkar i dag runt hela Mälardalen!! Men det är som sagt jag.  :)
 / hej

Min vän,

välkommen till Stockholm. En villa med sjötomt i stockholmsområdet som man haft i 30 år säljer man inte hur som helst.

För det första blir reavinstskatten öronbedövande. För det andra har ungarna hotat med att ta över så snart som farsan tenderar att lägga näsan i vädret. För det tredje så påverkas inte försäljningspriset av huset om det finns bergvärme eller inte. (Ja, kanske på 4;e decimalen)

PS Nej jag är faktiskt inte pensionär än. Men har 50-100 resdagar om året så värmesystemet måste funka.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #61 skrivet: 29 november 2005, 16:33:39 »
Ok, du gör som du vill, och det är bra!  ;)
Men titta lite på Tv4:s äntligen hemma, lite "homestaging" med blommor och konstgräs på balkongen, och du får en halv miljon mer just nu, för en etta(!).  ;D
Jag tror att kombinationen, korrekt dimensionerad bergvärme och glassig pool gör mer än du tycks tro.
Däremot reavinstskatten kan förstås vara lite "jobbig". Om det är till någon tröst kanske lite av det går till mina barn?  ;D
Äh förresten, Göran och gänget lägger ju beslag på allt!  _/-
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

tolins

  • Gäst
tolins
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #62 skrivet: 29 november 2005, 20:11:18 »
Hej!
Jag har en villa på drygt 100 kvm med hyffsat öppen planlösning. Den ligger utanför Stockholm. Har nu bestämt mig för att skaffa en L/L-VP. Den absolut bästa platsen för den vore ovanför ytterdörren. Avsåndet från dörrfodret till taket är 30 cm. Kan man montera innedelen dikt an mot innertaket, eller måste det finnas en luftspalt? Jag har kollat in ett par olika modeller och skulle gärna vilja ha era synpunkter på dessa;

*Panasonic E9DKE, 28 cm hög innedel.
*Mitsubishi SRK/SRC-35 ZD-SA, 25 cm hög innedel.
*Mitsubishi MSZ-FA25VAH, 29,8 cm hög innedel.
*Fujitsu AWY14L H, 25 cm hög innedel.

Vilken, om någon av dessa, bör jag satsa på? Finns det någon som kan tipsa om bra leverantör som även installerar i Stockholmstrakten? Min granne har köpt en Panasonic E12CKE från Bauhaus. Jag tror att de hjälpte till med att kontakta installatör också. Nu rinner kondensvattnet inte ut där det ska, men Bauhaus vill inte kännas vi det. De hänvisar till ett företag i Göteborg. Har jag fel om jag inbillar mig att det är bättre att inhandla pumpen från ett företag som även ombesörjer installation så att man inte blir bollad fram och tillbaka som min granne vid eventuella problem? Hur är det egentligen med parallelimporten av Panasonic som det skrivs så mycket om? Ska man vara noga med att det verkligen är en "Sverigepump" man köper, och hur vet man i så fall att det är en sådan?

Alla synpunkter tas tacksamt emot. Jag är novis på detta område så all hjälp är välkommen!

Stort tack på förhand!

//Kalle
jag jobbar med att montera pumpar om du nödvändigt ska ha den ovan dörren skulle jag ta ner den över fodret oavsett vilken pump du väljer ju mer luft desto bättre

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #63 skrivet: 05 december 2005, 13:16:52 »
VARFÖR VÄGGMODELL.

Bullrar och skapar ökenklimat i ena delen av huset för att citera en känd  värmepumpsforum-medlem.

KÖP EN DAIKIN ELLER MITSUBISHI kanal-L/L-värmepump.
Inget problem med placeringen av innerdelen.
Jag förmodar att du har ett 1½-planshus.
Jämn temperatur i huset.
Inget störande buller.

Utloggad Hotlips

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Friskt kopplat - hälften brunnet!
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #64 skrivet: 05 december 2005, 19:50:11 »
Kanske kan Panasonic ändå vara ett alternativ ?

Det vore synd att välja bort den om priset är rätt.

Innedelen till en E9DKE kan monteras så att underkant är 33 cm under taket.
Min pump sitter så och fungerar utmärkt.
Minimum avstånd till tak för denna pump är 5 cm enligt leverantören.
(Luftintaget är ju inte enbart längst upp utan även svängt framåt.)

Om man sätter ett mellanlägg under monteringsplattan så kan den ev hänga ner lite över fodret.

Lycka till !
Berkan


Jag har gjort så med ett mellanlägg. Innedelen sticker ner  ca 1,5 cm. jag har då rätt mått till taket (5 cm från höljet eller 67 mm från fästplåten. Pump Panasonic E9DKE köpt från Onzza med alla monteringsdetaler inklusive vacuumpump.
Panasonic E9 DKE

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!