Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken L/L-VP kan jag installera?  (läst 31082 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KJM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Älskar inte Graninge/E-On eller vad de nu heter...
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #15 skrivet: 21 november 2005, 21:22:05 »
Håller just nu på att undersöker hur möjlgheterna är att höja taket precis innanför ytterdörren genom att riva ner takpanelen... Hittills ser det lovande ut. Lyckas jag få reglarna i taket 3 cm tunnare så ska det nog gå med en Panasonic! Ska hur som helst kolla upp både Toshiba RAS 10 eller 13 samt mitsubishi Maximan. Är det ingen som har en uppfattning om Fujitsun som går att sätta direkt mot taket? Den heter AWY14L H, 25 cm hög innedel.

Tack för all hjälp!

//Kalle

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #16 skrivet: 22 november 2005, 08:20:22 »
Citera
-Rickard! Har du en annan uppfattning om hur mycket luft som behövs mellan aggregatet och taket lyssnar jag gärna!

Näe, jag är inte så kunnig när det gäller luftvärmepumpar, men jag har en kompis som brukar välja sina prylar med omsorg som hade samma problem som dig, han valde Mitshubishin och är nöjd så vitt jag kan förstå.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #17 skrivet: 22 november 2005, 11:12:09 »

Betalar du så mycket som 25.000kr är det tvelsamt om du får pengarna tillbaka. Säg att du sparar mellan 3-5.000kr/år. Då är pumpen betald efter 5-6 år. Sjunde året kan du börja tjäna pengar. Själv har jag räknat med att pumpen håller i sex år i min egen kalkyl.

Det där har duskrivit 20 ggr snart, bara för att det upprepas blir det ingen sanning, en väl anpassad pump till ett större hus kan definitivt ge bättre besparing med större/effektivare pump vilket faktiskt skulle kunna ge kortare pay-off tid och framförallt en lägre livscykelkostnad ( eller rättare sagt livscykelbesparing).


Och hur mycket tycker du att man kan spara med en L/L pump då?? När värmekostnaden ligger på 12.000kWh/år för dom flesta husägare.

8.000kr/Ã¥r kanske för att kunna betala en alldeles för dyr  Toshiba, men dÃ¥ kommer nog till och med katten att frysa.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad gäst

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #18 skrivet: 22 november 2005, 16:47:26 »

Betalar du så mycket som 25.000kr är det tvelsamt om du får pengarna tillbaka. Säg att du sparar mellan 3-5.000kr/år. Då är pumpen betald efter 5-6 år. Sjunde året kan du börja tjäna pengar. Själv har jag räknat med att pumpen håller i sex år i min egen kalkyl.

Det där har duskrivit 20 ggr snart, bara för att det upprepas blir det ingen sanning, en väl anpassad pump till ett större hus kan definitivt ge bättre besparing med större/effektivare pump vilket faktiskt skulle kunna ge kortare pay-off tid och framförallt en lägre livscykelkostnad ( eller rättare sagt livscykelbesparing).


Och hur mycket tycker du att man kan spara med en L/L pump då?? När värmekostnaden ligger på 12.000kWh/år för dom flesta husägare.

8.000kr/år kanske för att kunna betala en alldeles för dyr  Toshiba, men då kommer nog till och med katten att frysa.
Ja, eller hur Larryd? Jag fryser inte.  ;) Till skillnad från dig verkar ju Toshibaägarna nöjda så dom nästan spricker!  *roflmao*
Min sitter också med 30 cm mellan dörr och tak.
Ps. En Toshiba kan aldrig bli för dyr.  *roflmao* igen!
 / hej
Toshiba Ras10-jkvp/javp (Daiseikai) 6,2 kw. 20041001-20051001  16,5 Mwh inkl hela faderullan. Räknar jag bort garaget (direktel) landar jag pÃ¥ 13,9 Mwh. Innan pendlat mellan 22-26 mwh under alla Ã¥r (22 Mwh utan barn, inget garage, 26 Mwh senaste Ã¥ren barn och garage) hade faktiskt nÃ¥got Ã¥r 29 Mwh med garaget fullt uppvärmt hela vintern. 2 vuxna 3 barn, 150kvm, mekanisk frÃ¥nluft, 65 kvm isol garage. Inget extra sÃ¥som braskamin etc. Besparing 9500 kWh (ca 60% pÃ¥ värmebehovet, ca 40% pÃ¥ totalen) 1:a Ã¥ret, tja vad vet jag, läs själva här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2906.0/all.htm Stämmer ganska exakt med RÃ¥d&Röns siffror=Referensinstallation. Känns bra!! Kommer dock kräva ca 2,1 vintrar innan investeringen börjar löna sig och pumpen betalat sig. Om besparingen hÃ¥ller sig konstant/Ã¥r spar den netto 122500:- under pumpens förväntade livstid (15 Ã¥r) pumpens pris inräknat (elpris 1kr/kWh).  Köpa billigt kan bli dyrt!!

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #19 skrivet: 22 november 2005, 19:00:50 »

Betalar du så mycket som 25.000kr är det tvelsamt om du får pengarna tillbaka. Säg att du sparar mellan 3-5.000kr/år. Då är pumpen betald efter 5-6 år. Sjunde året kan du börja tjäna pengar. Själv har jag räknat med att pumpen håller i sex år i min egen kalkyl.

Det där har duskrivit 20 ggr snart, bara för att det upprepas blir det ingen sanning, en väl anpassad pump till ett större hus kan definitivt ge bättre besparing med större/effektivare pump vilket faktiskt skulle kunna ge kortare pay-off tid och framförallt en lägre livscykelkostnad ( eller rättare sagt livscykelbesparing).


Och hur mycket tycker du att man kan spara med en L/L pump då?? När värmekostnaden ligger på 12.000kWh/år för dom flesta husägare.

8.000kr/år kanske för att kunna betala en alldeles för dyr  Toshiba, men då kommer nog till och med katten att frysa.

Jag orkar snart inte kommentera längre men:
Om man köper en för liten/billig pump som klarar max -5 grader istället för en dyrare som klarar -15 grader så är det självklart att den dyrare pumpen under sin livstid kommer att ge en större besparing under förutsättning att den är lika effektiv och är rimligt mycket dyrare.

Snart dags att sätta ihop ett excel-ark för att bevisa, om du tex läser råd och rön så ser du just att den största besparingen görs med de pumpar som kan avge mer effekt vid lägre temperaturer.

Ex Luleå Sanyo mot Mitsubishi årsbehov totalt 28000kWh, där sparar Sanyon 2400kWh mer per år . för enkelhets skull säg 1:- per kWh och livslängd 10 år.
Sanyos livcykelbesparing är 24000:- högre än Mitsubishi och så mycket dyrare är den inte.

Ett litet mer tveksamt exempel där det kanske är bättre att ta den billigare pumpen:
Malmö Toshiba mot Panasonic med energibehov 9100kWh.
Toshiban sparar 500kWh mer per år.
På 10 år sparar Toshiban 5000:- mer dvs kan du få Panasonicen mer än 5000:- billigare så köp den istället.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #20 skrivet: 22 november 2005, 19:22:56 »
Jag kommer uppriktigt att sända dig en tacksam tanke när min E9DKE fyller tio år. Själv räknar jag med 6 år i kalkylen.

 Men Toshiba hÃ¥ller ju mycket längre än alla andra pumpar, eller.....
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #21 skrivet: 22 november 2005, 19:34:25 »
Jag har faktiskt flera bekanta som har haft både Toshiba och Panasonic i mer än 10år!

Någonstans vid 12-13 år börjar den kritiska gränsen där flera havererat.
Jag tror du har ganska låga krav om du säger 6 år, IVT ger ju tom 8 års försäkring.


Utloggad Optimalt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #22 skrivet: 22 november 2005, 19:53:29 »

 Har ni problem med takhöjden?

 Jag tog bort dörrfodret, pÃ¥ sÃ¥ vis kunde pumpen monteras 5 cm lägre

 Nu sitter det bara det övre dörrfodret vid sidorna av pumpen

 Monterade sen en liten vinkel-list  som gÃ¥r under pumpen (mellan karmarna)

 Det blev riktigt bra.            mvh     Anders
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72 i Uppsala
Har en IVT 5kw luftvärmepump monterad maj -05
Samt en kakelugn som jag eldar ca 3m-4m³ ved i per Ã¥r,   Har även ett garage pÃ¥ 32 m² med en Chunlan 32GW monterad somarn -07
 Totalt förbrukar vi ca 12000kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6600kw för vv och hushÃ¥llel,  3400kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme.

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #23 skrivet: 22 november 2005, 20:02:50 »
hej..
hur som hällst så gå på en stor pump minst 6,5 kw den störe pumpen sparar mer el under sin livs tid än en liten pump..
trots att den lilla pumpen ofta har högre cop..
den stora klarar ju av att hålla huset varmt typ 5-8 grader längre utan stöd värme

panasonics E9a ligger ca 1000-1500 kr lägre än E12an så dom pengarna tjänar du igen ganska fort

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #24 skrivet: 22 november 2005, 21:35:03 »

 Har ni problem med takhöjden?

 Jag tog bort dörrfodret, pÃ¥ sÃ¥ vis kunde pumpen monteras 5 cm lägre

 Nu sitter det bara det övre dörrfodret vid sidorna av pumpen

 Monterade sen en liten vinkel-list  som gÃ¥r under pumpen (mellan karmarna)

 Det blev riktigt bra.            mvh     Anders

En bild skulle kunna passa bra här, det är nog mer än en som funderar i dessa banor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #25 skrivet: 22 november 2005, 22:23:50 »
hej..
hur som hällst så gå på en stor pump minst 6,5 kw den störe pumpen sparar mer el under sin livs tid än en liten pump..
trots att den lilla pumpen ofta har högre cop..
den stora klarar ju av att hålla huset varmt typ 5-8 grader längre utan stöd värme

panasonics E9a ligger ca 1000-1500 kr lägre än E12an så dom pengarna tjänar du igen ganska fort

Till 100kvm i Stockholm räcker det ledigt med en E9:a. Vore dålig affär för honom att köpa E12:an eftersom den har sämre COP än E9:an.

Utloggad KJM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Älskar inte Graninge/E-On eller vad de nu heter...
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #26 skrivet: 22 november 2005, 23:21:46 »
Tack alla ni som bidragit med inlägg i den här trÃ¥den. Det blev ju riktigt "livligt" pÃ¥ slutet...  :)

Det är nog mer eller mindre bestämt att det blir en Mitsubishi Maximan. Jag tog ner takpanelen och räknade ut att jag skulle kunna höja taket tre cm. Det skulle betyda att en Panasonic E9/12DKE eller en IVT Nordic Inverter trots detta inte skulle gå att montera. Har idag spenderat åtskilliga timmar i telefon med olika leverantörer och installatörer och ingen vill lova att det skulle gå med en 28 cm hög innedel eftersom innedelen hängs uppifrån på fästet på väggen. Det finns inget foder runt dörrkarmen, tyvärr. Då hade det blivit mycket enklare. Nu blir det Mitsubishi Maximan, och jag slipper hålla på att härja med nya reglar och en snygg övergång mellan de olika nivåerna som skulle bli i taket. Verkar inte som om Maximan är en så vanligt förekommande pump, iaf inte på forumet. Jag ska med glädje meddela er alla om mina erfarenheter om den när den väl sitter på plats. Det finns säkert fler med samma bekymmer som jag, och att då välja den lägre pumpen tror jag blir den enklaste lösningen, förutsatt att värdena på pumpenär lämpliga för huset.

Ã…terigen, TACK!

Vi hörs!

//kalle

jockefors

  • Gäst
jockefors
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #27 skrivet: 22 november 2005, 23:49:12 »
hej ..
joo du har rätt..E9 i stholm e det väl knappast vargvintrar

det bör ju räcka gött med en 5 kw där

Utloggad KJM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Älskar inte Graninge/E-On eller vad de nu heter...
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #28 skrivet: 23 november 2005, 01:02:49 »
Jag tror ocså att E9 är en utmärkt pump för mig, om den bara inte vore 28 cm hög...det är där problemet ligger, inte i att jag inte vill ha Panasonic.

God natt!  *vinkar*

//kalle

Utloggad Ingenjören

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken L/L-VP kan jag installera?
« Svar #29 skrivet: 23 november 2005, 21:45:00 »
Om jag har förstått rätt så hänger det nog mest på hur omgivningen ser ut om du kan montera innedelen nära taket. Jag har en Citcop (Chofu) som sitter 5cm från tak över ytterdörren och detta fungerar alldeles utmärkt. Precis till vänster om dörren befinner sig trappan upp till övervåningen i sitt trapphål och detta gör att det aldrig kan bildas någon värmekudde där.
Om innedelen däremot sitter olämpligt i änden på en smal korridor kommer det troligen bildas en värmekudde under taket som ger fel temperatur till termostatregleringen. I sådana fall bör man nog följa leverantörens råd och öka avståndet till tak.

/Ingenjören
Citcop / Chofu 1229 sedan okt-05 kompletterad med Fujitsu 12 LAC golvmodell sedan dec-10 
Chofun utbytt mot Mitsubishi FD35 2012.
Villa 2 plan totalt 175kvm, timmerväggar, direktel. Ursprunglig förbrukning 24000kWh inkl. allt. Senaste förbrukning ca 14000kWh inkl. allt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!