0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
osäkerheten beror på att det måste ske avläsning av ALLA parametrar väldigt noga på samma gång och att ALL hunting är bortjusterad, även kompressorns fasström skall läsas av och inte höftas. spänningen vid kompressorn kan läsas av vid annat tillfälle (under belastning). tempprobarna måste ha bra kontakt och inte påverkas av omgivningstemp. som sagt det är inte någon labbmiljö...
de bifogade loggningar kan jag inte utläsa något av. jag har fejkat ett 290 blad från 1 april som jag bifogar. gör ett nytt 290 blad med nya avläsningar
dina loggningar som du bifogar går inte att utläsa något av. gör ett 290 blad och bifoga istället för loggarna. som jag skrev så är bladet som jag bifogade ett försök att visa på att ungefär så här skall det vara med de kb och vb temperaturer som står i 290 bladet från 1 april. vb temperaturerna och kondensorberäkningen är stabilare än kompressorberäkningen eftersom den är momentan och visar funktionen i ögonblicket
Hoppar jag in här, karlmb, du skrev i en annan tråd "Hunting t.ex. är ju flera minuter långa regler-svängningar..."Min hunting är 2-3 gånger i minuten, och om du kikar på min log där uppe så ser du att den pendlar kraftigt, vad kan der bero på då? stryper jag expansionsventilen kraftigt försvinner fenomenet, men då får jag väldigt höga hetgastemperaturer och dålig cop.Kan jag ha gasbrist?
Det är inget mätfel, min dyra termometer säger precis samma sak, och kollar man noga har jag samma svängningar fastmindre på kondensatet också..