0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Jo självklart..
sedan så är det ju inte någon labbmiljö eller andra optimala förutsättningar för att få exakta och fullt jämförbara värden, använd excelbladet bara för att se vart en ändring tar vägen
Din KB är +2 - + 4 grader varm medans din kompressor suger vid -10 grader C och har het suggas - dvs. din värmeväxlare fungerar dåligt och är det är absolut den största faktorn till relativt låga COP.fixa/rensa/byt ut värmeväxlaren till en som fungerar bättre (dvs att temperturen kort efter expansionsventilen är närmast 0 grader C istället för -10 grader C som idag)
Jag har precis samma bekymmer som du, dåligt cop, dålig värmeväxling. Så snart medeltemperaturen klättrar upp lite ute så skall hela värmeanläggningen demonteras och byggas om. Då får jag se hur det ser ut i växlarna egentligen.. Usb endoscope införskaffat..
OK, bra då har jag en plan! Känns ju lockande att dra till med ett par rejäla platt vvx då direkt. ..Ska man ändå demontera och nyfylla så vill man ju slippa göra om det pga att man ville spara några hundra bara. Kan man montera för stora, eller kostar de bara onödigt mycket?
Nej växlaren kan inte bli för stor, det är bara en kostnadsfråga. Terrawatt skriver till exempel om en modell med två vp och stor växlare som får bättre COP när den går på en vp - för att växlaren då är överdimensionerad.