0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Han har redan köpt grejer och vill inte att detta skall vara en dålig investering.
Kan inte påminna mig att jag har godkänt några sponsrade projekt, om det innebär någon form av reklam i ämnet.I övrigt har jag inga synpunkter på hur man kommer över den utrustning man förfogar över.
Du behöver inte starta en ny hemsida för ett projekt som detta, det går bra att skriva om det här, om du nu inte skall göra en massa reklam för Nibe i all textmassa.OM du startar en ny hemsida för projektet så får du inte länka dit, samma regler gäller för alla som har egna hemsidor.
GDS-Jan,Jag tycker du är väldigt duktig på att svara på frågor i denna tråd Speciellt då många frågor kommer upp flera gånger. Du är också duktig att förklara enkelt vad du försöker åstadkomma. Jag tror att många har missat hur mycket du räknat och kanske tror att det är lite pröva och se hur de går strategi som används.Det enda råd jag kan ge är att om du inte kan svara med något konstruktivt, pga kvalitén på inlägget du skall svara på, svara inte. Inlägg står på egna ben vem som får sista ordet i ett meningutbyte spelar ingen roll. Om folk inte orkar läsa alla sidor så behöver du inte svar på deras inlägg.Jag hoppas att du forsätter och uppdaterar oss hur det går. Bra eller dåligt det är lika intressant och man lär sig mer av misstag.
Hejsan, jag skulle hemskt gärna förstå vad som är på gång..Orkar du förklara vad du håller på med..Du menar att du ska installera en bergvärmepump mot en tank som står i källaren istället för att borra?Kan man inte gräva ner en stor avloppstank med en lång kollektorslang i, allt vatten som lämnar huset hamnar där innan det rinner ner i det komunala avloppet? Frysrisken är obefintlig och du slipper borra, jag tror även att den har högre temperatur än vad berget håller..Har jag sagt något dumt nu?
Man ska nog inte tro att avkylning av avloppsvatten enbart kan ersätta borrhål, än mindre än avkylning av frånluft. Det kan dessutom finnas regler för hur kallt vatten som får släppas ut till kommunala avloppsreningsverk. Avkylning av avloppsvatten tillsammans med frånluft, solvärme och ett värmelager som räcker någon månad, kanske dock kan räcka ganska långt.
Det är rätt som erik skriver att man inte får släppa för kallt vatten till reningsverket. Kan ha med att bakterierna och reningsprocessen behöver värme, men sen är det inte ovanligt med värmepumpar där iheller. Brukar resultera i en vattentemperatur efter reningsprocessen på ca7-10 grader vintertid och ca 10-12 grader övriga delen på året.