0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Toshiban är på 5,8kW men lämnar mer än Mitsubishin när den är kallt.
CiteraToshiban är på 5,8kW men lämnar mer än Mitsubishin när den är kallt.Kan vi få en länk till info som styrker detta (kurvor/diagram), annars är det bara snack, i vart fall i mina ögon.
Det finns en viktig aspekt till!Man måste jämföra äpplen mot äpplen och inte äpplen mot päron som man tyvärr gör i Råd & Rön publiceringen utan att förtydliga detta för konsumenter som inte är några teknikproffs på området!Man måste se till det nominella kyleffekts värdet för att kunna jämföra en pump mot en annan.Annars är det samma sak som man jämför en volvo V70 med 140HK vs en med 210HK.Det är klart att den starkare vinner!MVHKompressorExperten
Citat från: Rickard skrivet 25 november 2005, 09:57:14CiteraToshiban är på 5,8kW men lämnar mer än Mitsubishin när den är kallt.Kan vi få en länk till info som styrker detta (kurvor/diagram), annars är det bara snack, i vart fall i mina ögon.Här framgår att ingen av dessa testade llvp i bifogat test kommer i närheten av Toshiba och Sanyo när det gäller att producera kw i kyla -15, om just denna Mitsubishin är en av testade vet jag inte
Låt oss komma ihåg att SP (i alla fall när de testar sanyon) testar utan finfilter, bara dammfiltrer.Mitshubishi (med min kunskap om hur Japaner fungerar) kan mycket väl testa den med alla filter på plats och i läge Auto. (inte som SP med fläkten i manuellt max-läge)Inte för att jag påstår att du eller Toshiba (eller mitshubishi för den delen) skulle fara fram med osanning, men som du skriver, man skall ta dessa typer av uppgifter med en stor nypa salt.På en väl konstuerad värmepump (Kylmaskin) med R410A som köldmedium bör inte skillnaderna vara speciellt stora, de skillnader som råd/rön uppmätt bland de bästa håller sig inom ca 0.5 kW vid -7 / -15º. En skillnad, visst, men inte större än att en bättre placering (med tanke på tillgången av luft) kan göra lika stor skillnad.Dessutom ser det inte speciellt snyggt ut att klämma in en innedel som egentligen inte ryms på avsedd plats.