Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1235 - tror att den är lÃ¥ngt ifrÃ¥n optimalt trimmad. hjälp!  (läst 28439 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Trycket skall vara 0,1 bar per höjdmetet mellan mätaren och värmesystemets högsta punkt + ca 0,5 bar.
Tack! Kanske en dum frÃ¥ga, men med vad fyller jag pÃ¥ med?  help

Du borde öka cirkpumpens hastighet, ettrörssystem är ofta högflödes och högtempsystem som behöver ha bra flöde. ... Öka till läge 2 på cirkpumpen och se vad som händer då.
Troligen måste du sänka kurvan ett eller två steg för att det inte skall bli för varmt i huset.
Ökar med ett steg. Ska jag mäta något speciellt om ett par dagar för att se om något ändrats?

Du kan läsa mer om hur ettrörssystem fungerar här - ett tips från LasseT i en annan tråd - se s. 39 och framåt
Mycket bra PDF, precis vad jag letade efter. Tack!
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9769
  • Karma +19/-4
Citera
Ny mätning gjord (rör in och på radiator nära utlopp). Nära utlopp mätte jag på två ställen (se bifogad bild). Dels närmast utlopp ("2" på bilden), dels längre bort från utloppet där temperaturen var lägre ("1" på bilden).
Citera

    siffrorna är In/ut2/ut1
    Kök: 46/46/30
    V-rum: 48.4/48/28

    Takkupa: 43.4/37/32.5
    Sovrum2: 47/44.4/39

Nån slutsats som kan dras överhuvudtaget av detta?

De slutsats jag drar, om den sen är riktig är en annan sak, är att det troligen finns insticksrör i radiatorerna nere vid utloppet. Det är ut1 som är den temperatur som är representativ för utloppet, det förhöjda värdet ut2 orsakas av läckage av varmt vatten från kopplet. Jag har ett minne av ett liknande fall här för några år sedan.

Om det är så att hela radiatorns nederdel har temperaturer motsvarande ut1 kan jag inte förstå annat än att det är väldigt lågt flöde genom radiatorerna, allra största delen av vattnet fortsätter direkt till nästa radiator. Man ser på mätvärdena att deltaT över en radiator är i storleksordningen någon grad eller två. DeltaT inlopp/ut1 är 10 -20 grader. En energibalans visar att det bara är 10 % av vattnet fram till radiatorn som passerar genom radiatorn. 90% går direkt vidare till nästa osv.

Den höga temperaturdifferensen gör att radiatorn utnyttjas dåligt. Radiatorn i köket med fram/ut1 46/30 skulle, om hela flödet passerade genom radiatorn, avge samma effekt vid 38 in och 37 ut. Temperaturdifferensen in/utgående vatten är ju inte större än någon grad så det är ett rimligt fall att jämföra med. Jag tycker det verkar som om det finns stor potential att kunna sänka framledningstemperaturen genom att få en större del av vattnet att passera radiatorn.

Det jag skulle göra är att börja med att verifiera att ut1-temperaturerna verkligen är representativa för radiatorns nederdel. Mät på aningen högre nivå än anslutningen till radiatorn. Enligt värdena på ut1 skulle radiatorerna utnyttjas så dåligt att jag funderar över om det är möjligt att det kan vara så.


5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Mmm, och mät på både höger och vänster sida av radiatorerna för att se om det är skillnad även i längsled.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
5 graders temperaturdifferens över pumpen är ok, men prova med ett snäpp lägre fart på cirkulationspumpen.
OK, nya uppgifter. Cirkulationspumpen stod på maxhastighet (3), inte på 1 som jag skrev innan. Ledsen för det. Ska jag testa att ställa ner CP ett snäpp?
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fick ett par nya temperaturgivare av Nibe när jag mailade dom (köldbärare ut visade ju galet). Problemet nu är att jag inte har nÃ¥gon aning om vart jag byter denna givare  :) Har kollat manualen men det blev jag inte klokare av. Det ser väldigt rörigt ut (och sjukt trÃ¥ngt) för en nybörjare när man öppnar upp luckan... Jag vet att det är nÃ¥gon av dom tunna sladdarna, men inte vilken (finns ju ett gäng därinne).
« Senast ändrad: 04 februari 2013, 20:26:06 av sweoil »
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9769
  • Karma +19/-4
OK, nya uppgifter. Cirkulationspumpen stod på maxhastighet (3), inte på 1 som jag skrev innan. Ledsen för det. Ska jag testa att ställa ner CP ett snäpp?

Det kan vara lika bra att vänta med det tills vi vet om det går att få ett större flöde genom radiatorerna. Då kommer förmodligen differensen att öka pga större strömningsmotstånd.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så jag ska göra nya mätningar på radiatorn (höger och vänster sida samt högre upp än förra ggn) med samma hastighet (3) på CP?
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9769
  • Karma +19/-4
Just så!
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Tack! Kanske en dum frÃ¥ga, men med vad fyller jag pÃ¥ med?  help

Har du lyckats fylla på vatten i systemet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du lyckats fylla på vatten i systemet?
Vet inte hur jag ska göra  :( Ska jag fylla pÃ¥ vatten (eller luft?) i expansionskärlet? Och hur fasen fyller man pÃ¥ vatten i ett trycksatt system? Jag är totalt grön när det kommer till detta (första huset, märks det?). Men desto tacksammare blir jag för hjälp!  :)
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Med den vänstra av de blåa kranarna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 859
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Rätt kran (Purjo vet säkert vad han talar om!) släpper helt enkelt in vatten från det kommunala nätet. Det vattnet har högre tryck än du har i radiatorsystemet. Så länge du har kranen öppen så fylls vatten på och trycket ökar, håll ett öga på tryckmätaren. (Skulle du fylla (väldigt) för mycket löser en säkerhetsventil ut och sprutar/spolar ut vatten).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Med den vänstra av de blåa kranarna.
Kungligt, tack! Har nu fyllt på vatten i systemet till knappt 0.8 bar (borde vara knappt 3m från expansionskärlet till högsta radiatorn). Antar att jag ska vänta ett tag innan mätning. Men den kommer!

(Ledsen för mina basala frågor, men alla har ju varit nybörjare nån gång. Dessutom mitt första hus.)
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Glöm inte att lufta och efterfylla...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då har jag gjort en ny mätning med påfyllt system. Siffror vid mätning:
Utetemp: -10°
Kurva: 9
Framledningstemp: 50.5 (48.7)
Temperatur på rör just efter VP = till: 50.4° retur: 45°
CP på steg 3

Mätte på 2 radiatorer (v-rum och kök). Båda har in/ut rören på höger sida. Mätte på tre höjder, såhär:

Vardagsrum:
1 2 3 4
5 6 7 8
9 10 11 12

Kök:
1 2 3
4 5 6
7 8 9

Resultat v-rum:
Till: 50.2°, retur: 47.6°
1. 35.6
2. 36.6
3. 37.4
4. 36.4
5. 31.2
6. 31.2
7. 31.6
8. 33.2
9. 28.0
10. 26.6
11. 27.2
12. 28.2

Resultat kök:
Till: 48.8°, retur: 47.2°
1. 38.4
2. 39.0
3. 39.4
4. 34.2
5. 33.6
6. 35.0
7. 31.6
8. 31.0
9. 31.2

Mätte inte på ytterkanterna, utan några centimeter in. Känns som att elementen utnyttjas dåligt? Slutsatser?
Kan tillägga att det känns kallt på nedervåningen (20.5°), medans det är hela 3.5° varmare på övervåningen, 24°!
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!