0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det räcker väl att frun är snygg.
Ponera att hon är snygg.. Får man hur ful pump som helst då??
Nja, nu är ju inte övre patron någon livlina. Reserven för pumpen sitter i undre pannan, och den finns ingen anledning att koppla bort.
Det går enkelt att ställa in EcoEl, framför allt vid minusgrader, så att shunten är öppen mot övre pannan och övre elpatronen bortkopplad. Då värmer pumpen hela pannan, eftersom shunten tar vatten i övre pannan och returnerar till undre, där pumpen värmer det. Räcker då inte pumpen till, låter man elpatronen gå in på så låg effekt som möjligt.erp
Nu har det trillat in fler offerter. Fick offert på en Mitsu zubadan 16kw för 89tkr och en CTC 110+ecoel för 86tkrFunkar det med en så stor inverter pump i mitt hus? Har noterat att många värmer hus på 250m2 med en sån pump. Vad händer om man får för stor pump? (inverter) installatören menade att 9,3 kw ecodanen inte var lämplig för mitt hus.Just nu är det runt noll grader ute och vi håller värmen med elpatron på 3kw till 20.4 grader inne...Sen är det ju åter det där med utedelen... Zubadanen är fan inte vacker!Och två fläktar! I min bok borde två fläktar bullra mer än en?Tänk om man kunde ha bergvärme... Hur mycket dyrare brukar en en BV anläggning vara?
Skälen som angetts till att inte RP60 är lämplig, är de vanliga argumenten. Att man får en snedfördelning på faserna med en enfasmaskin.Och att man då måste säkra upp till 25 amp med dyrare tariffkostnad.
Även CTC m.fl. rekommenderar 25A huvudsäkringar!
Ja om man väljer att inte ta med thermia atec och mitsubishi i testet så blir det självklara valet euronom. Men har de fått ordning på bullret? De har ju fått rätt mycket skäll för att de bullrar. 69 db enligt energimyndigheten.Såg att de har satt en stålplåt rakt framför fläkten som skall dämpa ljudet...Förresten, hur kan det vara okej att smälla dit en plåt rakt framför medan att tex bygga en spalje konstruktion, som är betydligt mer genomsläpplig, för att dölja/ skydda pumpen, anses vara helt förkastligt? Det förstår inte jag..