0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vet inte var du finns nu men det är rätt svårt att välja pumpens typ och leverantör, Vi har ett par här på forumet som finns och hjälper till oavsett om man köper av dem eller inte, att köpa från internet eller lokal butik spelar egentligen inte så stor roll om det är samma maskin och köpt genom lokal agenten i Sverige, då får du garantin genom agenten om din butik försvinner.Just eon har jag förhandlat priset med förut och kan säga att dem kan matcha priset på internet utan problem.
Var lite stressad när jag svarade förut. Med avseende på kaminens placering är det rätt givet att du nog skall sikta på att placera en innerdel (den 1:a om jag vore i dina kläder) i entrén (ex. ovanför dörren eller i närheten om det finns plats).Kaminen värmer ju gott allt i närheten och succesivt sprider sig naturligtvis värmen bra men det är svårt att få en jämn värme (eller hur?, jag har en diff på mellan 1,5-3,5 C beroende på utetemp). Med en lvp i motsvarande del av huset kompletterar de varandra bra.Valet av pump är prio 1 för mig (väljer man rätt slipper man förhoppningsvis massa krångel i många sköna år). Valet av installatör är också väldigt viktigt då en dålig installatör kan förstöra pumpen/huset (vattenläckage).
Brukar vara en diskussioner om leverantörer och garantier !!Smutskastning är dessvärre ganska vanligt i denna branch då det är många som vill sälja och vissa överdriver en liten smulaÄr det samma modellbeteckning som dom så kallade Nordiska modeller vilket det är i ditt fall samt att det är version E1 så är det en likadan maskin som en "Svensk" handlare säljer.För att veta om det finns backupp från Svensk officiell leverantör som Mitsubishi Electric Sverige eller Canvac så kan man lätt gå in på deras hemsidor och kika om återföräljaren i fråga finns med på deras listor, gör dom det så har man backupp/garanti därifrån om sin egen säljare/montör skulle upphöra av någon anledning som konkurs/sjukdom eller Lottovinst.Se www.mitsubishielectric.se eller www.canvac.se för att se dom auktoriserade Svenska återförsäljarna.Mitsubishi Electric Sverige tillhandahåller även maskiner till andra länder som tex Estland, Lettland och Litauen dessa maskiner letar sig hit via "paralellimport" men den Svenska handlaren köper dom som regel billigt med dåliga garantier och du har har problem att få någon support från leverantören i dessa länder och kan då bli tvungen att köpa tjänster av officiella handlare som egentligen borde ha ingått i ditt ursprungliga köp om din egen säljare/montör inte finns kvar längre.Sen kan man få ner slutpriset med högre ROT avdrag än vad som är normaltVissa ger sina montörer riktigt dåligt betalt men tar ROT avdraget på en helt annan summa än vad kylfirman får och då tjänar dom någon tusenlapp i det ledet också !!Tror Skattemyndigheten skulle hitta åtskilliga felaktigt utbetalda summor om dom gör en koll på en leverantör och jämför deras utbetalda installationskostnad med vad dom själva har ansökt om i ROT avdrag. Men egentligen visar det sig först när något går sönder och man behöver garantiåtgärd om företaget man anlitat är bra eller dåligt och har man otur är det då försent.Bäst är att kolla med grannar och bekanta om tips på bra leverantör/installatör lokalt så hjälpen finns nära, har någon av dessa dessutom haft något problem som löste sig snabbt via leverantören/installatören så är man på rätt spår Blev en hel novell ser jag men hoppas du blev något klokare av detta
Blir nog att beställa deras FH35 med installation och allt för 17200kr då det känns som en trygg affär, speciellt efter att ha läst detta.
Får väl höja ROT avdraget till deras nivå för att närma sig det priset
Vet inte om man får göra reklam för företag på det här forumet men jag känner mig säker i mitt val.Jag bor i Örebro län och företagets butik ligger i Göteborg, ska bara göra en granskning av deras omsättning sen blir det affär.