0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu har äntligen pumpen fått bekänna färg här nere i södra skåne. Jag måste säga att den har överträffat alla mina förväntningar studs. Jag har ett 1,5 plans villa byggd 1980 på 155 kvadratmeter med mekanisk frånluft. Tidigare ägare hade med två vuxna samt en tonåring förbrukat ca 23000Kwh med allt. Vi som bor i huset nu är två vuxna samt två små barn, 1 och 7 år gamla. Hittils har jag förbrukat ca 3700Kwh med allt på 7 månader, varav pumpen har dragit ca 350Kwh totalt sen den 9 maj. Det ser mkt bra ut med andra ord.Det senaste dygnet har det varit ca -1 ner till -6, pumpen inställd på 22 grader och jag har ca 20,5-21,5 grader på nedanvåningen samt ca 19-20 på ovanvåningen.Är glad att jag köpte en lite större och dyrare pump, Toshiba, med tanke på alla problem som vissa andra har (Panasonic :-[) när kylan kommer.
Richard: Jag tror inte det bara beror på att huset är välisolerat. Det kräver ju en del av pumpen för att sprida runt värmen i huset. Vädret i södra skåne i närheten av kusten kan vara ganska blåsigt och fuktigt så jag tror att ett hus i vår storlek kräver en kraftigare pump för att klara av det.Det verkar faktiskt som om många stirrar sig blinda på priset när de köper en ny värmepump. Många borde nog fundera på att köpa en pump som är lite större och betala lite mer. De pengarna får man ju igen i det långa loppet, eller hur? Återförsäljarna borde ju informera köparna om det, tror det är många som snålar och sen märker att pumpen inte räcker till som de trodde och ev har blivit lovade av försäljare.
Oxå fick Panasonic sig en känga av icke Panasonicägare igen. Det bör kanske framhållas att de allra flesta Värempumpar som säljs är Panasonic och om de är så usla borde väl det märkas i media. Att Panasonicägare med problem märks extra mycket här på forumet är alltså inget konstigt alls. Jag bör väl påpeka att jag inte läst ett enda "negativt" inlägg om Toshibapumpar men det kan lika gärna vara slumpen. Vi representerar en liten liten del av värmepumpskonsumenterna i Sverige.
Citat från: Vetgirig skrivet 19 november 2005, 16:38:58Oxå fick Panasonic sig en känga av icke Panasonicägare igen. Det bör kanske framhållas att de allra flesta Värempumpar som säljs är Panasonic och om de är så usla borde väl det märkas i media. Att Panasonicägare med problem märks extra mycket här på forumet är alltså inget konstigt alls. Jag bör väl påpeka att jag inte läst ett enda "negativt" inlägg om Toshibapumpar men det kan lika gärna vara slumpen. Vi representerar en liten liten del av värmepumpskonsumenterna i Sverige.VAr i denna tråd får Panasonic sig en känga?
Citat från: Rickard skrivet 19 november 2005, 16:44:00Citat från: Vetgirig skrivet 19 november 2005, 16:38:58Oxå fick Panasonic sig en känga av icke Panasonicägare igen. Det bör kanske framhållas att de allra flesta Värempumpar som säljs är Panasonic och om de är så usla borde väl det märkas i media. Att Panasonicägare med problem märks extra mycket här på forumet är alltså inget konstigt alls. Jag bör väl påpeka att jag inte läst ett enda "negativt" inlägg om Toshibapumpar men det kan lika gärna vara slumpen. Vi representerar en liten liten del av värmepumpskonsumenterna i Sverige.VAr i denna tråd får Panasonic sig en känga? I första inlägget längst ner. Rätt lindrigt denna gång men summa summarum så börjar det bli lite väl mycket. Det blir lite obalans om man säger så. Nog måste man väl kunna tala om hur nöjd man är med sin pump utan att dänga till dem som gjorde "fel" och investerade i en Panasonic.
Citat från: Vetgirig skrivet 19 november 2005, 16:51:16Citat från: Rickard skrivet 19 november 2005, 16:44:00Citat från: Vetgirig skrivet 19 november 2005, 16:38:58Oxå fick Panasonic sig en känga av icke Panasonicägare igen. Det bör kanske framhållas att de allra flesta Värempumpar som säljs är Panasonic och om de är så usla borde väl det märkas i media. Att Panasonicägare med problem märks extra mycket här på forumet är alltså inget konstigt alls. Jag bör väl påpeka att jag inte läst ett enda "negativt" inlägg om Toshibapumpar men det kan lika gärna vara slumpen. Vi representerar en liten liten del av värmepumpskonsumenterna i Sverige.VAr i denna tråd får Panasonic sig en känga? I första inlägget längst ner. Rätt lindrigt denna gång men summa summarum så börjar det bli lite väl mycket. Det blir lite obalans om man säger så. Nog måste man väl kunna tala om hur nöjd man är med sin pump utan att dänga till dem som gjorde "fel" och investerade i en Panasonic. :-[ Missade det, nästan så man misstänker att hela inlägget skrevs bara för att smutskasta Panasonic, men jag kan ju inte redigera vartenda inlägg som görs.Fortsätter det så här får jag nog lov att införa mer stringenta registreringskrav.