0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rickard, du kan väl lägga upp lite nya underavdelningar under L/L? Jag vill att de skall heta Toshibaproblem, Nordic Air problem osv. Obs ingen smiley - seriöst. Jag är faktiskt lite irriterad på att läsa om en massa problem i det "allmänna" L/L forumet, det går liksom inte låta bli att läsa, och engagera sig i.Som man sen får en massa mothugg för. I stället för hur man t.ex. kan sätta upp pumpen på snyggaste sätt, hur placera fjärrkontrollen bäst, vilka vinklar är bäst för att optimera utblåset, dra elen till pumpen optimalt osv. /hej
Citat från: gäst skrivet 19 november 2005, 23:54:53Rickard, du kan väl lägga upp lite nya underavdelningar under L/L? Jag vill att de skall heta Toshibaproblem, Nordic Air problem osv. Obs ingen smiley - seriöst. Jag är faktiskt lite irriterad på att läsa om en massa problem i det "allmänna" L/L forumet, det går liksom inte låta bli att läsa, och engagera sig i.Som man sen får en massa mothugg för. I stället för hur man t.ex. kan sätta upp pumpen på snyggaste sätt, hur placera fjärrkontrollen bäst, vilka vinklar är bäst för att optimera utblåset, dra elen till pumpen optimalt osv. /hejNu är det gjort, får väl lov att stryka dig lite medhårs nu ett tag Blev det bra, eller vill ni ha några ändringar?
Rikard,tjatigt är det.Men det är enda oberoende testet,vid olika temperaturer.Tyvärr är det så att allt annat är en chansning.Min pump är t:ex inte med,men skulle jag köpa idag,så skulle jag kolla testet.
He, he. Jag måste erkänna att jag skrev förslaget som om det var seriöst fast jag egentligen skojade lite om att det blir bara lite typ "hur skall man placera fjärrkontrollen rakt, använda vattenpass eller lod?" om man har Toshiba. Jag kom hem smällfull i går natt efter en middag borta (då jag skrev det). Men jag inser ju nu när jag ser "nyktert" på saken att jag kommer ju t.o.m på riktigt bra grejer när jag är totalfull. Jag måste också ge en eloge till Rickard som la ut konversationen fast han inte önskade det! Där ser man vad lite omvänd psykologi kan göra! Det blev lite fart i forumet, tyvärr lite associationer till gamla Sovjet såg jag! Sen måste jag be om ursäkt till Hedde som tydligen missförstod mig, hunsad eller ej, gällde mig själv och inte Hedde!Nu kommer lite allvarligare saker som egentligen borde avhandlas i allmänt forum / alternativt Panasonic forum. Man blev ju lite förvirrad nu när man kom in. En sak kan jag konstatera: Det här forumets makt växer! Och Rickard har makten att bruka eller missbruka den (som alla kan se att han gör mot stackars mig, och andra Toshibaägare). Och eftersom vi tycks vara i minoritet liksom dom som äger en Rolls/Ferrari avser jag att koppla in Diskrimineringsombudsmannen! Om man istället för att skrika sig hes på det som många tror kan vara felaktiga reklamsiffror i stället skulle visa vad man kan göra med den makten?Redan nu har forumet över 4000 medlemmar och är stadigt växande? Om jag inte skrämt bort flera? Vi kanske skall "knäppa" dom (viktiga) märkesföreträdare på näsan som inte lämnar in sina pumpar för oberoende tester? Vad kostar SP:s test?100 loppor? 200 loppor? Det blir 25-50 kr var. Jag är beredd att lägga det 10-dubbla för att få test på panasonics pumpar som dom av någon anledning väljer att testa själva, något uttjatat, jag vet. När det är 10000 medlemmar blir det kanske en 20:a var. Naturligtvis kommer det att medföra jobb för någon att administrera detta, men vi har nog råd att avlöna någon av Rickard utsedd? för det.Men så viktigt som kostnaden för uppvärmningen eller rättare sagt möjligheten att hålla ner kostnaden för uppvärmningen kommer att bli i framtiden med stigande energipriser så är det ett ypperligt tillfälle att visa att makten finns (och växer) för att få fram oberoende fakta, då kommer även möjligheten att utveckla/förbättra testet. Och den som står bakom maskinen kan gärna skicka med en av sina utvalda installatörer för optimering! Det kommer bli självsanering, tror jag. De som vet att deras maskiner presterar bra betalar för testen, vilket blir en kvalitetsstämpel i sig (kanske en 10 gradig skala, med rättighet för fabrikatet att sätta testresultatet på pumpen)? Ex. -Tested by Värmepumpsforum.com AAA-rated (högsta) och AAB osv. Blir ju en naturlig priskonkurrens då en toppklassad pump kan säljas dyrare och vice versa. I takt med att medlemsantalet växer, ökar möjligheten att testa allt möjligt efter egna kriterier, bergvärme, solfångare, reservkraft, perpetuum mobiles, etc osv. Med 100000 medlemmar (verkar kanske omöjligt idag) och hundra spänn i medlemsavgift/år vilket medger 500 kronors rabatt vid VP-köp, tja vad vet jag Rickard? / hej
Citat från: Stina skrivet 19 november 2005, 22:02:06Rikard,tjatigt är det.Men det är enda oberoende testet,vid olika temperaturer.Tyvärr är det så att allt annat är en chansning.Min pump är t:ex inte med,men skulle jag köpa idag,så skulle jag kolla testet.Och hur oberoende är råd & rön? Vem äger tidningen? Varifrån får dom sina intäkter?Hur sker urvalet av pumparna dom testar? Köper dom in luft/luftvärmepumparna som dom testar? Eller tilldelas dom en pump från grossisten som dom utför test av mot betalning? Konsumentverkets tidning ..visst..men om det stämmer som jag läst någonstans ..tror här på forumet så köper dom inte in pumparna..stämmer det?Gör dom inte ett eget urval genom att plocka ut produkten/pumpen själva så är jag inte helt övertygad om att testet är ett oberoende testJag bara undrar....?Mvh
Rickard skrev:Jag har övervägt det, men så realist jag är så inser jag att en höjning av elpriset (inkl. skatter) på ~50 öre skulle slå undan fötterna på större delen av värmepumpsbranschen och i och med det värmepumpsforum. (Och dess eventuella maktposition)
Citera Rickard skrev:Jag har övervägt det, men så realist jag är så inser jag att en höjning av elpriset (inkl. skatter) på ~50 öre skulle slå undan fötterna på större delen av värmepumpsbranschen och i och med det värmepumpsforum. (Och dess eventuella maktposition)Varför skulle en höjning slå undan fötterna på värmepumpsbranschen?Inbesparingen blir ju ännu högre om elpriset går upp? Andra alternativ som pellets mm kommer säkert också bli dyrare.Är det jag som inte fattar eller? /Kenneth
Yrke: Skiftgående systemtekniker inom pappersindustrin.Utbildning: 2-årig telereparatörsutbildning + 1 år processautomatiseringsteknik + ett antal internutbildningar i bl.a. kyl och värmeteknik.I mitt arbete sköter jag drift och underhåll av "fabrikens" samtliga styr/reglerutrustningar, vilket innefattar för att nämna något bl.a. :Tryck, nivå, temp och flödesgivare, omvandlare och regulatorer.PC och processdatasystemKyla, värme och ventilation.Min arbetsdag kan bestå i så vitt skilda arbetsuppgifter som:RördragningSvetsningDrift och underhåll av elutrustningar 0 - 600 volt.GivarbytenFelsökning/reparation på kyl/värmeanläggningar samt ventilationsanläggningar.Förebyggande underhåll/inspektion av diverse anläggningsdelar.Felsökning och reparation av diverse datasystem, främst processnära datorer samt kommunikationslänkar.Styr och regler-optimering
> Rickard! Bra att du avslöjar dina yrkeskunskaper:)) Var i forumet skriver man inlägg, ställer frågor om en pumps Break even?Alltså var och när en pump når lönsamhet