0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lite imponerade att din FH35 klara hålla 20g för hela huset när det så kallt ute. Min panasonic är värdelös. Den ger inte ens 25 grader i utblås - fast det beror lite på att det är 15g inne i huset. En fråga! Finns det fördelar att eldar vi i kaminerna när det börjar gå ner till -5 eller lägre. Kommer det bli lättare för pumpen att hålla samma temp när det innetempratur högre pga kaminen? Och därmed lägre förbrukning för pumpen? Jag har hört att man inte ska använda kamin när luft/luft pga att det stör pumpen? är det sant?
#Svar till stebo!En fråga! Finns det fördelar att eldar vi i kaminerna när det börjar gå ner till -5 eller lägre. Kommer det bli lättare för pumpen att hålla samma temp när det innetempratur högre pga kaminen? Och därmed lägre förbrukning för pumpen? Jag har hört att man inte ska använda kamin när luft/luft pga att det stör pumpen? är det sant?mvhAmatören
Söder om Stockholm -utanför Nyköping - Snitt temp brukar ligga mellan -5 till -15 nu när det är kallt. En fördel med 2 enheter är att jag kommer lättare sprida värmen i huset. Tror tyvärr inte att det är en smart lösning att försöka ha något starkare i bottenplan. (tror inte värmen kommer åt smårummen i övervåningen). Det jag funderar mest på elförbrukningen när jag ska ha 2 FH35 enheter. Blir det inte för mycket? När jag kollar på hur mycket den drar el så står det: Värme (kW) 0,58 i totaltförbrukning. Låter det inte för lite? Vad kan en FH enhet MAX dra i watt?
Det stebo skriver ovan om att välja pump efter när det är riktigt kallt kan ju stämma och det skrivs ofta här inne, men vad är då "riktigt kallt"? För min egen del såg förra vintern ut enligt grafen. Den högra spiken neråt på temperatur var en felvisning dessutom. Jag kan omedelbart säga utav den att jag behöver inte ha en pump med väldigt goda egenskaper vid -25 utan kan välja en pump med väldigt goda egenskaper vid +2° istället samt att dellastegenskaper blir viktiga för årsbesparing. Typ av avfrostning mindre viktigt eftersom en pump som körs under hög luftfuktighet suger på sig is och avfrostar ofta iaf. Osv osv. Så resonerar jag för mina förhållanden och har föga erfarenheter av pumpar vid -25°, hoppas du kan få ut något av det iaf.
Det må vara sant - men jag tror att många tolkar siffrorna fel och missbedömer den kapacitet de får av sin pump vid kallgrader, och blir besvikna. Min känsla är att det är viktigt att kunna få stor effekt vid kraftig kyla, jag höjer gärna tempen inne en eller ett par grader p.g.a. kallras runt fönster etc.Om man har ett hus med maximalt effektbehov på 12-14kw - bör man veta att en pump som då levererar 3kw måste kompletteras.Det blir dyrt när elementen måste sättas på som stöd (har jag sett på min egen räkning), vi har haft våra avstängda ner till -17grader. Sen måste något element startas.Topparna kapas gärna med annan kompletterande uppvärmning som t.ex. kamin etc (om den finns befintlig,billig ved etc - låt oss lämna den diskussionen därhän).Min åsikt är att alla får gärna göra som de själva vill - men det är väl hyggligt om de är informerade om att de sällan kommer behöva sina 6-7kw när det är +7 ute.
stebo; hela andemeningen i mitt tidigare svar till TS var att betona vikten av sina lokala förhållanden och effektbehov när man väljer pump/ar. Läste du inte hela eller förstod du inte?
Drömköpet har blivit mardröm nu när ute temp är på mellan -5 till -15 grader. Bottenvåning har vi en temp på 11-14g och i bästa fall 15-16g övervåningen. Har funderat på vattenbrun system med bergvärme eller liknande men vill helst inte kosta på mellan 250-300k. Då funderar jag på om jag ska skaffa en bättre luft/luft-pump än nuvarande panasonic som ger knappast något värme efter -5g och avfrostar varje halvtimme.