Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?  (läst 14069 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amatören77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« skrivet: 22 januari 2013, 13:47:32 »
Hej

Mitt första inlägg och jag kan ingenting om värmepumpar, watt, kW-energibehov osv. Men nu är jag tyvärr stor behov av oberoende tips om vad jag ska välja för pump och lite annat. Det är den första villan/vinter. 200kvm + sturräng/2plan + 2glasfönster (stora fönster ytor i både våningarna) + tegelfasad (men antagligen dålig isolerad - byggt 1977 ) + direktel + ett gammal värmepump från 2005(panasonic), dålig placerad.

Drömköpet har blivit mardröm nu när ute temp är på mellan -5 till -15 grader. Bottenvåning har vi en temp på 11-14g och i bästa fall 15-16g övervåningen. Har funderat på vattenbrun system med bergvärme eller liknande men vill helst inte kosta på mellan 250-300k. Då funderar jag på om jag ska skaffa en bättre luft/luft-pump än nuvarande panasonic som ger knappast något värme efter -5g och avfrostar varje halvtimme.

Nu funderar jag på 2 alternativ!

Alternativ 1:
Vad jag funderar på är om man ska välja Fujitsu 14 LBC som är kraftful och som troligtvis täcker en större del av behovet fast ändå inte pga ganska dålig planlösning.

Alternativ 2:
Eller så satsar jag på 2 st  Mitsubishi FH35 + stödda med vedeldning när det blir som kallast. 2 st. FH35 har bättre COP och antagligen blir nästan lika dyrt i drift som ett Fujitsu 14 LBC. Fördelen är att jag får ett bättre värmespridning på hela huset när jag har pump i varje våning.

Eller tänker jag fel?. Min målsättning är att ha så minimal elkostnad så möjligt och tanken är också att slippa använda direktel.

Skulle vara tacksam för tips
mvh
Amatören

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2013, 14:04:19 »
Var bor du, blir första frågan? En Nocria om man ofta har under -15 vintertid är inget bra val med stort hus. Två FH kan var helt rätt oavsett var du bor. Vill du ha mer effekt finns ett (som det ser ut på pappret) bättre alternativ: asyg 14 ltcn. Finns lite mer info under Fujtisu-sektionen här inne.

Utloggad stebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2013, 14:13:16 »
Jag ger lite input från våra erfarenheter på ungefär samma problem.

Vi har liknande hus (se sign), 2+1 glas - öppen planlösning på övervåningen.
LLVP sitter i trappen - i nivå med golvet på övervåningen - och blåser något nedåt.
Vi har runt 21-22 grader uppe, ~20 grader nere.
Pumpen orkar driva hela huset ner till ~-10grader, sen eldar vi i kaminerna som stöd.
Detta har fungerat mycket bra hittills, har dock funderat på en pump till till övervåningen.

Något som slagit mig i efterhand - det viktigaste är att pumpen levererar mycket effekt när det är riktigt kallt. Då behöver du den mest - spelar ingen roll hur stor effekten är vi +7grader, eftersom du aldrig kommer behöva ta ut maximalt med effekt just då....

Vår förbrukning finns i logforum för okt/nov/dec.

Lycka till!
------------------------------------
Souterrängvilla ~210kvm, byggd 1978 i tegel, direktverkande el (avstängd) söder om STHLM .
1st LLVP Mitsubishi FD35VABH, 2st energikassetten hörn.
Beräknad konsumtion 2012: 27MWh (energideklaration).
Verklig konsumtion 12/13: 12.079kWh
Säkrad 25A, testar på 20A.
HHel: 8KWh/dygn (Juni 2013)

"Drömmer om att konvertera från direktel"

Utloggad Amatören77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2013, 14:17:02 »
#Svar till Bjebb!

Söder om Stockholm -utanför Nyköping - Snitt temp brukar ligga mellan -5 till -15 nu när det är kallt.

En fördel med 2 enheter är att jag kommer lättare sprida värmen i huset. Tror tyvärr inte att det är en smart lösning att försöka ha något starkare i bottenplan. (tror inte värmen kommer åt smårummen i övervåningen).

Det jag funderar mest på elförbrukningen när jag ska ha 2 FH35 enheter. Blir det inte för mycket? När jag kollar på hur mycket den drar el så står det: Värme (kW) 0,58 i totaltförbrukning. Låter det inte för lite? Vad kan en FH enhet MAX dra i watt?

Mvh
Amatören

Utloggad Amatören77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2013, 14:34:53 »
#Svar till stebo!

Lite imponerade att din FH35 klara hålla 20g för hela huset när det så kallt ute. Min panasonic är värdelös. Den ger inte ens 25 grader i utblås - fast det beror lite på att det är 15g inne i huset.

En fråga! Finns det fördelar att eldar vi i kaminerna när det börjar gå ner till -5 eller lägre. Kommer det bli lättare för pumpen att hålla samma temp när det innetempratur högre pga kaminen? Och därmed lägre förbrukning för pumpen? Jag har hört att man inte ska använda kamin när luft/luft pga att det stör pumpen? är det sant?

mvh
Amatören

Utloggad AliasJones

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2013, 14:37:38 »
Hej

Den drar mer än 580w beroende på hur kallt det är och vilken värmeeffekt den lämnar osv, se värden här (FH25):
http://www.scanoffice.se/uploads/Products/product_379/VTT-S-06121-12-SE.pdf
sid 9

Mvh

Utloggad Amatören77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2013, 15:27:35 »
#Svar till AliasJones

Tack för länken. Ser att det är FH25 och FH35 borde ha lite bättre värden?

När jag kollar på siffrorna räknar jag fram ett intervall:
Börvärde: 20g
Värmeeffekt: 6kW

Utetemp: Mellan -5 till -15
Snitt: 1,35 kW
Månadsförbrukning snitt: 1 000 kW

Utetemp: Mellan 5 till -5
Snitt: 0,7 kW
Månadsförbrukning snitt: 520 kW

Utetemp: Mellan 5 till 15
Snitt: 0,35 kW
Månadsförbrukning snitt: 260 kW

Är dessa antaganden realistiska? och det betyder också att jag kan tex: dra ner månadsförbrukningen för tex: -5 till -15 från 1 000 kW till 500 kW om jag tex använder vedeldning som stöd?

Mvh
Amatör
« Senast ändrad: 22 januari 2013, 15:43:18 av Amatören77 »

Utloggad stebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2013, 18:45:16 »
Lite imponerade att din FH35 klara hålla 20g för hela huset när det så kallt ute. Min panasonic är värdelös. Den ger inte ens 25 grader i utblås - fast det beror lite på att det är 15g inne i huset.

En fråga! Finns det fördelar att eldar vi i kaminerna när det börjar gå ner till -5 eller lägre. Kommer det bli lättare för pumpen att hålla samma temp när det innetempratur högre pga kaminen? Och därmed lägre förbrukning för pumpen? Jag har hört att man inte ska använda kamin när luft/luft pga att det stör pumpen? är det sant?
Inte en susning om det stör med vedeldning - enligt mina empiriska studier gör det inte saken sämre iallafall (enligt elräkningen).
------------------------------------
Souterrängvilla ~210kvm, byggd 1978 i tegel, direktverkande el (avstängd) söder om STHLM .
1st LLVP Mitsubishi FD35VABH, 2st energikassetten hörn.
Beräknad konsumtion 2012: 27MWh (energideklaration).
Verklig konsumtion 12/13: 12.079kWh
Säkrad 25A, testar på 20A.
HHel: 8KWh/dygn (Juni 2013)

"Drömmer om att konvertera från direktel"

Utloggad Avarage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2013, 19:27:08 »
#Svar till stebo!
En fråga! Finns det fördelar att eldar vi i kaminerna när det börjar gå ner till -5 eller lägre. Kommer det bli lättare för pumpen att hålla samma temp när det innetempratur högre pga kaminen? Och därmed lägre förbrukning för pumpen? Jag har hört att man inte ska använda kamin när luft/luft pga att det stör pumpen? är det sant?

mvh
Amatören

Nej, det är inte sant. Jag eldar dagligen i kamin både morgon och efter jobbet på kvällstid. Har i övrigt en Daikin FTXL25G som effektmässigt ligger något under en FD35:a.

Min innerdel sitter visserligen i samma rum som kaminen (inte optimalt men fungerar). Det enda som händer när jag eldar är att LVP:n inte puttar in någon värme. Innerfläkten slutar gå och utedelen stannar och startar igen när temperaturen inomhus sjunkit under inställt värde (brukar bli runt kl. 3 på natten när det är så här kallt ute).

Dvs. LVP och kamin kompleterar varandra väldigt bra. Och ju mer jag eldar i kaminen desto mindre direktverkande el gör jag ju av med oavsett om jag värmer med elelement eller LVP.

Jag hade nog spontant satsat på 2st. FD35:or om jag förstått ditt behov rätt.

Mvh!
// Niklas
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).

Utloggad MaxPowerS

  • Master of självförsörjning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sweden, västernorrland
  • Antal inlägg: 58
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #9 skrivet: 23 januari 2013, 00:06:35 »
Fh35 värmer bra tycker jag efter en dryg veckas drift. Utetemp mellan -5 o -30, mest haft insyälld temp på 22-23 och vi har haft ca 20-22 på nedervåning och 18,5-20,5 på övervån
100kvm 1929 byggår(+30kvm 2013) norrland, 45cm vägg timrat+tilläggsiso, elit superenergifönster, dåligt isolerat tak,ingdn golvvärme,contura 556 braskamin/murstock m termoseffekt, urkopplad direkt el, vattenkraftverk 24v,Mitsubishi fh35, solvärme/el på g, nytt tak på g, låg elförbruk på ca 10300/år men hoppas sänka till 7blankt m lv ved o bättre vattenuppvärm, egen skog o mat, 2vuxna 2barn, många ledlamp, Konsumera så lite som möjligt är det nya svarta!
Vid eldning så minskar dygnsbehovet av el med 30-50%. 10300kwh baserat på noll eldning

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #10 skrivet: 23 januari 2013, 06:56:05 »
Söder om Stockholm -utanför Nyköping - Snitt temp brukar ligga mellan -5 till -15 nu när det är kallt.

En fördel med 2 enheter är att jag kommer lättare sprida värmen i huset. Tror tyvärr inte att det är en smart lösning att försöka ha något starkare i bottenplan. (tror inte värmen kommer åt smårummen i övervåningen).

Det jag funderar mest på elförbrukningen när jag ska ha 2 FH35 enheter. Blir det inte för mycket? När jag kollar på hur mycket den drar el så står det: Värme (kW) 0,58 i totaltförbrukning. Låter det inte för lite? Vad kan en FH enhet MAX dra i watt?

Lite tråkigt att ME inte anger maxeffekt uttryckligen i sina manualer. Den nominella uteffekten kan vara intressant för kund enligt min mening men inpetad nominell effekt som ska omvandlas via korrektionsfaktorer vid olika temperaturer blir grekiska för de flesta.
Inpetad nominell effekt för FH35 anges till 800W och 580W för FH25. Men tittar du på VTTs test av FH25 ovan så ser du att den som mest drog i sig lite drygt 2kW. En FH35 tar uppskattningsvis 2-300W mer som max.

Tester i all ära. De säger inte hela sanningen utan är en jämförelse som sker på samma sätt mellan pumparna. Det är bra att känna till sina lokala förhållanden avseende temperatur och luftfuktighet för att göra ett bra val. Du kanske tom skulle ta och genomlida det som är kvar av denna vinter med det du har? Om inte annat för att se vilket effektbehov du har vilket är oerhört viktigt för att få rätt pump. Om det t ex visar sig att du behöver mer än de 4,3kW som en FH35 uppges ge vid -15° hos SP så kan du titta på en LTCN14 istället, osv.

Många köper en pump efter maxeffekt vid +7 för att sedan bli besvikna precis som stebo skriver. Om man istället tittar på den nominella effekten ser man i FH25s fall att den anges till 3,2kW. Då kan man titta på testet av VTT som visar ~3,4kW vid -15°. Sen kan man titta på vad SP hittade vid -15°, vilket var 3,2kW: http://www.energimyndigheten.se/Templates/Public/Pages/ProductGroupPageCompare.aspx?pageId=12421&productGroupId=130&productTypeVersionID=326&productCompareList=1167,1166&extended=true
Där ser du även SPs resultat för FH35.

Det stebo skriver ovan om att välja pump efter när det är riktigt kallt kan ju stämma och det skrivs ofta här inne, men vad är då "riktigt kallt"? För min egen del såg förra vintern ut enligt grafen. Den högra spiken neråt på temperatur var en felvisning dessutom. Jag kan omedelbart säga utav den att jag behöver inte ha en pump med väldigt goda egenskaper vid -25 utan kan välja en pump med väldigt goda egenskaper vid +2° istället samt att dellastegenskaper blir viktiga för årsbesparing. Typ av avfrostning mindre viktigt eftersom en pump som körs under hög luftfuktighet suger på sig is och avfrostar ofta iaf. Osv osv.

Så resonerar jag för mina förhållanden och har föga erfarenheter av pumpar vid -25°, hoppas du kan få ut något av det iaf. ;)

Utloggad stebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #11 skrivet: 23 januari 2013, 10:26:43 »
Det stebo skriver ovan om att välja pump efter när det är riktigt kallt kan ju stämma och det skrivs ofta här inne, men vad är då "riktigt kallt"? För min egen del såg förra vintern ut enligt grafen. Den högra spiken neråt på temperatur var en felvisning dessutom. Jag kan omedelbart säga utav den att jag behöver inte ha en pump med väldigt goda egenskaper vid -25 utan kan välja en pump med väldigt goda egenskaper vid +2° istället samt att dellastegenskaper blir viktiga för årsbesparing. Typ av avfrostning mindre viktigt eftersom en pump som körs under hög luftfuktighet suger på sig is och avfrostar ofta iaf. Osv osv.

Så resonerar jag för mina förhållanden och har föga erfarenheter av pumpar vid -25°, hoppas du kan få ut något av det iaf. ;)
Det må vara sant - men jag tror att många tolkar siffrorna fel och missbedömer den kapacitet de får av sin pump vid kallgrader, och blir besvikna.   :o
Min känsla är att det är viktigt att kunna få stor effekt vid kraftig kyla, jag höjer gärna tempen inne en eller ett par grader p.g.a. kallras runt fönster etc.

Om man har ett hus med maximalt effektbehov på 12-14kw - bör man veta att en pump som då levererar 3kw måste kompletteras.
Det blir dyrt när elementen måste sättas på som stöd (har jag sett på min egen räkning), vi har haft våra avstängda ner till -17grader. Sen måste något element startas.
Topparna kapas gärna med annan kompletterande uppvärmning som t.ex. kamin etc (om den finns befintlig,billig ved etc - låt oss lämna den diskussionen därhän).

Min åsikt är att alla får gärna göra som de själva vill - men det är väl hyggligt om de är informerade om att de sällan kommer behöva sina 6-7kw när det är +7 ute.
------------------------------------
Souterrängvilla ~210kvm, byggd 1978 i tegel, direktverkande el (avstängd) söder om STHLM .
1st LLVP Mitsubishi FD35VABH, 2st energikassetten hörn.
Beräknad konsumtion 2012: 27MWh (energideklaration).
Verklig konsumtion 12/13: 12.079kWh
Säkrad 25A, testar på 20A.
HHel: 8KWh/dygn (Juni 2013)

"Drömmer om att konvertera från direktel"

Utloggad Avarage

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #12 skrivet: 23 januari 2013, 14:25:31 »
Det må vara sant - men jag tror att många tolkar siffrorna fel och missbedömer den kapacitet de får av sin pump vid kallgrader, och blir besvikna.   :o
Min känsla är att det är viktigt att kunna få stor effekt vid kraftig kyla, jag höjer gärna tempen inne en eller ett par grader p.g.a. kallras runt fönster etc.

Om man har ett hus med maximalt effektbehov på 12-14kw - bör man veta att en pump som då levererar 3kw måste kompletteras.
Det blir dyrt när elementen måste sättas på som stöd (har jag sett på min egen räkning), vi har haft våra avstängda ner till -17grader. Sen måste något element startas.
Topparna kapas gärna med annan kompletterande uppvärmning som t.ex. kamin etc (om den finns befintlig,billig ved etc - låt oss lämna den diskussionen därhän).

Min åsikt är att alla får gärna göra som de själva vill - men det är väl hyggligt om de är informerade om att de sällan kommer behöva sina 6-7kw när det är +7 ute.

Thumbs Up!!!
Daikin FTXL25G I bostadshus (byggår 1967) = 68kvm dåligt isolerat (vägg=70mm, tak = 120mm glasfiber)
Frigo Line FLSC-09HRDN1-QC2 I garage = 35kvm & bra isolerat (byggår 2001).

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #13 skrivet: 24 januari 2013, 05:24:08 »
stebo; hela andemeningen i mitt tidigare svar till TS var att betona vikten av sina lokala förhållanden och effektbehov när man väljer pump/ar. Läste du inte hela eller förstod du inte?

Om inte TS heller förstod kan jag gärna utveckla mig vidare.

Utloggad stebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #14 skrivet: 24 januari 2013, 09:27:21 »
stebo; hela andemeningen i mitt tidigare svar till TS var att betona vikten av sina lokala förhållanden och effektbehov när man väljer pump/ar. Läste du inte hela eller förstod du inte?
Varför undrar du det?  >:(
Vad i det jag skrev motsäger dig - jag konstaterar ju att det du skriver är sant?

Konstaterar att TS har problem vid låga temperaturer... COP vid +2 var således inte huvudfrågan.
Rättning för böveln!

Citat från: Amatören77
Drömköpet har blivit mardröm nu när ute temp är på mellan -5 till -15 grader. Bottenvåning har vi en temp på 11-14g och i bästa fall 15-16g övervåningen. Har funderat på vattenbrun system med bergvärme eller liknande men vill helst inte kosta på mellan 250-300k. Då funderar jag på om jag ska skaffa en bättre luft/luft-pump än nuvarande panasonic som ger knappast något värme efter -5g och avfrostar varje halvtimme.
------------------------------------
Souterrängvilla ~210kvm, byggd 1978 i tegel, direktverkande el (avstängd) söder om STHLM .
1st LLVP Mitsubishi FD35VABH, 2st energikassetten hörn.
Beräknad konsumtion 2012: 27MWh (energideklaration).
Verklig konsumtion 12/13: 12.079kWh
Säkrad 25A, testar på 20A.
HHel: 8KWh/dygn (Juni 2013)

"Drömmer om att konvertera från direktel"

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #15 skrivet: 24 januari 2013, 10:44:47 »
Det var inte meningen att reta upp dig men du förstod nog inte iaf?
Sista stycket jag skrev, som du citerade, var ett försök till hjälp och en beskrivning tilll TS hur jag resonerar efter mina förhållanden.
Att jag tog med ditt "riktigt kallt" rent generellt, beror på att det är olika för olika människor och att det blir svårt att avgöra vad folk menar här inne. Vissa tycker att det betyder -25 och andra -15 osv osv.

Huvudfrågan är fortsatt olöst som jag ser det eftersom TS inte skrivit vad han har för effektbehov vid de temperaturer han nämner. Jag kan inte ens relatera till den pump han har nu eftersom han inte skrivit vilken det är. Han har inte nämnt (och kanske inte heller vet än?) vilka förhållanden som råder avseende luftfuktighet och temperaturer hos honom, normalt och lokalt.

Det påverkar definitvt val av pump som jag ser det.

Utloggad stebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #16 skrivet: 24 januari 2013, 13:55:55 »
Och jag citerade TS "mardröm nu när ute temp är på mellan -5 till -15 grader" - ganska konkret i min mening.
Temperaturen "-5 till -15" är väl lika i hela landet   Sc:,h

Nåväl - nog om detta, det blir mer semantik istället för hjälp!
------------------------------------
Souterrängvilla ~210kvm, byggd 1978 i tegel, direktverkande el (avstängd) söder om STHLM .
1st LLVP Mitsubishi FD35VABH, 2st energikassetten hörn.
Beräknad konsumtion 2012: 27MWh (energideklaration).
Verklig konsumtion 12/13: 12.079kWh
Säkrad 25A, testar på 20A.
HHel: 8KWh/dygn (Juni 2013)

"Drömmer om att konvertera från direktel"

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #17 skrivet: 24 januari 2013, 17:40:13 »
Citera
Temperaturen "-5 till -15" är väl lika i hela landet

Kan vara det men då bör mätningen ha gjorts med kalibrerad utrustning enl. SP och med hänsyn taget till latitud och longitud. RH behöver man dock normalt inte ta någon hänsyn till.

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #18 skrivet: 24 januari 2013, 22:48:41 »
Stebo: ser i din signatur att du har säkrat ner din huvudsäkring i elcentralen. Klokt. Kör man alternativa värmesystem än direktverkande så behöver man inte mer än 16A. Enda anlednignen till den högre avsäkringen är just de direktverkande elementen. Vi hade 20 när vi flyttade in men säkrade ner till 16A oh sparar 1200-1500kr/år. Går ju köra element i de rummen där luftvärmepumpen inte når fram till utan problem ändå. Vi har 9st element men när huset byggdes satt det 12st. Vi kör som mest 4st element på ca 1000w/st när temepn sjunker för mycket, inga som helst problem.

Värt att tänka på för de som vill spara snabbba pengar på sin elräkning.

Nedsäkringen görs av behörig elektriker som meddelar elbolaget också. Elektriker gjorde det hos oss för 500kr när han ändå var i krokarna.

Utloggad Micke_80

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 269
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #19 skrivet: 26 januari 2013, 06:50:04 »
Håller inte med om att anledningen till avsäkringen är de direktverkande elementen. Du kan ändå köra nästan 11kw element med dina 16A. Man har större säkringar för att inte vara lika känslig för snebelastningar. Om du kör En Nocria pump hos dig, och sen micron och tvn på samma fas riskerar du att skjuta en huvudsäkring, med en 20A säkring hade du haft nästan 1kw mer marginal innan huvudsäkringen går.
Jag har 20A och haft snedbelastat som fan och skjutit några huvudsäkringar ändå. Har man gammalt hus med lite skum eldragning och inte är kunnig själv rekommenderar jag INTE att säkra ner bara för att man har en annan värmekälla, inte innan man vet vilken fas alla större förbrukare ligger på. T.ex en gammal varmvattenberedare har jag, 3fas, 1.5kw per fas men bara 2 aktiva faser.. vilka? Det brände en säkring hos mig..

Är man inte väldigt insatt så kan den tusenlappen vara väl spenderad på 20a säkring så man slipper vara orolig att duscha och köra tvättmaskin samtidigt.
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #20 skrivet: 26 januari 2013, 13:26:59 »
Citera
Har man gammalt hus med lite skum eldragning och inte är kunnig själv rekommenderar jag INTE att säkra ner bara för att man har en annan värmekälla, inte innan man vet vilken fas alla större förbrukare ligger på.

tummenupp

Utloggad Knackarn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #21 skrivet: 27 januari 2013, 22:20:49 »
Varför ska man snebelasta överhuvudtaget ?!
Fanns det ingen snedbelastning när man körde med 20A så finns det inte mer sen heller bara för att man säkrar ner till 16A, såvida man inte själv är inne o kopplar kors o tvärs på de olika faserna.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #22 skrivet: 28 januari 2013, 01:17:25 »
Oavsett om det är snedbelastat eller ej kan det ju vara bra att ta reda på om 16A räcker innan man säkrar ner. Kan ju finnas förbrukare som gör att 16A inte räcker till även om det inte är snedbelastat mellan faserna.

Utloggad Micke_80

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 269
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #23 skrivet: 28 januari 2013, 23:46:06 »
Varför man ska snebelasta vette fan men en väldigt korkat fråga du ställer knackarn. Om dom gjort det på 70-talet då huset byggdes, så att tvätt/vvb och nåt mer är snedbelastat och behöver 18A på en fas då det används samtidigt. Vad händer då du sänker från 20 till 16? Så fanns det en snedbelastning då man körde på 20A så kanske den MÄRKS först på 16A.

Är man inte väldigt insatt eller har dragit elen själv är det ett dumt att generalisera att man kan säkra ner för att man inte längre behöver 20A säkringarna till elementen. Jag hade klarat mitt hus med enbart direktel och 16A säkringar. Men klarade inte av en Nocria igång medan jag tog en bastu med tvättmaskin igång på 20A då jag flyttade hit. För allt låg helt eller delvis på samma fas.

Den vanligaste moderna klassikern är väl 2 bilar med kupevärmare? Det skjuter en 16a säkring. Så antingen gör man som min far och drar om elen i garaget så man har ett uttag på varje fas. Eller om man inte är elektriker så finns nog andra ställen man kan spara en tusenlapp per år med mindre risk för komplikationer. Dricka mindre kaffe t.ex och behålla sina 20A.

Att säga att ingen behöver mer än 16A om dom inte har direktel är som att säga att ingen behöver termostater till vattenburna element. Visst, ingen behöver dom för att överleva men kan va jävligt skönt ibland. Och är man inte är lika intresserad som många på detta forum kanske det är värt en tusenlapp om år i högre driftkostnad på bergvärmepumpen istället för att ha temperaturskillnader på 10grader i olika rum för att man styr allt med en kurva man inte förstår sig på.
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #24 skrivet: 29 januari 2013, 05:51:52 »
Jästen; Alla pumpar jag sett under drygt tjugo år suger på sig mängder med is runt nollan vid hög luftfuktighet och kör avfrostningar typ var 45:e minut. Typ av avfrostning á la Toshiba eller Mitsubishi ger stora fördelar vid låg luftfuktighet däremot. Det kan/bör man tänka på när man väljer pump. Men eftersom vi är på ME sektionen på forumet så finns det väl bara ett märke att välja på?  ::)

Ang huvudsäkring o mot samma tidsperspektiv, så har alla pumpar jag sett havererat, där tycker jag inte man ska rekommendera någon att säkra ner om man sitter med enbart direktel och köper en luftvärmepump. Absolut inte om man helt saknar andra uppvärmningsmöjligheter.

Tar vi Nocrian så drar den som mest under kontinuerlig drift ~10A men kan momentant dra upp mot 13,5A på 230V, den kräver en 16A. Med high power intryckt drar den dessutom kontinuerligt upp mot 13,5A.
Med tvåfas 400V element kan man på 13,5A ta ut 5400W. De sitter då på två 10A och där har jag hört flera med kommentaren att "jag har ju bara 10A säkringar i proppskåpet, varför ska jag ha 20A huvudsäkring?".

Är man helt säker på sina förbrukare så kan man leka med gränserna däremot. Men man behöver ändå ha lite marginaler.

Utloggad 93turbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 122
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #25 skrivet: 29 januari 2013, 13:20:43 »
Hej

Innan jag säkrade ner så stoppade jag in 16A och testade. När jag bytte till 370 så valde jag att koppla in effektvakten för att vara på den "säkra" sidan. Men jag har aldrig skjutit någon 16A säkring när jag testade.
Nibe 370 med LVA kopplad till markkollektor.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #26 skrivet: 29 januari 2013, 14:25:15 »
Citera
Det kan/bör man tänka på när man väljer pump.
Jo det är ju en viktig parameter. Iom att detta avhandlas på ME-delen av forumet, samt att RH inte spelar så stor roll egentligen (är ju lika för alla), faller det  sig ju naturligt att förorda ME här ja.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #27 skrivet: 29 januari 2013, 14:36:37 »
Luftfuktigheten är definitvt inte lika för alla, samt här frågar TS om en Fujitsu dessutom.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #28 skrivet: 29 januari 2013, 17:33:42 »
Citera
Luftfuktigheten är definitvt inte lika för alla

Vad menade du med det här då? Sc:,h

Citera
Alla pumpar jag sett under drygt tjugo år suger på sig mängder med is runt nollan vid hög luftfuktighet och kör avfrostningar typ var 45:e minut.

Lite svårt är det allt att hänga med i dina "funderingar" kring detta med hur RH och lokala temperaturer påverkar val av LL/VP måste jag tillstå.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #29 skrivet: 29 januari 2013, 17:48:25 »
Ber om ursäkt om jag uttrycker mig krånglig men på vilket sätt försöker du förklara dig?
Har du motsatt uppfattning välkomnar jag att du förklarar varför luftfuktigheten har föga betydelse för hur en pump fungerar.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #30 skrivet: 29 januari 2013, 18:01:26 »
Citera
Har du motsatt uppfattning välkomnar jag att du förklarar varför luftfuktigheten har föga betydelse för hur en pump fungerar.

Det är ju inte jag som har påstått att det påverkar så jag ser inte riktigt varför jag ska förklara? Det jag undrar är hur du ser på att RH och ev. då också lokal temperatur (som du tagit upp tidigare förutom RH) kan/bör påverka valet av VP.
Att alla VP påverkas av RH är ju ganska givet, ivf. för mig. Men som jag ser det är denna påverkan generell vilket jag trodde att du var inne på också.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #31 skrivet: 29 januari 2013, 19:06:32 »
Du skrev två gånger att luftfuktigheten inte har ngn betydelse utan att förklara dig. Nu skriver du att det är givet att alla VP påverkas av RH.  dontknow
Men den påverkan är olika beroende på var/hur man bor. För min del har jag vattendrag som aldrig fryser o konstant högt RH.

Skrev i mitt andra inlägg i tråden från hur jag resonerar runt mina pumpval och här är meningen om luftfuktighetens betydelse:
Typ av avfrostning mindre viktigt eftersom en pump som körs under hög luftfuktighet suger på sig is och avfrostar ofta iaf. Osv osv.

Du kan gå in i tråden om Nocrians avfrostningcykel igen där du lämnade en kommentar nyligen
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45326.msg515335#msg515335
 och inte förstod hur en Toshiba kunde avfrosta oftare än en Nocria, har noterat det där nu. Då runt nollan. Där har det diskuterats vad som händer med Nocrian vid -15°. Vid -15° avfrostar givetvis inte en Toshiba oftare än Nocrian. Där står även lite om hur en annan här inne kör sin pump under mycket låga RH under helt andra lokala förhållanden.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #32 skrivet: 29 januari 2013, 19:31:46 »
Ett icke svar är ju också ett svar iofs. Sc:,h
Tyckte jag var ganska konkret i min frågeställning.

Citera
Du skrev två gånger att luftfuktigheten inte har ngn betydelse utan att förklara dig.

Vad är det som är oklart menar du? Att jag anser att den inte påverkar valet av VP? Kan inte se varför det ska påverka valet av VP. Om du förklarar lite mer utförligt kanske jag förstår.

Iom att du kanske inte kan/vill förklara får jag gissa vad du menar. Och när jag läst om dina inlägg tror jag mig se att du menar att om man bor på en plats med konstant hög RH så behöver man inte bry sig så mycket om pumpen har bra avfrostningsegenskaper (snabb och med lång tidsintervall) och att man därför kan bortse från såna VP, som t ex Toshiba och ME. Var det rätt?

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #33 skrivet: 30 januari 2013, 05:14:13 »
God morgon Jästen.

Vad är det som är oklart menar du? Att jag anser att den inte påverkar valet av VP? Kan inte se varför det ska påverka valet av VP. Om du förklarar lite mer utförligt kanske jag förstår.
Det är inte alls oklart att du anser att luftfuktigheten lokalt inte har betydelse. Det som är oklart för mig är varför du anser det. Men det har du inte försökt uttrycka än, så jag förstår inte.

Vad jag väljer personligen kan jag inte direkt rekommendera ngn annan att köpa. Det har jag inte heller gjort. Skilj gärna på det. Sen vill jag inte gärna hänga upp mig på ett märke heller.

Rent personligt: Toshibas o MEs styrning är kanon för många, men jag har inte så stor nytta av det, så där har du nog förstått rätt. En bra pump för min del vore en kombination av Nocrians styrning som vid hög luftfuktighet som tillåter tre ggr mer is samt längre gångtider. Som sedan kan gå över till Toshibans styrning vid låg luftfuktighet och långa gångtider. Helst flera dagar om omständigheterna tillåter, som en viss Coolix gör...

Sen behöver jag en pump som kan ge mig 6kW ut ner till -15° vid mina förhållanden. Sedan vill jag helst att den ska gå under 800W på lägsta avgiven effekt. Men jag har idel öron för bra förslag!

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #34 skrivet: 30 januari 2013, 17:28:19 »
Citera
Det är inte alls oklart att du anser att luftfuktigheten lokalt inte har betydelse. Det som är oklart för mig är varför du anser det.

Jag anser att RH inte påverkar valet av VP ja och då alltså oavsett om det skulle vara som du menar, skillnad om det är lokalt. Min syn på detta baseras i första hand på de erfarenheter som finns här i detta forum och i andra hand fabrikanternas marknadsföring. Jag har inte sett att det ska finnas VP där hög RH hanteras bättre av ett visst fabrikat/modell. Men det kanske är något jag har missat då du skriver:

Citera
En bra pump för min del vore en kombination av Nocrians styrning som vid hög luftfuktighet som tillåter tre ggr mer is samt längre gångtider.

Om det verkligen förhåller sig så är ju denna VP att föredra. Frågan jag ställer mig är om det verkligen är på det sättet.
Det är inte en uppmaning nu till dig att försöka bevisa detta, bara min syn och som jag hoppas, du respekterar.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #35 skrivet: 31 januari 2013, 04:57:31 »
Att jag avsåg lokala förhållanden skrev jag i första raden angående detta i tråden.

Även jag tar gärna del av andras erfarenheter och fabrikanters info, det som brukar stämma bäst är faktiskt vad fabrikanter anger i sina servicemanualer.
Men jag förbehåller mig möjligheten tänka själv och tar inte allt som skrivs för en sanning. Det finns flera koncensus eller samförstånd på detta forum som man kan ifrågasätta.

De pumpar som säljs är kompromisser då tillverkare måste tänka på alla tänkbara förhållanden som de utsätts för. Alla går att förbättra skulle jag vilja påstå. Ett standardproblem är att om man förbättrar en egenskap så försämrar man en annan. Tycker det syns om man tittar på FD som fortfarande är bättre enligt VTTs tester än FH när det är -25° medans FH är en bättre pump för de allra flesta i detta land. Den har dessutom en rakare kurva än FD runt nollan vilket borde indikera att den går bättre där.

Om man som köpare vill göra det enkelt för sig så går man in på SP o väljer den pump som ger bäst årsbesparing baserat på deras tester. För Borås (som gäller för väldigt många) visar IVT, Panasonic och Toshiba bäst besparing.

Vad det gäller mina egna pumpar och funderingar:
SP kör inte med 99%RH... En luftvärmepump ska gå med ren förångare för att vara effektiv och fukt förbättrar så länge den inte fryser. Där kommer då verkligheten in o gör saker mer komplicerade.
En Toshiba och en FD/FH drar inte på sig lika mycket is tack vare sin styrning. Det är därför du har ungefär lika långa avfrostningstider på dem oavsett väderläge. På Toshiban är det ungefär normalt runt 7-8 minuter. Min gamla ras 13 kunde tom gå synkront med ras10:an avseende avfrostningar eftersom de hade samma typ av styrning. Vid hög påfrysning hade det varit bättre om de dragit på sig mer is även om de blir mindre effektiva. Toshiba har för övrigt med Polar25/35 gått tillbaka till exakt samma styrning enligt servicemanual som min men har en ngt större förångare...

Med det sagt så är jag vare sig proffs eller expert och du och andra får gärna tvivla på vad jag skriver (eftersom jag gör likadant) och jag respekterar allas åsikter, en förutsättning är givetvis att de försöker uttrycka dem.

Utloggad Anders_Nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 24
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi FH35 eller Fujitsu 14 LBC?
« Svar #36 skrivet: 14 februari 2013, 14:34:17 »
Tänkte ge dig lite FH35-feedback från en karbonkopia av din situation. Köpte mitt hus i november förra året, 221 kvm i två fylla våningar, sutterräng, garage i huskroppen. Byggt 1974, placering Göteborg. Uppvärmning CTC 265B med NIBE ELK13 elpanna på 9kW. Första två veckorna i slutet av november gjorde jag av med 2800 kWh el inkl allt med 17 grader inomhus.  I början av december kom installatören med min FH35 665 VEHZ. Hela december gick på 2500 kWh. Januari i år cirka 2500 kWh. Vid -15 drar huset cirka 170 kWh på elpannan utan LLVP. Nu med LLVP + en elradiator i sovrummet har jag 18-20 grader inomhus och drar 70 kWh per dygn.

Jag stoppade in en elmätare från Classe och efter 1400 timmar i den värsta vintern på länge har min LLVP dratt cirka 1900 kWh, dvs 1300-1400 Watt. Utblåset är grillvarmt även vid -10 -15 grader. Lite rimfrost på utedelen men ingen is inte ens när det varit fuktigt (väggstativ 50 cm över marken). Pumpen går fullskaft 24/7 utan störningar eller så, fläkten fast läge 3 av 4. Lite störande ljud när man skal sova men man vänjer sig.

När jag kom hem efter en resa i slutet av januari och huset stått tomt hade jag ok temp nere men 12 grader uppe, så ett så här stort hus orkar den inte dra men jag är grymt nöjd hittills, en till uppe skulle förbättra situationen men jag är inne på bergvärme och den här pumpen var bara en nödlösning men den har förvandlat samma mardröm som du haft till något acceptabelt.

Min erfarenhet är att pumpen inte klarar att skjuta upp värmen till andra våning oavsett inställning på vingarna. Räkna med att du behöver två pumpar.

/Anders
* Annebergshus i sutterräng  från 1974, 149 bya + 72 biarea
* CTC 265 B från 1974
* Mitsubishi FH35 VEHZ 665
* HWAM 3420 kamin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme