0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det finns INGEN koppling mellan e-scroll och rotationskompresor.I förra R&R testet så fanns det 1 (EN) maskin med e-scroll: E9CKE.Den maskinen var MEDIOKER i detta test.Sanyo 91 IVT tog hem segern i 5 kW klassen, med IVT (Sharp) på 2:a plats.OM det vore så enkelt att e-scroll är bässt, varför kom E9CKE inte in på 1:a plats för HälsTomas
CU-E9CKP5-SP var pumpen som testades i R&R.
Tack alla ni som svarat.Jag har nu kollat upp min pump vid utblåset vad temperaturen ligger på.Det är -5 grader ute och pumpen ställd på +24 grader.Fläkthastighet Utblås1:an 52,3 Grader2:an 50,13:an 48,24:an 46,25:an 43,5Vet inte om det är normalt eftersom jag är novis på detta. b00kI min enfald så trodde jag att pumpen skulle blåsa ut varmare luft om jag ändrade till +30. :-[ Men sedan förstod jag att den blåser ut samma temperatur som innan på +24. Det enda som händer är att pumpen går tills den uppnår 30 grader. Men den kommer inte ens i närheten av 24 grader ute i hallen där den sitter. Har fått upp temperaturen till 21,1 grader i samma rum som pumpen. Jag tycker att manualen och försäljarna har mycket övrigt att önska när det gäller informationen om värmepumpar. :,v(Men man får väl ändå se det som tur att man inte köpte en Nordic Air som jag tittade på för 2 år sedan. Men lite besviken är jag nog iallafall. Jag har lusläst allt jag har kommit över om värmepumpar i 2 år,men har inte fattat förrän nu att allt går att sälja med reklam. Jag måste vara dum i huvudet som just nu fattar att uttrycket "värmer ner till -15 grader"gör gällande att visst värmer den dit ner och den GER värme men inte har man fattat hur mycket värme man får ut. Återigen så trodde jag att ju högre jag satte värmen på desto varmare blev det vid utblåset. :-[Men,men, man lär så länge man lever.
Citat från: Mike skrivet 19 november 2005, 00:18:59-4 ute fläkt 3/5, power-läge och Toshiban sprutar ut 60 grader Men med viket luftflöde/minut Högre temp och lägre luftflöde = sämre COP, inget att vara speciellt glad för...OBS! inte ett inlägg för att försvara Panasonic eller Kinnan, bara ett konstaterande av fakta.
-4 ute fläkt 3/5, power-läge och Toshiban sprutar ut 60 grader
Ja det är nog inte lätt att montera en v.pump o tro att den löser alla värme/kylproblem. Först o främst bör man nog tänka på hur pass bra eller dåligt isolerat huset är,hur stor volym(icke Kvm)ska värmas upp!Du kan ju ha ett hus på ex.100 kvm med en takhöjd på 2.4 m eller ett hus på 90 kvm med fullhöjd i taket,vilket blir svårast att värma upp? Givetvis det mindre huset med betydligt större volym luft som ska värmas så lura dig/er inte själva när ni försöker räkna ut vilken pump som ska användas.Det andra steget är att ALLA försäljare tycker naturligtvis att just deras V.pump är den bästa(ungefär som bilsäljaren som säljer Skoda som den bästa bilen fast han själv kör Merca),jag tror att i väldigt optimala fall så kan dessa pumpar värma ett hus på 140-200 kvm.men då skall huset vara isolerat o tätt enl.konstens alla regler annars bör man nog halvera deras uppvärmingssiffror för att inte lura sig själv.Personligen har jag/vi ett värmesystem av märket Rexonet/Termovent som har fungerat klanderfritt i 17 år nu,vi ligger på en årsförb.på ca.9700 kwh inkl.lyse etc.utslaget på dessa 17 år,huset är på 99 kvm o isolerat mkt.bra,taket 50 cm,vägg 27 cm,golv 30 cm.takhöjd 2.4 förutom storrummet som har fullhöjd. Det tredje säljargumentet som många kör med är att klimatet blir bättra av en v.pump! Hur ska det gå till? Pumpen värmer bara upp luften inomhus o tillför ICKE någon friskluft utifrån som en del säljare hävdar utan den värmer bara luften som finns inom väggarna eller rättare sagt så tar den värmen ur uteluften o tillför den till huset,skulle kunna räkna ut detta men det är en ganska komplex ekvation,så ungefär 1 kw förbrukad ger 4 kw tillbaks i bästa fall men oftast ligger den återvunna energin lägre!Nu ska jag inte svartmåla dessa pumpar för dom har utvecklats till det bättre på senaste åren men broschyrerna med dess innehållsdeklaration bör man nog ta med en ganska stor nypa salt,det finns ju inget hus som är det andra likt så utgå ifrån era egna förutsättningar så blir det braRoland
Upptäckte på nytt en sak på panasonicen som jag inte är glad över.Ställer man fläkten på 5 i utblåset så går den inte tillbaka till läge 5 efter avfrostningutan verkar gå tillbaka till auto och läge 3 på fläkten.pumpen inställd på +24 inatt -8,5 ute.+17,5 i hallen där pumpen sitter och i gillestugan +16 i övriga huset.Nog sjutton räknade man med bättre värden än så.Kan det vara fel på pumpen eftersom den inte håller fläktläget man ställer den på eller är det någon säkerhetsgrej???