Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vilken värmepump ska jag ha istället för min gamla Thermia Villa 120?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
6
[
7
]
8
9
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Vilken värmepump ska jag ha istället för min gamla Thermia Villa 120? (läst 33180 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
SV: Vilken värmepump ska jag ha istället för min gamla Thermia Villa 120?
«
Svar #90 skrivet:
21 januari 2013, 19:29:53 »
Citera
Vart ligger värmepumpsrummet i förhållande till aktiva boytor eller ännu värre sovrum i dagsläget?
Mer effekt kommer eventuellt låta lite mer också.
Är det ett separat betongfundament den står på eller är det samma som resten av huset?
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Mezzner
Expert på värmepump
Antal inlägg: 400
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #91 skrivet:
21 januari 2013, 22:15:47 »
Citera
Huset som är från 1914/15 har gjuten krypgrund, men det finns ett särskilt fundament från ca 1985 för värmepumpen. Genom detta är det genomföringar för kollektorslangar, lite kablar och vattenservisen. Samt att det finns en avloppsbrunn i den lite lägre del som är t v om själva pumpen Dvs diverse rör från säkerhetsventiler och kanske t o m nån slags skada/läcka kan rinna ut från detta ställe utan att skada bjälklaget. På väggen finns även huvudcentralen (tre undergruppcentraler finns i resten av huset).
Detta ligger ganska mitt i huset i längsled men i anslutning till ena långsidan. På botten finns ett stort kök/vardagsrum, en hall, trapphus, ett badrum, den blivande "salongen" på 70 kvm, samt ett slags förrådsutrymme på kanske 4x1,80 som nog kommer att förbli ett förråd. Detta förråd ligger i ett hörn rätt avsides från i stort sett allt som är vältrafikerat. Här borde det ha byggts ett "pannrum" en gång i tiden!
Ja, men jag kanske vågar hoppas på att pumparna som enligt reklamen blivit allt tystare och tystare, kanske låter som min gamla, vilket är acceptabelt. Utrymmet var för övrigt helt öppet när jag flyttade in, men är nu inbyggt med demonterbara väggar, med akustikplattor på. I förrådet i hörnan hade det ju varit två riktiga innerväggar och två ytterväggar...
Rakt ovanför nuvarande värmepump ligger en slags hall, inget sovrum, det är en ganska långt ifrån. Nattetid kan dock vp höras om man lyssnar, men det är inte direkt störande.
Nåja, lite övriga uppdateringar:
Min 6 kW verkar inte ha brunnit, anledningen till att jag inte fick varmvatten igår var nog att den ca 1 år gamla växelventilen brunnit! På ventilen ligger det spänning men den stod i radiatorläge ändå, och det går ingen ström över den - så jag har inte resistansmätt den ens.
Jag hade drygt 8 A på varje krets så det verkade produceras i patronen i alla fall.
Nåja, en IVT-rep har varit på besök och det var i och för sig intressant med lite resonemang. Han förvånades över att det finns 16 kW vp, med inbyggd vvb, och ifrågasatte att det kunde fungera. Han kunde inte tänka sig att köra en 17 kW IVT med mindre än 300 l vvb. Det ligger säger nåt i det, samtidigt som förstås vv-produktionen sker på lite olika sätt i IVT och andra pumpar.
För 17 kW räknade han med att det behövs 2x170 m borrhål, och det gör det enklare för mig att bestämma mig för hur jag ska borra. Jag har ju trots allt en fungerande markslinga och nöjer mig med ett 170-hål. Om jag i framtiden vill köra på bara borrhål får jag borra ett hål till och det är inte så stor katastrof att få göra det då istället för att redan ha gjort det vid första borrningen. Hade det varit en fråga om att borra t ex 170 m eller 220 hade det varit en annan sak. Sen kanske det i och för sig räcker med ett 250-hål till en 17kw:are... Men den dagen den sorgen, i nuläget har jag ju en fungerande markslinga, som jag i och för sig gärna utnyttjar lite mindre framöver.
Han bekräftade f ö att en 17kW med skåp på 150 cm är rätt luftigt. Jag tror vår 50 kW på firman är 150 och den har ju trots allt lite mer hårdvara i sig. Dock saknar den väl elpatron.
Loggat
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #92 skrivet:
21 januari 2013, 23:08:21 »
Citera
Ja 16kW låter eventuellt lite mer än 12kW. Men dina förutsättningar låter dock hyfsat goda även om området ligger i/kring boarean.
Det fabrikat som låter minst erbjuder inte värmepumpar i den storlek du söker utan att behöva välja en extern VV tank.
Jag tror nog inte IVT reppen blev särskilt förvånad över att det finns VPs i den effektklassen med integrerad beredare. Om han inte visste det hade han nog inte det jobb han utger sig för att ha. Självklart har dom stenkoll på konkurrenterna och har lärt sig exakt vilken argumentationsteknik som fungerar bäst på olika typer av frågor, speciellt i de fall konkurrenterna har något som man själv inte har att erbjuda. Hade du förväntat dig att han sa. Jo jag vet - egentligen vill jag ju sälja thermia men jag får inte. hehe
I övrigt kan vi ju alla hålla med i resonemanget kring att i ett visst läge bör det vara en separat beredare. Viessmann drar det ju till en extrem. Dom erbjuder inte integrerade beredare över 10,3kW. hej och hå!
Jag kan ju meddela att jag dragit MAX 2000kWh sedan mitten på ca 1,5 år för VV. Då har jag en VVC slinga som inte direkt gör underverk för VV givet en konstant värmeförlust och omröring i tanken = förstör skiktningen. En 4-personsfamilj utan VVC skulle fått lägre VV förbrukning. Vidare kan jag både bada, basta och i praktiken mer eller mindre tappa VV i realtid utan större problem. I min bok är inte direkt IVT kända för att göra särskilt mycket bättre VV om vi säger så. Och vidare skulle man kunna konstatera att thermia lyckats ganska väl med sin TWS slinga. Det är bättre att visa på sina egna styrkor än att försöka sälja på andras svagheter. Speciellt när förhållandet är omvänt. Dvs thermia faktiskt erbjuder den som saknar utrymme en integrerad beredare som bevisligen fungerar
För finsmakaren när det kommer till värmepumpar, därvidlag jag räknar mig själv, skulle jag dock alla dagar rekommendera en separat VV beredare för bättre COP, mindre förlust och bättre körningar, ännu högre temp osv. Personligen har jag svårt att motivera platsen det kräver. Min första prioritet är ju en bufferttank och den tar ju också sina 60cm i bredd, precis som värmepumpen. Mitt pannrum är 182 i bredd så rent tekniskt ska jag ju få in 3st 60 enheter...... om man trollar lite.
Borrdjupet tycker jag låter rimligt. Någonstans mellan 150 och 200m är väl den härrad som diskuterats här i tråden tidigare också. Självklart förutsättande att din befintliga markslinga är av hyfsad kvalité - men om den tar slut är det ju som du säger bara att man borrar lite till, den dagen den sorgen.
Dom flesta med separat VV ligger kring 150cm förutom Viessmann som är på 127 men som sagts tidigare så måste man där kunna lyfta på locket. Hur mycket vet jag inte.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #93 skrivet:
21 januari 2013, 23:13:30 »
Citera
Ctc har en superlåg, men den saknar nog elpatron t ex och även om jag har en elkassett så ligger ju den utanför och känns inte optimal.
Loggat
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #94 skrivet:
21 januari 2013, 23:19:49 »
Citera
I övrigt kanske jag borde tillägga att jag tycker IVT verkar göra bra grejer!
Och i övrigt kan jag tillägga att jag mer eller mindre förväntar mig att Nibe-reps baktalar thermia och thermia baktalar IVT och så håller det på så där kors och tvärs. Alltså inget specifikt för IVT säljare.
Loggat
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #95 skrivet:
22 januari 2013, 06:45:26 »
Citera
Nä, det är väl rätt naturligt - och sen kan det säkert varierar från person till person, hur mycket man försöker vara positiv ang sina egna grejer, resp hur man rackar ned på andras. I det här fallet var det inget märkvärdigt, inget särskilt skitsnack om man säger. Det som är lite speciellt i mitt fall är nog just att jag vill få plats med en "stor maskin" men bara har plats för inbyggd vvb. Jag misstänker annars att skillnaden mellan tillverkare är ganska liten, det är numera en rätt mogen produkt och man har ju i princip samma teknik även om man gjort vad man kan för att patentera detaljer, och hitta på beteckningar med tre bokstäver. På samtliga tillverkares websidor kan man läsa att de har sveriges bästa COP, och skillnaderna är så små att de kan komma undan med det.
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #96 skrivet:
22 januari 2013, 09:05:14 »
Citera
haha ja det är underbart. Personligen tror jag dom kommer undan med det för att det finns en tysst överenskommelse att ingen stämmer den andra kring den typen av påståenden. För då skulle alla snabbt stämma alla och så är cirkusen i gång.
Men visst. Den som inte gör sitt yttersta för att säkerställa att det företag man jobbar för säljer så många värmepumpar som möjligt, allt från marknadsförare, kommunikation och säljare får ju sparken, med rätta.
Men det är synd om dom börjar ljuga i säljmaterial och annat. Sådant säljer inte i längden, tror och hoppas jag.
Loggat
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #97 skrivet:
22 januari 2013, 09:59:57 »
Citera
Marknadsdomstolen är väl bland det mest tandlösa man kan tänka sig, så troligen skulle det komma fram till att alla tillverkare har rätt när de säger att de är bäst... Och annars skulle de förstås räcka med att var och en formulerade sig aningen tydligare så att det framgår mer precis vad de är bäst på.
Engergimyndigheten kom ju inte alls fram till att någon var bäst i testet 2012, men resultatet var ju väldigt jämt och varje tillverkare var troligen bäst på nånting, samt att de kan ha kommit med nån ändring eller ny modell som är snäppet bättre enligt dem själva - än konkurrenterna i testet.
Nåja, COP var väldigt lika, men berodde ju faktiskt en del på användarförhållandena. Sen är det väl kanske så att största skillnaden är att vissa använder Copeland, medan andra använder Mitsubishikompressorer. Där är jag inte påläst. Enligt IVT-mannen kan IVT (och Bosch då förstås) producera 65gradigt vatten direkt m h a kompressorn, och det är möjligt - men tyvärr kan de inte göra det i en burk som får plats i mitt utrymme och det är synd.
Fick jag bestämma skulle alla tillverkare göra ett kabinett som är högre, kanske 230 eller vad som kan behövas, och i det skulle man klämma in en vvb på ca 250 liter. Man skulle ju även kunna få öka bredden på skåpet till exempelvis 80 cm... egentligen är det ju diverse apparater som är instuvade i ett skåp så allt vore väl möjligt, men nu är ju prispressen någorlunda så man kan förstås inte bygga efter alla kunders önskemål.
Synd att föregående husägare inte tänkte annorlunda. Det känns onekligen som att den andra placeringen av pumpen i huset hade varit rätt självklar, men troligen styrdes valet av var nånting satt sen tidigare, kanske huvudcentralen eller nåt.
Är det avgörande fördelar med den ena eller andra offerten kanske jag får dra ledningar och ha vvb på lite distans, men då ska det nog vara en rätt bra offert.
Loggat
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #98 skrivet:
23 januari 2013, 10:22:59 »
Citera
Har nu fått in ett pris på borrhål som i praktiken innebär att hålet inkl allt, även moms, men inget ROT-avdrag skulle kunna kosta lite under 50 000:-. Det är då 180 m djupt, med en gissning på 170 aktivt, dvs totalt 13 m foderrör. I priset är förstås 6 m foder fast, och resten tillkommer som rörligt, kollektor, sprit och brunn/lock ingår.
Känns väl OK, och nu kan det förstås bara bli billigare...
Beträffande pumpplaceringen så börjar jag umgås med planer på att flytta mitt "pannrum" till nytt ställe. På gamla stället kan jag ju faktiskt acceptera att huvudcentral och nånting annat ligger kvar, eftersom jag inte till varje pris vill ha släta väggar där. Troligen blir det en liten klädkammare istället. Det tristaste är i så fall att bila bort fundamentet. Jag tror jag vill göra det eftersom det troligen är en rätt vidrig köldbrygga. På nya stället så kan jag ju då välja på att ställa pumpen på bjälklaget och dra alla spillrör till ett avlopp, i ett badrum som ligger vägg i vägg var tanken att under våren riva upp golvet och flytta lite brunnar eftersom det har varit bad/wc/tvättstuga, och nu istället ska bli bastu och bad/wc. En extra brunn är då en relativ baggis. Men vill jag ha maskinen på betongfundament så har jag en känsla av att det är lite långt mellan bjälklag och mark så det återstår att se hur kul det är att t ex plinta upp ett litet betongvalv.
Tveklöst är det stora fördelar med att ha pumpen där, samt att också lägga det nya hålet i anslutning till den platsen. Att i framtiden ansluta ett 70 kvm värmegolv känns ju bra då det nya pannrummet ligger med en dörr till det rummet. Att inte lägga slang i nya golvet i bastu/bad vore väl också korkat.
(Off topic: Är dock ambivalent när det gäller golvets ytskikt. Klinker kan vara trevligt, men troligen är det alltid dumt att lägga s k lättgolv i våtrum med klinkers. Dvs att ha bärande träbjälklag med några lager golvgips osv. Att gjuta en platta på bjälklaget är ju en helt OK metod, men jag vill inte ha nivåskillnad, och jag vill ju inte karva ur golvet. Eller så är det acceptabelt eftersom det på originalbjälklaget ligger 5 tum extra bjälklag/isolering... F-n, det här växer och växer... synd att det är så kallt ännu. -22 i morse.)
Loggat
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #99 skrivet:
23 januari 2013, 19:36:24 »
Citera
Har nu mätt mitt förråd. Det är 165x280. Känns som att en pump och en vvb får plats med tämligen stor marginal. Kanske passar de t o m i änden av förrådet, med det mesta av smågrejerna på väggen ovanför med tanke på takhöjden. Avlopp lär det bli, men frågan är hur mycket det är vunnet med betongfundament. Onekligen så vore det bra att slippa såga upp bjälklaget, med tanke inte bara på bjälkarna utan även på isoleringen.
Det känns ju som en bra sak om man skulle kunna ställa allt på plats, dra en massa rör, och sedan i slutänden bara ansluta detta mot radiatorkretsen. Sen kan man ju i lugn och ro skrota gamla pumpen, rensa det som ska bort från väggarna där, flytta dit elkassetten - som kanske i den nya installationen är ännu mindre viktig - men ändå rätt trevlig att ha som back-up.
Faktum är att nya borrhålet skulle kunna vara påkopplat och luftat när det är dags att skruva dit framledningen och returen. Gamla kollektorn kan få komma in i bilden när det blivit vår om det ska slabbas med glykol. Att dra kollektorslangarna vidare bör gå ganska lätt under huset. De kanske kan ligga på marken med nån slags isolering.
Hm... Och så blev det genast nästan i mesta laget att välja på i värmepumpsväg.
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #100 skrivet:
23 januari 2013, 22:52:19 »
Citera
att ha ordentlig yta i teknik/pannrum är ju onekligen en fördel. Samtidigt låter ju nuvarande plats idealisk utifrån risken att störa omkringliggande verksamhet samt att du har ett färdigt betongfundament för värmepumpen. Inget enkelt val.
Loggat
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #101 skrivet:
23 januari 2013, 23:26:37 »
Citera
Har blivit lovad hjälp med rördragningen av en kamrat som påstår sig tycka att sånt är roligt...
Jag tror han ska få bli delaktig i beslutet. Har inte kollat in fundamentet underifrån i nuvarande perspektiv, dvs hur lätt det är att riva. Kan tänka mig att jag får nöja mig med att bila bort så pass att jag kan isolera ovanpå det. Misstänker att minst en bjälke är kapad och och att dess ände vilar mot fundamentets nedre delar. Inget kul att riva sånt. Och inget kul att lämna om det nu inte står en vp på.
Skulle kunna tänka mig lite olika lösningar på det andra stället, och möjligen skulle man kunna vara rätt ambitiös med dämpning och då ställa det på befintligt bjälklag, det är ju inte direkt mot rekommendationerna. Det ligger ett gästrum rakt över, men i sen är det en bra bit till nästa säng. Och på bottenvåningen så är det det absolut perfekta stället ur ljudsynpunkt, medan det nuvarande ligger onödigt centralt.
Huvudcentralen får ligga kvar åtminstone tills den en dag ska ersättas. Den är från ca 1985 med porslinssäkringar, inte så gammal men borde bytas mot modern normcentral och framförallt vill jag ha separerad nolla till undercentralerna så att jag kan ha jordfelsbrytare, nu har jag bara det på några av undercentralerna. Men det är ett senare ärende.
Kvar finns ju också kompromisslösningen med vvb i förrådet, och kanske att man då lägger rör tillsammans med laddrören för de blivande värmegolven.
Att på sikt få en så snygg lösning med rören, som ligger under taket till stor del, om man flyttar värmepumpen är inte jätteenkelt. Jag vet inte om jag ska dra nya rör under taket - eller under golvet. Det senare är ju lättast att göra snyggt antar jag, och när det gäller gamla platsen så tror jag inte det ska bli en tom hörna med släta väggar där ens på sikt, utan nuvarande vp-utrymme får nog bli klädkammare, vilket definitiv kommer att bli användbart. Hallen där detta ligger är ändå på så stor yta att den räcker utmärkt.
Noterade nyss att elkassetten går, möjligen med båda patronerna. Men FL och retur ligger båda på 40 grader och vvb på 42. Växelventilen står i manuellt shuntläge. Jag har effektvakt och funderade på om det kan vara så att någon elpatron inte går, men det är svårt att kolla. Jag har separat kWtimmätare på elkasseten så jag ser att den går, men har inte noterat mätarställningen för att kolla hur mycket. Har inte lyckats mäta strömmen till elkassetten på ett bra sätt. Jag är dock rätt säker på att det med tillgängliga 22 kW är otillräcklig effekt, elementen är varma men brukar kunna vara varmare. Jag hade nog bättre FL-temp tidigare när det var kallare ute, och framförallt är det ju märkligt att jag inte har nåt delta på FL och Retur. Men, som sagt, givarna sitter på nåt lite lurigt sätt i värmepumpen minns jag så detta med shuntningen kan möjligen göra att temperaturerna inte är korrekta. Har tyvärr inte hittat manualen med ritning på hur allt sitter.
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #102 skrivet:
23 januari 2013, 23:43:08 »
Citera
beroende på vart stegen sitter så ser man inte skillnad på framledning och retur i värmepumpens givare.
Skillnad ser man bara om effekten tillförs MELLAN värmepumpens returgivare och framledningsgivare.
Sker tillskottet före returgivaren eller efter framledningsgivaren är en skillnad på 0 grader ett tecken på väl kalibrerade givare
Loggat
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #103 skrivet:
24 januari 2013, 08:28:15 »
Citera
Ok, ja jag vet att givarna sitter lite märkligt. Det gick upp en talgdank när jag såg ritningen förra gången växelventilen stod konstigt. Nu står den i shuntläge och detta kan nog krångla till det, jag tillför ju dessutom både effekt på den interna elpatronen samt ute på radiatorkretsen i elkassetten.
Det trevliga är ju att man får ut så mycket mer värmeeffekt på samma huvudsäkring när värmepumpen går!
Däremot blir det ju inga 22 kW, eftersom jag har 25A huvudsäkring, och jag blir inte klok på hur effektvakten riktigt reglerar. Den kan ju vara installerad på lite olika sätt antar jag.
Enligt pumpens utegivare var det i morse -23 och det var lite för mörkt på fönstertermometern, men den visade minst lika mycket (kyla). När jag kom ut i bilen så gick allt oerhört trögt, så det kan nog ha varit betydligt kallare i natt. Däremot hade vi åtskilliga grader varmare om man ska tro SMHI. De angav även drygt 10 grader fel häromdagen. Mycket märkligt.
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #104 skrivet:
24 januari 2013, 23:25:07 »
Citera
just kyla kan slå väldigt lokalt. med stora avvikelser. som till på köpet är svåra att förutse.
jag har roat mig med att notera skillnaden på faktiskt temp, förväntad temp enligt SMHI och YR.
Helt klart är att YR har varit hyfsat bortkollrade senaste dagarna. (understatement)
SMHI har förväntat sig lite kallare än det blev. I alla fall dagtid. Men kvälls,natt och morgontempen har dom satt ganska perfekt.
har du ingen mätare, typ eliq, som mäter total kW förbrukning för stunden.
Du vet du får en sådan här för 1200kr
http://www.eliq.se/sv/shop?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=4&category_id=1
snart tror någon jag jobbar för dom. men nej så är inte fallet. jag bara tycker det är en störtsmidig grej att ha.
är det varmt i kåken då? eller tvingas du fulelda?
och betänk här nu också att du inte har 70m2 salong aktiv och fullvarm.
ja menar alltså så att du nu får ett riktigt bra hum om ditt effektbehov.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
6
[
7
]
8
9
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vilken värmepump ska jag ha istället för min gamla Thermia Villa 120?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 921
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
torbjorn_forsman
Björn-M
svenske kocken
Larsmaja
lubbis
Börje__
T Ramsmark
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info