Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken värmepump ska jag ha istället för min gamla Thermia Villa 120?  (läst 31001 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
"Viessmann gör inte över 10.5kW med integrerad beredare då dom, med rätta, anser att det inte är en korrekt konstruktion."

Hm? Om det är dåligt med integrerad vvb är alternativet för mig att ställa beredaren på en ställning över pumpen... Pumpar utan vvb brukar ju i dessa storlekar vara rätt små och det vore ju inte omöjligt. Är det motiverat??
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Ja det kanske är möjligt. Det beror på takhöjden. Jag vill minnas att dom "kräver" 390l till 17kW och det får nog inte plats ovanpå VP. Man måste även kunna komma åt VP ovanifrån. Säg typ i alla fall 50cm.
SÃ¥ totalt skulle det nog ge ca 3 meter pelare.

Med 10kW värmepump, befintlig slinga, alla ytor uppvärmda utan eldning av ved ett normalår tippar jag på att du tangerar 30MWh som borde bli maximalt 20MWh med en större VP och lite mer kollektor. Du har ju 600 meter och det är bra, och längre än man normalt sett har innan man delar upp på två slingor. Tror man brukar dela upp efter ca 400m.

Så länge du inte värmer upp hela huset och så länge du eldar samt så länge du accepterar att det ibland är kallt hemma så minskar ju besparingspotentialen.

En vettig installation skulle gissningsvis landa på 150' och den är kanske under rådande omständigheter inte motiverbar.

Som jag ser det måste du oavsett köpa en ny VP och att då lägga ner närmare 100' för att få en installerad och klar så är merkostnaden om 50' något du räknar hem ganska fort.

Men så tänker jag :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
En sak gör mig lite förbryllad, du skriver att du eldar för att avlasta VP, men du styr inte på innertemp då du inte har en sådan givare. Det innebär att VP inte har någon som helst "aning" om att du eldar. Om du nu inte har någon annan form av termostatstyrning inomhus då.

Jag kikade en hel del på F1250 innan jag valde VP och den har ett ganska föråldrat gränssnitt i jämförelse med 1X45 pumparna. Vad är den huvudsakliga anledningen till att du vill ha en frekvensstyrd kompressor/VP? F1245 12kW har scrollkompressor,dock är den inte frekvensstyrd.
« Senast ändrad: 14 januari 2013, 16:34:29 av wendtan »
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
När det gäller kostnaden för bara vp-byte, så finns det pumpar på 12 kW för knappt 60 loppor inkl moms. En Nibe 1250 ligger i webshop på 79 000 ink frakt. När det gäller installationen så känns det ju fullt möjligt att göra den själv, men jag misstänker att det kan ha återverkningar på garantin eller nåt annat, så jag får väl ta hem en rörböjare som har en dags arbete om jag hjälper till att hysta in maskinen. (Såg att Nibe väger en bit över 300 vilket onekligen komplicerar själva inlastningen...)
Det känns som att 79 + en dag rörmokare + diverse material inte når upp till 100 kkr?

När det gäller varvtalsregleringen, så tänkte jag att man hade glädje av den under en stor del av året då pumpen ändå inte går på full effekt? Under 9 månader så är det ju definitivt så att intermittensfaktorn på min nuvarande pump är hyfsat låg. Jag har dock egentligen noll koll på fördelarna med reglering på de olika delarna. (Jag förstås att den inte gör nån nytta om pumpen ändå går för full, men det gör den ju inte så stor del av året.)

När det gäller takhöjden så är det väl möjligt med en 3 meters pelare, men det framstår inte som praktiskt, och merkostnaden för den installationen är nog rätt stor, och integrerad vvb eller separat är väl kanske samma kostnad om man ser till huvudkomponenterna bara? 390 l vvb låter ju som onödigt mycket vatten som står och kallnar. Jag har aldrig haft problem med att vv tagit slut, och det är nog bara 150 l i den vvb jag har nu.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
En sak gör mig lite förbryllad, du skriver att du eldar för att avlasta VP, men du styr inte på innertemp då du inte har en sådan givare. Det innebär att VP inte har någon som helst "aning" om att du eldar. Om du nu inte har någon annan form av termostatstyrning inomhus då.

Nä, det är helt korrekt och förstås primitivt. styrningen går till mitt pekfinger, jag sänker börvärdet om jag tycker att det blir för varmt, men det står ofta på t ex 17 grader, vilket i och för sig kan betyda nåt annat beroende på hur kurvan stämmer... När jag eldar blir det lagom varmt, och annars justerar jag alltså.

Innegivare har stått på önskelistan, men "min kyltekniker" har varit rätt ointresserad eftersom han menar att det brukar funka dåligt. Jag hade dock tänkt prova på egen hand, men det har liksom inte blivit aktuellt eftersom det har varit diverse krångel med pumpen nu de senaste åren.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
Jag styr på innertemp själv och de fungerar ypperligt, det går att ställa med vilken faktor den skall påverka kurvan så att säga. Innertempgivare är standard på Nibe F1X45 pumparna.

Om du sänker börvärdet sÃ¥ har du ju absolut en besparing gjord, det framgick inte riktigt att du gÃ¥r o manipulerar kurvan när du eldar  :)

Det är ofta sÃ¥ att en VVS installatör avrÃ¥der frÃ¥n innertempgivare, det betyder dock inte att det är en dÃ¥lig idé  a:gl
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Det lär väl bli innetempgivare på nästa pump.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
en större varmvattenberedare förlorar inte nödvändigtvis mer värme. I just detta fallet talade jag om viessmann och dom gör väldigt välisolerade grejer.

Även deras integrerade beredare är brutalt bra men tyvärr tillåter dom den bara på värmepumpar upp till 10.3kW. Dvs samma storlek som du har nu fast då med några snäpp bättre COP.

Med befintlig kollektor skulle min rekommendation vara just en sådan maskin.

Med ett extra borrhål blir rekommendationen thermia optimum 16kW då det är den största med integrerad beredare. Ja eller danfoss som den heter om du vill köpa den själv.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
På vilket sätt är Viessmanns beredare bättre än konkurenternas eller tycker du alla är brutalt bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Menar du deras externa 390l-beredare eller den integrerade?

Den sistnämnda går ju att ta del av prestanda med avseende på värmeförlust i ett nyligen genomfört test som diskuterats en del här på forumet.

Den förstnämnda har nog inte testats men den har en slinga tjock som en arm och riktigt gott om isolering, något som ofta efterfrågas här på forumet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Menade nog främst den inbyggda som har ungefär likadana förluster som Thermias G3 beredare tror det skilde 30kwh per år men Thermian har 2 grader varmare vv och det ger antagligen ökade förluster och viessmanns beredare hade tydligen plattvärmeväxlare är det standard på dom ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
nope och det är lite synd. Testet gjordes av någon anledning med deras solslingeförberedda VP. Den är dyrare än den vanliga.

Den vanliga har inte växlare.

Kanske är det så att slingan är den samma men används för sol i 343 och därför blir det en växlare för VP VV på den.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Ovanligt korkat att testa en vp som är förbered för sol med en beredare på 220 liter som håller runt 50 grader hur mycket kan solen bidra med då eller är det tänkt att man ska ha slavtank bredvid Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
solen skulle ju bara värma varmvattnet så vitt jag förstår.
Styret är gjort för att fungera med solslingan.

tanken är väl att under sommarhalvåret behöver man sällan göra VV med värmepumpen.

right?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Men solen ger normalt inte så mycket effekt när tempen stiger och beredaren ligger redan på ca 50 grader och kan inte värma så många grader. Om nån tar en rejäl dusch kommer vp starta för det är för lite lagrad energi i en 220 liters tank eller efter en molnig dag. Men det är klart det är väl en kompakt lösning annars hade man väl satsat på en rejäl tank och som kompakt lösning kan det säkert vara ok det är nog så man ska se på produkten jag är nog för gnällig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!