0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Åk Scania
Nja, Scania har en taskig drivlina. Stoppa in en Scania V8 i en Volvo, så blir det bra.
Nja, den håller allt om man kör som man ska köra
Som redan sagts: Open source!Om man ser till styrningen så tänker jag mig ett självlärande system, som automatiskt ställer in sig efter husets och pumpens förutsättningar. Borde inte vara konstigare än ett antal givare för temperatur, ljus, luftfuktighet, vind, rörelse inomhus.. Ja vad som nu krävs, utan att för den sakens skull göra det kostsamt och med massa avancerad teknik som kommer gå sönder. Användaren ska bara behöva tala om att den fasta temperaturen (kurvan) behöver korrigeras upp eller ner i en inkörningsfas.Styrningen lär sig sen vad den skall sikta in sig på dagtid, nattetid, under helgen, när det blåser, när det är mulet, när alla vill duscha på morgonen, när det eldas i braskaminen... Ja ni förstår principen.Dagens system klarar av sådant ganska bra redan, speciellt med en innegivare, men de krävs ändå att den som ställer in grejerna vet vad han/hon pysslar med och helst bor några veckor i huset.
Rinnan har en väldig viktig poäng i det han säger.Jag har ofta tänkt att om man ska slå sig in på värmepumpsmarknaden måste man visa kunden att man vågar lita på sin produkt, man måste lämna typ 10 års garanti som innefattar ALLT, dvs går en cirkulationspump sönder efter 9,5 år så byts den på garantin, helt gratis för kunden.