0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Huskurva och justering ... det är en ganska låg huskurva, ungefär som för golvvärme, men en väldigt hög justering. 45-kurvan är ju ganska flack, och om man då lyfter den 5 grader så får man hög framledning vid ganska varmt ute men inte så stor ökning sen när det blir kallt ute. Sen har ni satt innegivarens börvärde till 19, vilket ska sänka framledningen en aning. Du har inte skrivit vilken EcoAir du har, men om jag antar att det är en 107 så drar den ca 2,2-2,4 kW. Om den skulle gå hela dygnet, utan stopp, skulle den alltså dra ca 55 kWh. I och med att ni tidigare haft övre pannan på 60 grader så måste elpatronen i övre jobba ordentligt (värmepumpen kan bara värma övre delen indirekt, till 52-53 grader) och har ni dessutom duschat en hel del (brist på varmvatten tyder på det). Så sammantaget låter inte 76 kWh per dygn som konstigt med de tidigare inställningarna.Med nya inställningarna borde det bli bättre, men jag tycker fortfarande att kombinationen av huskurva, justering och innetemp ser konstig ut. I diagrammet är 45-huskurvan streckad och din 45+5 blå.
Hej FiaVar i landet är ditt hus beläget.Hur många m2 ?En plans hus ?Årtal då det är byggt?Hur stor VP är det installerat?Din totala elräkning i kW är?Cocacola
Det är tre veckor mellan avläsningarna (total drifttid 503, delat med 24 = 21 dygn). På den tiden har ni gjort av med 64 kWh på elpatronerna (elvärme, differensen mellan värdena) vilket ger ca 3 kWh/dygn. Det är alltså inte där den stora boven är. Kompressorn (värmepumpen) har gått totalt 369 timmar, dvs i snitt 17,6 h/dygn. Multiplicerat med de 2,4 kW som erp nämner blir det 42 kWh/dygn. Totalt har alltså EcoAir och EcoEl dragit ca 45 kWh/dygn, så nånting annat drar 30 kWh/dygn. Vår hushållsel ligger på ca 6000 kWh per år, vilket blir 16 kWh/dygn, så antingen har ni väldigt hög förbrukning av hushållsel, eller så har ni nåt annat som ligger och drar lika mycket som all annan hushållsel tillsammans. Värmesystemet är inte boven. Om huskurvan... Jag hade testat att sätta huskurva 45, justering 0 och innetemp 20. Sen hade jag kollat diff VPin/ut och eventuellt sänkt farten på laddpumpen (som sitter undr tanken på EcoEl). Det set ut att vara på gränsen till för liten diff, eller vad säger erp?blem med tre duschar efter varandra, fast då har vi å andra sidan installerat duschmunstycken som begränsar flödet.