0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men foder rören kostar väl lika mycket med er metod också antar jag.
Bjuder ni på rören oavsett om det går 6 meter eller 50 meter foder rör
Yepp
Dom använder inte foderrör, det är det jag misstänker..
Jag ser definitivt en stor marknad, t.ex. här i Lund-trakten så är det en 70 m till berg (om jag minns rätt) och bergvärme existerar i princip inte bland privatpersoner pga borr- och foderkostnad.[/quoteRyktet säger att en rigg är beställd till gtb
Vårat foderrör är samtidigt en borr ! ( tänk hålsåg)Gå sedan invändigt i detta på vanligt sätt med bergborren/ vatten hammaren. När slang är nere tätas hålet i berg med patenterad lösning.Sedan drages foderrör upp & användes till nästa & nästa & nästa hål.
Hur tätar ni mot ytvatten ? går slangen att byta ut senare om det av nån anledning skulle behövas ?
Hur tätar ni mot ytvatten ? Slangen går alltså inte att byta ut.
Säger inte branschregler (eller om det är lagar) att man måste ha en bit med foderrör?Sen säger ju rubriken bergvärme till 1/3 av kostnad. Egentligen är det väl borrningen som blir till 1/3 av kostnaden? Priset för pumpen och installationen av av den lär ju bli samma. Sen att ni kanske har hittat ett totalkoncept med borrning, egen pump och installation är ju jättebra men som kund vill man veta att det kommer finnas support och reservdelar i många år framåt även om installatören försvinner. Väljer man en väletablerad pumpleverantör så hoppas man på att det ska gå bra även om leverantören blir uppköpt eller går i konkurs.