0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
lär snart bli ett 1 000 meters hål i domsjö värma verkstan utan värmepump !! endast cirk pump med fläkt paket .gratis värme är gött
1000 meter För mig som inte fattar, kan du förklara hur ni ska borra 1000 meter, jag läser på forumet om att en del borrare har svårt att komma ner mer än 200 meter..En annan fundering, varför inte ansluta 1000 meters hålet till en bergvärmepump?Är det ens lönt att borra 1000 meter, är det inte bättre att ha 5st 200 metershål?Hursomhelst, ingenting är gratis
Borrar man tillräckligt djupt behöver man ingen VP, det är bara att pumpa runt vattnet med en enkel cirkulationspump.Med 200 metershål måste man ha en VP för att få upp tempen, med ett kilometerdjupt hål kan man klara sig utan det, beroende var man bor.Enligt http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CDQQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.skb.se%2F48667d23-6500-4cc5-9e29-f42277051a6d.fodoc&ei=9QJCUcKoEInTswa79oDQBw&usg=AFQjCNFhFEp4eLvWtbhKVsvM_C3J-qK_-A&sig2=ZJVitzmrmFe_b6gTAg-ViA&bvm=bv.43287494,d.Yms är det 22⁰ på 1 km djup i Oskarshamn. På 12 km djup smälte borrkronan nár ryssarna försökte borra 15 km.
Tack för upplysningen, blev lite klokare nu MEN, nu blir jag ännu mera fundersam.. Vad kostar det att borra 1000 meter..
Aha, då ska man alltså vänta ett par år innan man satsar på bergvärme
vad tror forat om bergvärme pump ca 6 kw med 130 meter borra anpassat mot hus som saknar vattenburen värme ! v pumpen kopplas till 1 eller 2 luft inne delar. gissar kostnad runt 60 70 000 !maskinen skall även gå att köra mot vvb.vi har testat 2 av dessa i vinter o de går otroligt fint.vore detta något ??
Kör du direkt till fläktkonvektorerna, eller har du någon arbetstank som värmepumpen går mot?Kör du med fast temperatur, eller mot en värmekurva?
hmm..självkostnad gissar jag blir ca 30 000 kr för 1000 meter.i första hand vill jag testa att värma min 600 m2 verkstad. normalt kör jag bara 16 17 grader. kan man värma denna för några hundralappar /år så vore det kul.vi drog ner riggen till ludvika förra veckan...trodde på mildare väder där !!kallt som attan minus 22 . men vi har borrat i allafall. går otroligt bra o fort även i granit. låg på ca 1 meter /min. 120 meter drog 50 l bränsle å då stog vi flera timmar på tomgång o surrade.
De lät billigt för 1000m borra, vad klarar borrkronan av i meter med omslipning, kör ni med Atlas ? Är det 5" vassara vattenhammare ni kör med ? Lite nyfiken, då ja kör en större borrigg själv, fast i grundläggnings svängen,