0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
"Vi kommer att testa våra fyra mest sålda pumpar enligt Richards enkla testmetod. Resultatet kommer att offentliggöras. Själva metoden kommer oxå att offentliggöras på ett transparent sätt. Vi kommer dessutom att ta initiativ till att försöka få mätmetoden spridd och använd av andra importörer av luftvärmepumpar."
SNIPVi vet till exempel inte om alla eller bara vissa värmepumpar testas med pollen och kolfilter bortplockade, Sanyos testades på detta sätt, men de övriga?SNIP
I många fall är det rent handhavandefel som gör att inte maskinerna går som dom ska.
Ja du Rikard Moderator jag börjar nästan tvivla på din objektivitet, även om du skriver spaltkilometer till försvar för Kinnan och deras eget test som kraftigt avviker från SP:s test så måste jag ställa en fiktiv fråga till digAnta att du får besök av en dammsugarförsäljare av märket X som hävdar att i deras eget test och på ett snyggt diagram visar att X suger 5000wMärket X och flera andra fabrikat finns också med i ett test i R&R utfört av SP, i detta test framgår att märket X suger bara 500w, de övriga suger omkr. 1000wSkulle du köpa märket X om du vill ha största möjliga sugförmåga? eller skulle du anse det som vilseledande marknadsföringSkulle du köpa märket X så skulle i allafall jag anse dig som tämligen lättlurad
Infoga citatAv någon anledning har Rickad rycks med i debatten.Jag tycker att Rickard i första hand ska vara en bra moderator.
Ja, oberoende värmepumpsforum? Nu börjar t.o.m Rickard ifrågasättas, forumet börjar väl dra in pengar?Dumt att riskera att de som lägger ner mest på egenutvecklade tester och mördande reklam uteblir?
När jag så sakligt jag kunde redovisade mina data så ifrågasatte etablissemanget mina värden och framför allt hur långt ner i temp min pump stod för hela vårt värmebehov och vår besparing. Kolla in den här länken:http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,5014.0.htmlInte en reaktion i den riktningen trots -23 utan stöd! Och det med en panasonic(!).
Citat från: runte skrivet 18 november 2005, 15:09:13Ja du Rikard Moderator jag börjar nästan tvivla på din objektivitet, även om du skriver spaltkilometer till försvar för Kinnan och deras eget test som kraftigt avviker från SP:s test så måste jag ställa en fiktiv fråga till digAnta att du får besök av en dammsugarförsäljare av märket X som hävdar att i deras eget test och på ett snyggt diagram visar att X suger 5000wMärket X och flera andra fabrikat finns också med i ett test i R&R utfört av SP, i detta test framgår att märket X suger bara 500w, de övriga suger omkr. 1000wSkulle du köpa märket X om du vill ha största möjliga sugförmåga? eller skulle du anse det som vilseledande marknadsföringSkulle du köpa märket X så skulle i allafall jag anse dig som tämligen lättluradDin fiktiva fråga tar jag som en förnedrande kommentar.Nu har jag tyvärr inte tillgång till R&R:s test, men om jag inte missminner mig så skillde det inte mycket mellan panasonic och de bästa vid låga utetemperaturer, vid +grader var Pana bäst.Jag blandar mig bara i debatten för att vara en motvikt mot de som anser att Pansonic är dålig, för det är den inte.Dock har jag aldrig påstått att det inte finns bättre.Observera dock att vi här bara talar om COP och uteffekt, att kalla en värmepump för bra eller dålig bör innebära att man även väger in saker som ljudnivå, garantier, tillgång på reservdelar och service samt den totala byggkvaliten.Samt även hur beprövad en produkt är.För att inte tala om priset.När det kommer till mitt oberoende får var och en bedöma detta, fel kommer jag naturligtvis att ha ibland, de gånger jag har det så brukar jag dock erkänna detta.Jag är dessutom motaglig för kritik så länge den håller sig på en högre nivå än din fiktiva fråga.CiteraInfoga citatAv någon anledning har Rickad rycks med i debatten.Jag tycker att Rickard i första hand ska vara en bra moderator.Mmm, då slipper du kanske få svar på tal.Jag trivs med att debattera och ingen kan stoppa mig För övrigt är mina inlägg i denna debatt mitt sätt att moderera denna tråd, de påståenden och beskyllningar som Kinnan fått utstå här är/var inte saklig och i paritet med vad övriga importörer tvingats utstå.
Jag kan hålla med om att skillnaderna mellan de två testerna är stor
Dessutom har jag invändningar angående ordet förnedring, det ordet används lite för lättvindigt. Om man blir våldtagen, fysiskt hotad, rånad, misshandlad, oskyldigt anklagad för grova brott osv kan jag hålla med om man blivit förnedrad. Du får det att låta som om du blivit kränkt. Det har du inte. I så fall blev jag också det när folk antydde att jag var en lögnare vid redovisning av mina L/L erfarenheter. Det var nämligen lite jobbigt.