0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Rickard skrivet 17 november 2005, 23:20:38För att få ett trovärdigt test bör kanske tillverkare/importörerna själva (under överinseende av SP:s personal) få optimera inställningarna vid testen.Jag skall t.o.m. sticka ut hakan och påstå att SP:s kontrollanter knappast besitter den kompetens som krävs för att till fullo förstå hur man bäst ställer in de olika värmepumparna (eg. kylmaskinerna) för optimal värmeproduktion.Hej Rickard!Återförsäljaren Installerar, startar upp och ställer in sin egen pump!Angående uteffekt fick jag höra av Ahlsells experter (på mässa) att SP kommer fram till lite för hög effekt pga den luftfuktighet som dom använder vid test (luftfuktigheten lär vara bestämd i provmetoden så det är som det är). Kinnans kommer fram till bättre resultat än SP på samma pump så då blir det ännu mer fel. Det viktigaste tycker jag dock är att om alla använder samma test så går pumparna att jämföra. Förövrigt tycker jag inte att du har möjlighet att ifrågasätta kompetensen på SP. Det fungerar väl på så sätt att när det finns en provmetod, som kunden naturligt vis har godkännt, så är det den metoden som bestämmer kvaliteten på testet. Resultatet kan ju inte vara godtyckligt beroende på personal!! Så går det inte till! Nu är det ju så att det är återförsäljaren som betalar. Skulle han betala om testen var hemligt?Nä Du.Nu får du kamma dig!
För att få ett trovärdigt test bör kanske tillverkare/importörerna själva (under överinseende av SP:s personal) få optimera inställningarna vid testen.Jag skall t.o.m. sticka ut hakan och påstå att SP:s kontrollanter knappast besitter den kompetens som krävs för att till fullo förstå hur man bäst ställer in de olika värmepumparna (eg. kylmaskinerna) för optimal värmeproduktion.
Och vad tusan är "Rated frequency??
CiteraOch vad tusan är "Rated frequency??Precis!
Citat från: Rickard skrivet 18 november 2005, 11:13:17CiteraOch vad tusan är "Rated frequency??Precis!Att ingen och inte ens generalagenten (!) kan läsa innantill! :,v(Det står ju i servicemanualen att rated compressor operating frequency är en mode som man kan sätta pumpen i om man vill felsöka, utföra service och kontrollera tekniska data! Det är ett fast varvtal på kompressorn och inget annat. Vem som helst kan ställa in denna mode. Bara att läsa i servicemanual hur det går till. Samma manual som med dom felaktiga diagrammen!
CiteraOch vad tusan är "Rated frequency??Som jag förstått det så är rated ... någon form av "mellanvartal" på kompressorn, ett varvtal som vid låga utetemperaturer kanske inte ens räcker till för att kondensera/förånga kölmediat ordentligt. Med värdelösa data som följd.
Ett magiskt ögonblick,I denna förvirrande debatt. Nu har Kinnan möjlighet att träda fram och säga att; "Vi kommer att testa våra fyra mest sålda pumpar enligt Richards enkla testmetod. Resultatet kommer att offentliggöras. Själva metoden kommer oxå att offentliggöras på ett transparent sätt. Vi kommer dessutom att ta initiativ till att försöka få mätmetoden spridd och använd av andra importörer av luftvärmepumpar."Idag är det fredag, forumet håller kanske andan/avvaktar till måndag eller tisdag. På onsdag är nog debatten, förvirringen och desinformationen i full fart igen. Och vad tusan är "Rated frequency??
Citat från: larryd skrivet 18 november 2005, 11:06:49Ett magiskt ögonblick,I denna förvirrande debatt. Nu har Kinnan möjlighet att träda fram och säga att; "Vi kommer att testa våra fyra mest sålda pumpar enligt Richards enkla testmetod. Resultatet kommer att offentliggöras. Själva metoden kommer oxå att offentliggöras på ett transparent sätt. Vi kommer dessutom att ta initiativ till att försöka få mätmetoden spridd och använd av andra importörer av luftvärmepumpar."Aldrig i livet! Ska Kinnans mätmetoder bli standard!Har du tappat förståndet?Ser du inte vad dom håller på med nu??
Ett magiskt ögonblick,I denna förvirrande debatt. Nu har Kinnan möjlighet att träda fram och säga att; "Vi kommer att testa våra fyra mest sålda pumpar enligt Richards enkla testmetod. Resultatet kommer att offentliggöras. Själva metoden kommer oxå att offentliggöras på ett transparent sätt. Vi kommer dessutom att ta initiativ till att försöka få mätmetoden spridd och använd av andra importörer av luftvärmepumpar."