Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vad behövs vid installation av en jordvärmeanläggning?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
...
5
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Vad behövs vid installation av en jordvärmeanläggning? (läst 28193 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Blixt3n
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Ljungbyhed
Antal inlägg: 47
Karma +0/-0
Kön:
Signaltekniker på södra stambanan, Arlöv-Alvesta
Blixt3n
«
skrivet:
24 december 2012, 13:33:57 »
Citera
Hejsan, som ny medlem och många timmars läsning här på detta fantastiska forum där man sett den ena och andra lösningen på olika bekymmer andra haft, så har detta löst många tankar som jag haft i huvudet.
Min stora fråga som jag haft svårt vid att hitta är vad man egentligen behöver för materiell för att få ihop en fungerande värmepumpsanläggning för jordvärme?
Tanken var/är att jag ska göra det hela själv, men samtidigt är jag liksom lite tveksam om det verkligen lönar sig allt för mycket nu när det finns ROT-avdrag etc...men skulle varit skoj att få lära sig en ny grej här i livet.
Har fått in en offert från ett företag här nere i Skåne som sysslar med Nibe, då jag läst en del gott om detta fabrikat och den offerten skulle hamna på strax under 100.000kr med all installation/igångkörning/grävning inklusive ROT-avdraget.
Den största anledningen till att jag skulle vilja gräva ner kollektorslangen själv är pga den grävaren som detta företag skulle ta och använda sig av är metoden plöjning, vilket gör det hela till ett större utmaning i min trädgård/tomt pga den dagvattendränering som jag har samt att det inte överallt går att typ få in en 16-tonare, så min tanke var en "minigrävare" på ca 1-2ton...inte mycket att hurra på men borde gå(förhoppningsvis) på 1 vecka, för jag har fler projekt som jag har tanken att gå igång med samtidigt som nedgrävning av kollektorslangen som nyplantering av en bokhäck etc.
Lite information om anläggningen som är tänkt att installera:
Nibe F1145, 8kW (47895kr)
Nibe VPB 200 Cu (10058kr)
Kollektorslang 300m x 2 (alt 250m x 2) + brine fat på 200L (6669kr + 4871kr=11540kr)
=69493kr + hyra på minigrävare= ~8000kr/vecka = 77493kr inkl frakt
Som ni ser så är mellanskillnaden just nu ca på 23000kr emot offerten från ett företag som sysslar med detta dagligen.
Trots allt är 23000kr mycket pengar i mellanskillnad, och det är bara med det grova materialet inräknat för sen tillkommer ju isolering i mark/rörkopplingar/isolering inomhus etc.
Det är just detta jag undrar lite över, den sistnämnda punkten vad som egentligen behövs vid isolering etc.
1: Vad är rekommendationen att använda för isolering i mark, när man ska typ korsa dagvattenrör/rör som leder vatten från en källa?
2: Hur går man igenom smidigast i husgrunden? Får man gå in med kollektorslangen genom grunden eller måste det vara kopparrör? Vilken dimension i så fall?
3: Om man i detta fallet går med 2st slingor ute på tomten, hur sker ihopkopplingen på insidan av källarutrymmet?
4: Är det bara till att koppla in sig likvärdigt på elementslingan i huset som vedpannan är kopplad idag?
5: Vad behövs för olika kopplingar från inkommande kollektorslang från väggen till värmepumpen?
6: Behövs verkligen den där påfyllningssatsen för att fylla på brine?
Tack så mycket i förhand.
Med Vänlig Hälsning
Martin, en skåning i centrala Skåne.
«
Senast ändrad: 24 december 2012, 13:38:44 av Blixt3n
»
Loggat
Nibe F-1145(8kW) + VPB200, installerad augusti 2013.
2st volymtankar: 1st 100L på fram och 1st 140L på returen, totalt 300L på radiatorkretsen.
Hus från 1930(1,5-plans) med tilläggsisolering på 2000-talet på hela 126m2+70m2 biyta, strax utanför centrala Skåne.
Totalkostnad av installation: ~128.000kr inkl återställning av tomt(60m3 jord/nysådd av gräs m.m)
Förbrukning före ombyggnad:
25-30m3 ved + ~5500kWh i hushållsel.
magneten
Kan värmepumpar
Stad/land: Munkedal
Antal inlägg: 175
Karma +0/-0
Kön:
magneten
SV: Vad behövs vid installation av en jordvärmeanläggning?
«
Svar #1 skrivet:
28 december 2012, 22:10:26 »
Citera
Man skall ej bortse från de "mindre posterna" såsom kopplingar/rördelar, rör, ventiler påfyllnadskoppel, förgreningskoppel, isolering, elinstallation osv ty detta går utan större problem på +10000:- samt att den tid du lägger ner kanske är värt några kronor iaf. ex grävning ca 1 vecka med en så liten maskin ( givetvis beroende på hur lättgrävt det är, grävde själv ner 400m till en 6kw pump åt en kompis med en 5,5 tons maskin och det tog en låång helg) installation av pumpen kanske oxå tar en vecka då man jobbar långt ifrån lika snabbt som en hantverkare, samt att man kan behöva fundera lite mera
Med tanke på detta är det inte säkert att du sparar så många slantar i slutändan + att det är ju svårt att ringa och klaga om installationen inte blev/fungerar bra..
Är du ute efter att komma billigare undan och vill göra jobbet själv kan det ju även vara värt att titta på en begagnad (men relativt ny) pump/tank på blocket, då då inte är så många som köper en använd värmepump skulle jag vilja påstå att det går att göra en mycket bra affär. Dyker ju upp en och annan som är utbytt pga. att det varit "feldimensionerad" (ibland kanske bara riktigt dåligt injusterad?) Köpte själv en 2 år gammal IVT för 20´ kostade 63´ då den var ny.
Loggat
Begagnad IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i åker.
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.
Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp årsproduktion ca 3600 kWh Aktuell produktion:
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422
karlmb
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hindås
Antal inlägg: 3361
Karma +0/-0
Kön:
Riktiga motorer är multiplar av 3
karlmb
«
Svar #2 skrivet:
28 december 2012, 23:07:40 »
Citera
Just tipset om att försöka hitta en bättre beg. vp är mkt bra.
Andrahandspriset på rätt nya grejor som av ngn anledning blivit utbytta är ju betydligt sämre än hos de flesta bilar om man kikar lite på Blocket, och redan på bilsidan kan man göra fynd.
Och bilar är som sagt heller sällan bara felinstallerade...
Har just själv hittat anledningen till att min gamla vp från 80-talet aldrig gav vad den lovade i en hyresfastighet i Uddevalla...vb matade kondensorn åt fel håll..
Loggat
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.
Sanntos
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 950
Karma +0/-0
Sanntos
«
Svar #3 skrivet:
29 december 2012, 10:08:17 »
Citera
Är inte offerten mycket bra? Du är nämligen tvungen att räkna med 10-20% i oförutsett, det är bara om du har rejäl erfarenhet som du kan minska den summan.
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19355
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #4 skrivet:
29 december 2012, 10:35:59 »
Citera
Vad är anledningen till att firman offererat en 1145+vpb200 istället för en 1245.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Blixt3n
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Blixt3n
«
Svar #5 skrivet:
29 december 2012, 18:02:07 »
Citera
Anledningen till att man offererat en Nibe f1145+vpb200 är av den anledningen att vi tänkt placera värmepumpen nere i källaren, där det endast finns en takhöjd på 1,85m vilket gör det lite svårt att få den på plats.
I det gamla pannrummet har vi en tanke att bygga om till ett rum som ansluter in i huset och inte som idag att det endast går att komma in i detta utrymme utifrån i marknivå. Hade vi inte haft detta som tanke så kunde man placerat en f1245 där istället...vilket hade gjort att man skulle kommit undan med ett par 1000-lappar
Loggat
2st volymtankar: 1st 100L på fram och 1st 140L på returen, totalt 300L på radiatorkretsen.
Hus från 1930(1,5-plans) med tilläggsisolering på 2000-talet på hela 126m2+70m2 biyta, strax utanför centrala Skåne.
Totalkostnad av installation: ~128.000kr inkl återställning av tomt(60m3 jord/nysådd av gräs m.m)
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #6 skrivet:
29 december 2012, 18:05:35 »
Citera
Ja 1,85 är nog gränsfall för 1245.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Blixt3n
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Blixt3n
«
Svar #7 skrivet:
29 december 2012, 18:32:33 »
Citera
Måste man ha en speciell typ av avstängningsventiler som klarar av minusgrader från köldbäraren? Jag hade tanken att mjuklöda, vilket jag förstår att många gör för att få det smidigt och snyggt om man nu inte har tillgång till pressverktyg.
Undrar om sådana här avstängningsventiler är tillåtna att använda för att stänga av respektive slinga om i fall att det behövs av någon anledning:
http://www.vvsobadrum.se/28-kulventil-klamrkoppl-ba20328-massing-lag-p-2509-c-579.aspx
«
Senast ändrad: 29 december 2012, 19:07:35 av Blixt3n
»
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #8 skrivet:
29 december 2012, 18:50:46 »
Citera
Det tror jag funkar bra men du behöver endast på utgående kb på ingående kommer du antagligen ha ett påfyllnadskoppel och då kan man stänga där.
Loggat
Blixt3n
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Blixt3n
«
Svar #9 skrivet:
29 december 2012, 19:11:49 »
Citera
Tack så mycket för svaren Smurfen
Jag har nu en liten fråga om det kanske är på så sett att någon av er som läser detta skulle kunna ta något foto på er installation av markvärmepump? Alltså från där kollektorslangen(arna) går in i huset fram till värmepumpen? Hade gjort susen för mina hjärnceller att se hur andra gjort med installationen själva samt genom något företag
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #10 skrivet:
29 december 2012, 19:47:51 »
Citera
Tyvärr mina slangar går under källargolvet drog in dom samtidigt som jag bytte avloppet.
Loggat
Sanntos
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 950
Karma +0/-0
Sanntos
«
Svar #11 skrivet:
29 december 2012, 21:20:07 »
Citera
Du kan dra dem hur du vill, antagligen kommer de in genom en vägg, eller upp genom golv, gä sedan längs en vägg eller upp längs taket, till de kommer fram till vp. Tänk igenom var du vill ha kulventiler och backventil. Du ska också ha en påfyllning och expansionskärl
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #12 skrivet:
29 december 2012, 21:33:25 »
Citera
Om det finns möjlighet dra rören längs vägg så plastburken med brine hamnar högst.
Loggat
magneten
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
magneten
«
Svar #13 skrivet:
31 december 2012, 15:23:20 »
Citera
Här kommer några bilder från min egnenhändigt gjorda installation, inte så lätt att se alla ventiler, filter osv men förklarar gärna om det är något särskilt du undrar över. På varma sidan har jag kopplat pumpen i serie med ved/pelletspannan som fungerar som volymförstorare.
Loggat
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.
Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp årsproduktion ca 3600 kWh Aktuell produktion:
magneten
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
magneten
«
Svar #14 skrivet:
31 december 2012, 15:26:13 »
Citera
några till..
Loggat
Braskamin 7kw
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
...
5
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 724
dolda: 0
användare: 10
Användare online
:
OlofZ
Erik Renberg
lubbis
purjo__
Hoke
infereno
Tony B
AÖd
tyke
Rillman
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info