0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo, blir det varmt är det varmt, sant. Om man isolerar då - blir det varmt så förblir varmt längre. Mitt förslag till lösning på övervärmen inomhus är ventilation via rejält överdimensionerad markkyld tilluft och självdrag, det är gratis. Tror ni inte att det borde räcka? Jag tror att markkyld uteluft kommer att vara bra mycket svalare än temperaturen i växthuset, och även i bostadshuset. Jag vill kunna skippa isoleringen om jag kan, jag vill köra ett solitt stenmaterial rakt igenom (med armering). Fattiglapp, vad menar du med markisolering? bostadshuset kommer byggas konventionellt på isolerad bottenplatta. Växthuset kommer stå på en platsgjuten betonggrund som kommer vara isolerad ja.. och delvis marken också runt växthuset.. man kan titta i det dokumentet som hplp länkade, där finns tips och råd och tekniska lösningar på grundläggning för växthus.Vad mer för problem kommer jag att råka på tror vi?
Och Uppvärmning av växthuset kalla vinternätter?
Två projekt kommer upp i minnet då jag läser detta.För några år sedan var jag med och installerade en värmepump i ett flådigt lågenergihus i Bollebygd utanför Göteborg. Det intressanta med detta huset var inte dom 50cm tjocka väggarna utan den lilla värmepumpen, en IVT Greenline C6. Under huset hade man ett (isolerat) säsongslager med markslang, minns inte om det var grus eller sand. Ovanför teknikrummet hade man en korttidsackumulator för värme från solfångarna. Under sommaren laddar man värmelagret med solvärme för att då värmesäsongen börjar kunna ta 20 gradig köldbärare in till VP vilket resulterar i en betydligt högre verkningsgrad (så beskrevs det).Projekt 2 var ett växthus i Canada som isoleras, värms, kyls och skuggas av såpbubblor. Växthuset är konstruerat av plastfolie men isolerar fullgott ner till -30 °C.http://www.tdc.ca/bubblegreenhouse.htmBåda koncepten utmanar konventionella tankar om värme och isolering, så jag tyckte dom passade in här.