0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag kan svara.De går inte att koka vattnet men det går att seriekoppla VPar men du varken plusar eller multiplicerar COP.Med 2 VP COP 3 seriekopplade blir det fortfarande samma COP.Förklaringen är att den första ger 3 med 1 i effekt och den andra ger 3 med 1 i effekt.Då matar du in 2 med 6 i uteffekt = 6/2 = 3, fortfarande samma.
Nej.. du gör lågvärdig värme till ett COP av tex 3,( 1kWin/3kWut ) i nästa kaskad höjer du tempen/energiinnehållet via energitillskott från kompressor. all effekthöjning i kaskad 2 tillförs via kompressorn....dvs lägre COP .... 2 kompressorer in följdaktligen blir summan (2komp X 1kW) in och 3+1kW (4kW) ut .
Hmm..Varför inte låta värmen på framledningen först passera varma sidan på en strilingmotor och sedan kyla den kalla sida på strilingmotorn med KB ut?Sedan låta motorn driva en generator o mata ut på nätet/ till vp.Det fina med Stirlingmotorer är ju att de kan utvinna mekanisk energi ur lågvärdig värme.vi byggde sådana på jobbet (experimentmodeller) och värmen från en kopp varmvatten från kaffemaskinen är tillräckligt för att driva en liten Stirling i iaf 15-20 minuter.Skulle tro att det bara är 60-70 grader på den varma sidan på motorn när den går bra.Kyler man den med en isbit skulle den gå bättre än nu när vi kyler med rumsluft +20 °C.
Här spånas det lite om att låta vp göra el. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7936.0Nostalgi, eller hur?
Tar risken att göra bort mig och hplp hann skriva mer ...Skummade lite i tråden, ja temat är liknande men jag hade ingen tanke på att få en perpetum mobile, energikostnaden skulle bara bli lite lägre med el vunnen ur bergets/luftens värmeenergi.Vi har ju ett COP>1 i VP, om en del av gratisenergin används till att driva kompressorn istället för att köpa från elbolaget skulle det inte bli billigare totalt sett?Exempel: Värmebehovet är 8kW, köpt energi 2kW som vi alla gör.Men ta en VP typ Rinnan (för stor) exvis 16kW köp blir 4kW, men överskottet 8kW kan användas till att göra el både till kompressor och hushållet (4kW till kompressor och 4kW till hushållet......inser att resonemanget har säkert nån hake men som sagt energin i berget är 4 ggr billigare än elbolagets...så varför finns det inga elgeneratorer som går på bergvärme??
Varför till el, bara en omväg som kostar energi 2 gånger om. I en fri fantasi ser jag ett kylagregat i drift på ett kylrum till vilket det inte går några sladdar. Och den använder energi så det är ingen evighetsmaskin vi pratar om, som sagt.
hplp" Kommer osökt att tänka på Daniel.H på Maskinisten, som till varje pris försökte bli självförsörjande och skapa sin egen energi. Finns massor av spännande läsning. Egentillverkad Stirlingmotor t.ex. http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=6936Finns massor av projekt som han provade på innan han lämnade jordelivet.
Jo jag vill gärna göra som du men om man kan få ut el oxå så kan man ju svälta elbolagen lite till!
Din län k http://www.animatedengines.com/ var tydligen den som Daniel kopierade konstruktionen ifrån. Samma bild i hans första inlägg.