0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det finns annars ytmonterade elektrolytkondensatorer som passar direkt på kretskortet att köpa hos t ex Elfa eller Farnell.Ett gott råd är att om displaykortet har börjat krångla så är det lika bra att byta elektrolyterna även på styrkortet när man ändå håller på. Dock är det displaykortet som lägger av först när kondensatorerna börjar bli halvdåliga, eftersom det matas med halvvågslikriktad spänning. Styrkortet får helvågslikriktad spänning, de matas från var sin av de två små transformatorerna på styrkortet.Köp kondensatorer med minst 105 °C tillåten arbetstemperatur, det ökar chansen att de ska få dräglig livslängd.
Min far har en Diplomat 8 med närmast oläslig display,är det bara att byta 2 kondensatorer för att få det att funka,inget fel på själva displayen alltså?Hur får jag loss displayen,funkar pumpen normalt med borttagen display?
Jag ser ingen krets som lagrar data på displaykortet, så den uppgiften bör ligga på styrkortet i det här fallet.Byts styrkortet oavsett vem som gör det så följer ju alla inställningar o.s.v.. med det så att säga.. Men gör du det själv så kanske det räcker med byte av enbart displayen, och datan blir kvar.
Hej!Har en Diplomat 8 från 2004. Displayen havererade för några veckor sedan.Skruvade loss displaykortet och lödade bort de två ytmonterade kondensatorena.De ersattes med 67-228-05 från Elfa (2.33 kr/st), länk: www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=67-228-05Se bilder på det färdiga fullt fungerande kortet.Hoppas kanske detta kan hjälpa någon!