Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dessa "Märkesverkstäder"...  (läst 43961 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dessa "Märkesverkstäder"...
« Svar #30 skrivet: 22 november 2012, 23:54:21 »
...samt att de kan sina egna märken bättre än nån annan  tummenupp

Jag hade en 4-hjulsdriven Skoda för ett antal år sedan. Killen på VAG's märkesverkstad missade att byta olja i Haldexen för han såg inte att bilen var 4-hjulsdriven...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad micke-71

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Dessa "Märkesverkstäder"...
« Svar #31 skrivet: 23 november 2012, 05:31:06 »
Jag lämnade till märkesverkstad en gång i tiden men slutade för det var totalt katastrofalt. Gjorde en liten tråd om det på ett annat forum. http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=32867#p21690

När jag köpte den bilen 2005 så var den knappt 2 år gammal och visade sig ha ordentliga vibrationer i bromsarna. Jag åkte bort till volvo verkstan. Garanti? Nejdå samtliga bromsjobb var slitage enligt dom. Fick pris på 4700kr bara för att smörja upp oken, inget mer. Vi har en däckfirma vid jobbet som gör mycket broms och framvagnsjobb. Åkte till dom. Jo säger Sören, vi kan ta isär smörja upp o svarva skivorna åt dig, 300kr. Sen visar det sig att Volvo verkstan själva lämnat bromsjobb dit som de inte får ordning på. Har gjort mycket fram o bakvagnsjobb hos dom efter det. Alltid bra priser o service.

Sen är det lite lustigt, jag undrade hur de kunde komma sig att jag blev drabbad av fel så mycket från Volvoverkstan. Sen gör de reklam om personlig serviceman som följer bilen..... Det var då jag tog beslutet om att aldrig åka dit o serva igen.

Nu har däckfirman köpt på sig mer utrustning o börjat serva också. Nu har jag inte kvar Volvon utan åker Opel istället men gissa vart jag kommer att lämna bilen?

Opeln (Zafira 09) tände antisladdlampan o jag hade problem att få det felsökt o åtgärdat så det slutade med att jag köpte en Op-com OBD scanner för 300kr (kina klon) å det tog mig 10 minuter att konstatera att det var den laterala accellerationsgivaren som spikade mellan +-10G på en stillastående bil. Kostar fan här i Sverige så jag hittade en på Ebay för 600kr inklusive frakt. Det felet hade kostat massor o Opel verkstan kunde inte ens svara mig på om deras egen märkesförsäkring skulle täcka det fullt ut på maskinförsäkringen. På verkstan så hade jag fått betala 1800kr/tim i felsökning, runt 5000kr för givaren och sedan för arbete att byta den. En annan konsulterad verkstad ville byta styrvinkelgivaren..... Det kostade mig som sagt 900kr totalt o då har jag kvar scannern.

Drog ut en graf från den trasiga givaren.

117m2 1 1/2 plans radhus på betongplatta i mittenläge. 2-glasfönster. Uppvärmning: IVT Nordic Inverter luftvärmepump + direktel.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dessa "Märkesverkstäder"...
« Svar #32 skrivet: 23 november 2012, 08:38:40 »
Jag hade en 4-hjulsdriven Skoda för ett antal år sedan. Killen på VAG's märkesverkstad missade att byta olja i Haldexen för han såg inte att bilen var 4-hjulsdriven...

Jo fel kan ju även hända där...
Hände det nåt med bilen eller va felet bara att de glömt att nyta oljan??

Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dessa "Märkesverkstäder"...
« Svar #33 skrivet: 23 november 2012, 08:45:49 »
Jag lämnade till märkesverkstad en gång i tiden men slutade för det var totalt katastrofalt. Gjorde en liten tråd om det på ett annat forum. http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=32867#p21690

När jag köpte den bilen 2005 så var den knappt 2 år gammal och visade sig ha ordentliga vibrationer i bromsarna. Jag åkte bort till volvo verkstan. Garanti? Nejdå samtliga bromsjobb var slitage enligt dom. Fick pris på 4700kr bara för att smörja upp oken, inget mer. Vi har en däckfirma vid jobbet som gör mycket broms och framvagnsjobb. Åkte till dom. Jo säger Sören, vi kan ta isär smörja upp o svarva skivorna åt dig, 300kr. Sen visar det sig att Volvo verkstan själva lämnat bromsjobb dit som de inte får ordning på. Har gjort mycket fram o bakvagnsjobb hos dom efter det. Alltid bra priser o service.

Sen är det lite lustigt, jag undrade hur de kunde komma sig att jag blev drabbad av fel så mycket från Volvoverkstan. Sen gör de reklam om personlig serviceman som följer bilen..... Det var då jag tog beslutet om att aldrig åka dit o serva igen.

Nu har däckfirman köpt på sig mer utrustning o börjat serva också. Nu har jag inte kvar Volvon utan åker Opel istället men gissa vart jag kommer att lämna bilen?

Opeln (Zafira 09) tände antisladdlampan o jag hade problem att få det felsökt o åtgärdat så det slutade med att jag köpte en Op-com OBD scanner för 300kr (kina klon) å det tog mig 10 minuter att konstatera att det var den laterala accellerationsgivaren som spikade mellan +-10G på en stillastående bil. Kostar fan här i Sverige så jag hittade en på Ebay för 600kr inklusive frakt. Det felet hade kostat massor o Opel verkstan kunde inte ens svara mig på om deras egen märkesförsäkring skulle täcka det fullt ut på maskinförsäkringen. På verkstan så hade jag fått betala 1800kr/tim i felsökning, runt 5000kr för givaren och sedan för arbete att byta den. En annan konsulterad verkstad ville byta styrvinkelgivaren..... Det kostade mig som sagt 900kr totalt o då har jag kvar scannern.

Drog ut en graf från den trasiga givaren.



Hmm, jag vet inte vad det är för filosofi som just Volvo driver i sina lokaler  Sc:,h
Dacia:n som jag kör, köpt på Volvo, kan man serva på Meca sa säljaren men blir det allvarligare fel på den så ska den till Volvo 3 mil längre bort  :D
Då kan ju inte Meca i hans mening klara av alla typer av reparationer då om man ska tolka det säljaren sa  Sc:,h
Undra om detta även gäller för de Volvo bilar som sälj där  dontknow
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Dessa "Märkesverkstäder"...
« Svar #34 skrivet: 23 november 2012, 09:04:43 »
@ micke-71

På verkstan så hade jag fått betala 1800kr/tim

Du kan prata med dom vad det kostar när det blir en mer omfattande service. Dom var en gång billigare än märkeslösa Forstinger och ATU Autodienst.

http://www.opel-pirker.at/DE/team_6_DE.html

Kanske löner det sig med en bilsemester i Österrike.  :)

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Dessa "Märkesverkstäder"...
« Svar #35 skrivet: 23 november 2012, 09:13:36 »
Hmm, jag vet inte vad det är för filosofi som just Volvo driver i sina lokaler  Sc:,h
Dacia:n som jag kör, köpt på Volvo, kan man serva på Meca sa säljaren men blir det allvarligare fel på den så ska den till Volvo 3 mil längre bort  :D
Då kan ju inte Meca i hans mening klara av alla typer av reparationer då om man ska tolka det säljaren sa  Sc:,h
Undra om detta även gäller för de Volvo bilar som sälj där  dontknow

Exakt. Denna 2 års garanti gäller även om du utför servicearbeten på vilken verkstad som helst.

Men blir det ngn allvarlig reparation som ska fixas på garanti ska du lämna till märkesverkstaden.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Dessa "Märkesverkstäder"...
« Svar #36 skrivet: 23 november 2012, 09:51:42 »
Jag hade en 4-hjulsdriven Skoda för ett antal år sedan. Killen på VAG's märkesverkstad missade att byta olja i Haldexen för han såg inte att bilen var 4-hjulsdriven...

Du verkar tillhöra gruppen som är missnöjd med VAG?  :P

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dessa "Märkesverkstäder"...
« Svar #37 skrivet: 23 november 2012, 10:20:58 »
Jo fel kan ju även hända där...
Hände det nåt med bilen eller va felet bara att de glömt att nyta oljan??

Just den gången var det bara det, men jag tror inte jag hade bilen på en enda service som inte krävde minst ett återbesök för att fixa fel dom hade skapat. Det var en tjänstebil och det var meningen att jag skulle ha den i tre år, men min arbetsgivare gick med på att jag bytte bort den i förtid för att slippa Berners.

T ex:
Reläerna till extraljusen brände fast i tänt läge. Första vintern var jag inne varannan vecka en period för att byta relän. Efter typ 5'e bytet så medgav dom att hade haft problem med en sändning relän, men dom fortsatte att byta till dom för dom måste ju göra slut på lagret innan dom kan köpa in nya  :::_)

På en service ville jag att dom skulle justera spolaren på bakrutan eftersom den sprutade för högt och missade rutan. När jag skulle använda spolaren nån dag senare så visade det sig att teknikern hade brutit av hela munstycket (utan att säga nåt). Det visade sig att man var tvungen att byta hela paketet med torkarmotorn, men att det givetvis inte skulle kosta mig nåt eftersom det var deras fel. Nån vecka senare kom det en faktura till jobbet där det stod att dom hade bytt torkarmotor för 0 kronor och torkarbladet bak för 625:-(!). Jag ringde dit och frågade om dom brukade skicka bluffakturor till företag och hoppas att det är nån annan än bilföraren som attester den. Jag fick till svar att det var ett misstag och att jag kunde bortse från fakturan...  :::_)

Det vakuumstyrda centrallåset krånglade när det var kallt. Det vet ALLA som nån gång har haft med en VAG-bil från den tiden att göra - Inklusive VAG centralt. Dom enda som inte verkar veta det och ser ut som fågelholkar varje gång man påtalar det är Berners.  :::_)

Batteriet i nyckelfjärren behövde bytas. Av nån anledning gick det inte att synka ihop den med bilen sen (gissningsvis handhavandefel) och eftersom Berners själva hade glömt att notera nån kod för låssystemet när dom lämnade ut bilen till mig så var man tvungen att byta lås och startspärr. Det tyckte dom att jag skulle betala  :::_)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Dessa "Märkesverkstäder"...
« Svar #38 skrivet: 23 november 2012, 11:16:20 »
men jag tror inte jag hade bilen på en enda service som inte krävde minst ett återbesök för att fixa fel dom hade skapat.

Därför är jag generellt försiktig med att låta byta delar/slitdelar.
Så länge bilen fungera ska man bara byta oljan och oljefiltern. Luftfiltern kanske ibland om det verkligen behövs.

Original är original. ... tänk på att det kan bli sämre när dom t.ex. bygger in fel delar eller när ngt är inskruvet/monterat felaktigt .... sen kostar det pengar att byta ut delar ...

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2709
  • Karma +5/-1
SV: Dessa "Märkesverkstäder"...
« Svar #39 skrivet: 27 november 2012, 12:25:04 »

Det vakuumstyrda centrallåset krånglade när det var kallt. Det vet ALLA som nån gång har haft med en VAG-bil från den tiden att göra - Inklusive VAG centralt. Dom enda som inte verkar veta det och ser ut som fågelholkar varje gång man påtalar det är Berners.  :::_)


Hmm, på de VAG-bilar med vakuumstyrt centrallås som jag har haft att göra med (tre olika VW Golf III, en finns fortfarande kvar i släkten och jag hade en själv mellan 2001 och 2007) så har just det inte ställt till med några problem alls. Det enda låskrånglen har varit hopfrusna låscylindrar och att axeln mellan låscylinder och låsmekanism går av.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Dessa "Märkesverkstäder"...
« Svar #40 skrivet: 27 november 2012, 15:21:47 »
Har haft många gamla audi och tre golf III med vakuumlås, och det enda problemet jag haft var att pumpen på ena audin pajade på grund av att vatten kommit in i den, och på ena golf III:an halkade slangen till vänster dörr ur "kontakten" i dörrstolpen. Annars har det aldrig varit något problem.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dessa "Märkesverkstäder"...
« Svar #41 skrivet: 27 november 2012, 17:20:10 »
Jag och flera jag känner hade problem på vintrarna - Förmodligen fukt i systemet som frös. Det är kanske precis fel klimat här vid kusten med fuktig luft, och temperatur som pendlar runt nollan...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Dessa "Märkesverkstäder"...
« Svar #42 skrivet: 05 december 2012, 09:03:28 »
Jag hade en 4-hjulsdriven Skoda för ett antal år sedan. Killen på VAG's märkesverkstad missade att byta olja i Haldexen för han såg inte att bilen var 4-hjulsdriven...

Ändå verkar Volkswagen Koncernen sälja en hel del i Sverige.

http://www.bilsweden.se/ny_statistik/arkiv-nyregistrering_per_manad_2012/nyregistreringar-november-2012

Bra bilmärken som Hyundai eller Mitsubishi verkar vara svagare när det gäller nyregistreringar!
« Senast ändrad: 05 december 2012, 09:20:02 av Ewald »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dessa "Märkesverkstäder"...
« Svar #43 skrivet: 05 december 2012, 09:16:57 »
Det är ju bara att läsa resultaten från Motormännens nybilsenkäter. Jag hittar inga nyare än 2008 publicerade, men jag tror inte att det har hänt speciellt mycket de senaste åren.
Det som är mest förvånande är väl att bilarna säljer så pass bra som dom gör trots allt...

http://www.motormannen.se/bilen/kora-aga/nybilsenkat/index.html

2008: "Verkstadsbetygen är högst för Toyota och lägst för Audi och Volkswagen-gruppen."

2007: "För tionde året i sträck är Volkswagen-koncernens bilmodeller Golf, Passat, Polo och Audi förankrade i bottenskiktet vad gäller verkstadskvalitet "

2006: "Problemen för Volkswagen-koncernen fortsätter och för nionde året i sträck återfinns koncernens bilmärken i bottenskiktet."

2005: "Sämst på verkstadssidan är för åttonde året i följd Volkswagen-koncernen"

2004: "För sjunde året i följd får Volkswagenkoncernens bilmärken de sämsta betygen när verkstads- och servicekvalitet bedöms"

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Dessa "Märkesverkstäder"...
« Svar #44 skrivet: 05 december 2012, 09:25:07 »
@ purjo_

Instämmer! Volkswagen har dåligt kvalitet och relativ högra priser!

Toyota får även hög betyg i andra länder, men Toyota är inte vanligt i Österrike. Märket tappar ändå massvis kunder.



Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!