0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan ni inte ta eran diskussion om värmelager i en annan tråd, så kan denna få handla om BBR reglerna?
Underhåll eller ändring?I ”Regelsamling för byggande BBR” från Boverket avseende BBR 19, så tar Boverket själv på sidan 21 upp det faktum att det i gällande lagstiftning råder osäkerhet på skillnaden mellan underhåll och ändring genom att skriva: ”Någon skarp gräns mellan ändring och underhåll finns inte”. Vidare beskriver man hur en underhållsåtgärd som vidtas för att kunna bibehålla t ex en viss funktion, i vissa sammanhang samtidigt kan innebära en ändring enligt lagstiftningen och då gäller reglerna enligt BBR 19. Ett exempel är t ex om en fasad av trä, som inte längre fyller sin funktion att skydda mot väder och vind på grund av hög ålder eller slitage, tas bort och fasaden putsas istället. Detta kan ses som en underhållsåtgärd för att förlänga fastighetens livslängd, men det är samtidigt en ändring enligt gällande regler, eftersom man bytt ut materialet i fasaden och därmed ändrat t ex utseendet enligt första kapitlets fjärde paragraf i Bygg och planlagen.
Motsägelser i de nya reglernaSABO anmärker också på att det i de nya reglerna finns direkta motsägelser, bland annat på grund av att de nya reglerna i många fall har ett varsamhetsfokus, dvs att man skall bevara det befintliga när man gör ändringar i byggnader. T ex i punkt 9.92 i BBR 19 står att ”Ursprungliga fönster bör endast bytas om de kan ersättas av fönster som med avseende på material, proportioner, indelning och profilering är väl anpassade till husets karaktär.” Det faktum att utbyte av befintliga fönster mot nya moderna lågenergifönster, i många fall kan vara ett effektivt sätt för att sänka fastighetens energiförbrukning, försvåras därmed i det nya regelverket. SABO ställer sig därför frågan, hur denna varsamhetsregel skall gå ihop med de nya reglernas ökade krav på minskad energianvändning i fastigheterna?
Det är väl rimligt att det är de köpta energin som är intressant .Varför skulle dom bry sig i nåt annat?
Hhans- jag är inte riktigt med på hur du menar när en bransch gynnas, total max energianvändning blir ju ungefär lika vilket system man än väljer.Husen måste byggas lika energisnåla, eller tänker jag fel.Solel kommer inte att ändra energianvändningen när man gör en energiberäkning så BBR behöver inte kunna hantera nettodebitering
Solel kan teoretiskt ändra byggnadens specifika energianvändning i det fallet du har värmepump. Om solelen anses minska köpt energi till värmepumpen.
Nja, solel minskar ju andelen köpt el men minskar ju inte energianvändningen.Kommer jag ihåg rätt så kan man inte bygga ett sämre hus mot att installera solel.Solelen ska inte tas med i beräkningen vid energikalkylen utan läggs som ett rent plus ovanpå i ett senare skede.Men, det var nått år sedan jag kick kursen och det var mycket information på kort tid så jag ska inte svära på det.
det är väl inte så mycket som är ändrat i BBR19 mot tidigare BBR16?Det är ju igentligen bara de förklarande texterna som är mer utförliga.CiteraVerkar vara mycket trams i BBR vill jag bygga ett hus utan varken isolering eller vent och elpanna varför inte det är ju jag som betalar värmen.Därför att du inte beräknas att bo i huset tills du dör, du kommer att sälja inom 7 år enligt statistiken.Det är därför som vi tvingas bygga handikapanpassat också även om du är frisk och kry just nu.
Verkar vara mycket trams i BBR vill jag bygga ett hus utan varken isolering eller vent och elpanna varför inte det är ju jag som betalar värmen.