0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Och riktigt underligt blir det att biobränsleanvändning försvåras då bruttotillförseln av energivärdet i ved och pellets används i beräkningen. Det innebär att biobränsleuppvärmda hus MÅSTE skaffa en värmepump.
Men i ändringsfallet måste kraven anpassas utifrån ändringens omfattning och byggnadens förutsättningar samt varsamhetskravet och förvanskningsförbudet enligt PBL
Har lite svårt att se det så, värms huset på annat sätt än med el skall energiförbrukningen vara under 90 kWh/m2 och det är väl möjligt i ett nybyggt hus.
Min byggnads förutsättningar för avsevärda energibesparingar innebär att jag får riva och bygga nytt, har ju bara 7 cm isolering i garage/förråd, och 13 cm i bostadsdelen...Så jag skulle definitivt hävda att min byggnads förutsättningar att uppfylla BBR 19 är obefintliga.
Hus betraktas som eluppvärmda om de använder mer än 10W/m2 el för varmvattenuppvärmning, fläktar, cirkpumpar mm. Det blir svårt även i nybyggda hus pga det indirekta kravet på värmeåtervinningen som behövs för att komma ner till även det högre värdet.
Jag tycker man bör klara en pelletspanna, cirkulationspumpar och en FTX på de ca 1,5 kW som en normalvilla kan disponera över för uppvärmning. Däremot blir problem med att göra varmvatten med el sommartid som många gör, det medges.
Vem kollar hur många kilo pellets man gör av med i ett äldre helrenoverat och kanske utbyggt gammalt hus med en konverterad olje panna